جایگزینی کودک با حیوان، عمق نفوذ زندگی غربی در جامعه ایران


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916804

نگهداری از حیوانات در خانه باعث شده است که زوج های جوان کمتر از کودکی احساس پوچی کنند و تمام عشق و علاقه خود را به حیوان خانگی خود اختصاص دهند که می توان از آن به عنوان یکی از موضوعات مهم در خلأهای عاطفی و تغییر ساختار خانواده در جامعه امروزی نام برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، تا یک دهه پیش نگهداری سگ و گربه در خانه امری ناپسند تلقی می شد، اما امروزه با نفوذ سبک زندگی غربی و پیشرفت تکنولوژی، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این موضوع و بیزاری از آن باعث شده است. رنگ خود را از دست داد و پرورش حیوانات در خانه فراتر رفت و به جای کودکان جایگزین سگ و گربه شد.

متأسفانه نگهداری از حیوانات در منزل و جایگزینی آنها به جای یکی از اعضای خانواده یکی از معضلاتی است که به تدریج به عنوان جلوه ای از سبک زندگی غربی وارد زندگی طبقه ثروتمند کشور شد و سپس به تمامی اقشار اجتماعی سرایت کرد. و شهرهای بزرگ به گونه ای که خانواده های دو و یک نفره پرورش حیوانات خانگی را از وظایف مهم والدین می دانند و از آنها به عنوان جایگزینی برای فرزندان استفاده می کنند.

اگرچه این معضل و پرورش سگ مخالفان و موافقانی دارد، اما باید توجه داشت که این اتفاق از یک سو یک آسیب فرهنگی و اجتماعی تلقی می شود و از سوی دیگر زمینه ایجاد بسیاری از مشکلات بهداشتی و انتقال را فراهم می کند. بیماری های مشترک بین انسان و حیوان

علاوه بر موضوعات ذکر شده، وجود توله سگ، گربه و سایر حیوانات در خانه باعث شده است که زوج های جوان یا حتی خانواده های تک نفره کمتر احساس خالی بودن از کودک داشته باشند و تمام عشق و محبت خود را به حیوان خانگی خود اختصاص دهند. یکی از مسائل مهم در خلأهای عاطفی و تغییر ساختار خانواده در جامعه امروزی است، زیرا از این طریق خود را با محبت و فرزند پروری غنی کرده اند و دیگر تمایلی به بچه دار شدن ندارند و این امر تأثیر بسزایی در فرزندان و رفتن دارد. به سمت پیری جمعیت و کاهش نیروی کار جوان و رشد اقتصادی مربوطه.

به عقیده بسیاری از عموم گرایان و کارشناسان علوم اجتماعی، یکی از دلایل علاقه به نگهداری حیوانات خانگی و جایگزینی آنها به جای یکی از اعضای خانواده، ارتباط چشمی با دیگران و بستگان از طریق حرکات اجتماعی و به عبارتی کسب موقعیت اجتماعی است. از طریق شبکه های مختلف ماهواره ای و اجتماعی با شدت زیاد تبلیغ می شود.

این مشکل باعث شده است که نمایش حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه در اماکن عمومی به یک عادت روزمره تبدیل شود که می تواند عمق نفوذ زندگی غربی را در جامعه نشان دهد.

در پایان این نکته نیز لازم به ذکر است که در ایران متأسفانه انواع جدیدی از خانواده ها در حال شکل گیری است مانند زوج های مجرد یا بیولوژیک که فرزندان در آن نقشی ندارند و اکثر این افراد به دلیل بچه دار نشدن هستند. ، به نگهداری از حیوانات بروید و جای خالی کودک را با حیوانی مانند سگ یا گربه یا گونه های دیگر پر می کنند که باید در جای خود بحث و تشخیص داده شود.

سامیا رایتی; فعال رسانه ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید