جای خالی، 4 دروازه بان، تیم قدیمی و نگرانی بی پایان


ساعت: 09:19
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911031

تیم ملی ایران در حالی به قطر رفت که نکات مبهم و عجیبی در لیست تیم ملی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، کارلوس کی روش نام تیم ملی را برگزید جام جهانی و کاروان تیم ملی روز گذشته راهی قطر شدند تا جام جهانی را به صورت رسمی برای ایران آغاز کنند. البته اعلام اسامی تیم ملی با حاشیه های زیادی همراه بود. ابتدا قرار بود این کار در یک نشست خبری انجام شود اما در نهایت به دلیل مشکلات فنی و پس از یک ساعت تاخیر از سوی رسانه ها این همایش لغو شد تا اینکه شایعات ریز و درشت زیادی درباره اعلام لیست به میان آمد. و فشار برای علامت زدن این و آن بازیکن باید بیشتر شود. در حالی که شایعات به اوج خود رسیده بود، سایت فدراسیون فوتبال روز یکشنبه لیست تیم ملی را در دقایق پایانی اعلام کرد. لیست البته آنطور که انتظار می رفت نبود و شگفتی هایی هم داشت.

اگرچه اعلام نفرات و لیست های تیم ملی مایه جنجال بی پایان و بی ثمر منتقدان و رسانه ها است، اما فارغ از بحث های بی پایان مسافران و بازماندگان، فهرست برخی از تصمیمات جالب و البته عجیب است.


2172729

اولین نکته مورد توجه در لیست اعلام شده از سوی کی روش، حضور 4 دروازه بان در لیست است. اتفاقی که در جام جهانی تنها توسط 3 تیم رخ داد که یکی از آنها ایران بود! تیم ملی ایران به همراه سوئیس و تونس سه کشوری هستند که با 4 دروازه بان به جام جهانی قطر می آیند. البته کی راش توضیح داد که حضور 4 دروازه بان در لیست نهایی برای کمک به تمرینات است. اگرچه برخی می گویند کی روش به دلیل مصدومیت قدیمی از ناحیه کمر همچنان از وضعیت علیرضا بیرانوند دروازه بان شماره یک خود مطمئن نیست و به همین دلیل او 4 دروازه بان را به قطر برده است تا در صورت تکرار مصدومیت بیرو، او 3 دروازه بان خواهد داشت. در کمپ.


2172726

از سوی دیگر لیست منتشر شده شامل 25 بازیکن است در حالی که لیست تایید شده تیم های جام جهانی قطر طبق قانون فیفا 26 بازیکن است و تمامی تیم های جام حذفی اسامی 26 بازیکنی را که در قطر حضور خواهند داشت اعلام کرده اند. شاگردان کارلوس کی روش تنها تیم حاضر در جام جهانی هستند که از حداکثر ظرفیت 26 نفره ممکن استفاده نمی کنند. فهرست جام جهانی ایران با یک بازیکن کمتر بسته شد. مشخص نیست چرا کی روش نام 25 نفر را در لیست خود قرار داده و از حضور بازیکن دیگری در اردو خودداری کرده است. آن جای خالی را می شد در اختیار یک بازیکن جوان با دوراندیشی یک بازیکن جوان قرار داد تا فضای عالی جام جهانی را تجربه کند و در خود غرق شود. یا حتی یکی از 4 بازیکن آخر را که روی نامش یک خودکار کشیده است را در اردو نگه دارید. به خصوص در بین آنها 4 نفر سرلک و نورافکن بودند که در دو سال گذشته مدام در اردوها و حتی در تیم ملی حضور داشتند و حتی پیش بینی می شد حتی در قطر هم بازی کنند اما بیرون کی آنها را مدیریت می کند. .


2172725

حضور ناگهانی علی کریمی در فهرست جام جهانی نیز جالب توجه است. هافبک تیم کایسری که مدت ها به دلیل مصدومیت از میادین غایب بود به تازگی به میادین بازگشت. کریمی مدت هاست که به تیم ملی دعوت نشده اما ناگهان نام او در بین اعزامی ها به قطر قرار می گیرد.


2172724

در لیست نهایی کی روش اسامی 9 بازیکن لیگ برتری و 16 لژیونر دیده می شود. پرسپولیس، استقلال و سپاهان 3 باشگاه لیگ برتری در این فهرست نماینده دارند و تیم پایتخت با 4 بازیکن رکورددار این حوزه محسوب می شود. در کنار مسابقات قهرمانی ایران، اسپانیا، کرواسی، قطر، یونان، دانمارک، امارات، انگلیس، بلژیک، هلند، قبرس، آلمان و پرتغال، 12 کشور حضور دارند که بازیکنان آنها به تیم ملی کشورمان دعوت شده اند.

از میان بازیکنان این فهرست، 9 بازیکن برای اولین بار در جام جهانی حضور خواهند داشت و 16 بازیکن نیز تجربه جام جهانی را دارند. از بین این 16 بازیکن، 3 بازیکن سومین جام جهانی خود را تجربه خواهند کرد. کریم انصاری فرد، احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش برای سومین بار در جام جهانی حضور خواهند داشت.


2172727

بدترین نکته در مورد تیم ملی میانگین سنی بالای تیم ایران در جام جهانی است. 25 بازیکن تیم ملی 723 سال سن دارند که میانگین آنها برابر با عددی بالای 28.92 خواهد بود و این یعنی تیم قطر 2022 مسن ترین تیم تاریخ ایران در جام جهانی است.

وحید امیری با 34 سال سن مسن ترین بازیکن ایران و ابوالفضل جلالی با 24 سال سن جوان ترین بازیکن ایران هستند. ابوالفضل جلالی تنها بازیکن زیر 25 سال تیم ملی است که در نوع خود بی نظیر است. متاسفانه هیچ بازیکن زیر 23 سال در این لیست وجود ندارد.

در فهرست فعلی 9 بازیکن 30 ساله و بالاتر حضور دارند. یعنی تقریباً 36 درصد کل تیم.

با توجه به اینکه بازیکنان 29 ساله تیم ملی در دوره بعدی حدود 33 سال سن دارند، می توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از آنها در کنار تیم نخواهند بود. با این حال، 15 بازیکن از 26 بازیکن فعلی احتمالا آخرین جام جهانی خود را خواهند دید.

با مقایسه تیم ایران با تیم های جام جهانی قبلی به نتایج جالب و عجیبی می رسیم. تیم کنونی ایران با فاصله قابل توجهی از سایر تیم ها قدیمی ترین تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی است. پیش از این تیم 2014 با مربیگری کارلوس کی روش با 27.9 سال مسن ترین تیم بود، اما اکنون تیم 2022 با میانگین سنی 28.9 از این تیم پیشی گرفته و یک سال بزرگتر شده است.

16 بازیکن از تیم فعلی نیز در جام جهانی روسیه حضور داشتند و این یکی از عواملی است که باعث افزایش سن کلی تیم شده است. میانگین سنی تیم نسبت به دوره قبل 2.3 سال افزایش داشته است. جوان ترین تیم های ایران به ترتیب در سال های 1978 و 2006 بودند.

ابوالفضل جلالی با 24 سال سن جوان ترین بازیکنی است که به قطر رفته است و این در شرایطی است که در مقایسه با جوان ترین بازیکنان سایر دوره های جام جهانی مسن ترین بازیکن محسوب می شود! در جام جهانی قبلی حتی بازیکنان زیر 23 سال و در رده امید را در لیست نهایی داشتیم اما در قطر 2022 حتی یک بازیکن در این رده در تیم ملی حضور ندارد. آن طرف ماجرا اوضاع بهتر است و وحید امیری باید خوشحال باشد که علی دایی با 27 سال سن مسن ترین بازیکن تاریخ ایران در جام جهانی بوده است.

تیم 2022 دارای 9 بازیکن 30 ساله و بالاتر است که مقام دوم را به خود اختصاص دادند. تیم 2014 با 11 بازیکن رکورددار است. البته در بحث 25 و کمتر، این هنوز برای تیم فعلی یک رکورد است. مدعی جدی همین تیم 2014 با 5 بازیکن است.

کارلوس کی روش با کمترین ریسک ممکن تیمش را به قطر می برد. این تیم فارغ از مسائل میانگین سنی بالا که در رویدادی بزرگ و پرتنش مانند جام جهانی می تواند خطرناک باشد، هیچ چشم اندازی جز این جام ندارد و نمی توان روی اتفاقات بعدی حساب کرد. در واقع برای جام ملت های آسیا در قطر که کمتر از یک سال دیگر برگزار می شود، سرمربی تیم ملی باید یک عملیات بزرگ و یک تغییر نسل عظیم در تیم انجام دهد. اتفاقی که البته تبعات خود را خواهد داشت اما نمی توان از آن اجتناب کرد.


بیشتر بخوانید:

جام جهانی فوتبال دفاع غیرقابل نفوذ، مثلث هجومی ارزشمند/ آیا طلسم صعود ایران شکسته می شود؟

تاج: نباید گفت در جام جهانی همه بازی ها را می بریم/ نباید از انور پشتتاب بیفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید