جای ظریف این روزها چقدر خالی است؟

جای ظریف این روزها چقدر خالی است؟

روز جدید : شاید وقتی از مشکلات مختلف از منظر جامعه صحبت می کنیم، همه بدون استثنا به موضوع اقتصاد و معیشت می پردازند; اما جدای از این مشکل، گروهی هستند که در حال رصد و تحقیق در زمینه های دیگر نیز هستند. در همین راستا برخی معتقدند در شرایط امروز کشور، حضور چهره مقبول و سیاستمداری باهوش و با تجربه مانند محمدجواد ظریف در عرصه اجرایی و به ویژه دیپلماسی می تواند بسیار تعیین کننده باشد. همه این اظهارات نشان دهنده نوع رفتار آقای دیپلمات است که در طول هشت سال حضور در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان فصل جدیدی از دیپلماسی هوشمندانه و هنرمندانه را به ما نشان داد و نشان داد که با عقلانیت و هوشمندی و سیاست خردمندانه حتی قدرت های بزرگ را می توان شکست داد، همچنین در مذاکرات به جایی رساند که آنچه شما می خواهید را قبول کنند. اکنون به نظر می رسد شرایط کنونی کشور نیازمند دلسوزی در عرصه های مختلف برای کمک به دولت است و ظریف یکی از افرادی است که می تواند برای کشور مفید باشد.

از سیاست و دیپلماسی گرفته تا دانشگاه

عملکرد برخی افراد در حوزه‌های مختلف و آثار آن پس از سال‌ها مشخص می‌شود و جامعه متوجه می‌شود که برخی از دلالان در برخی زمینه‌ها عملکرد مثبت و مؤثری داشته‌اند، بنابراین بر این اساس عملکرد برخی به‌عنوان معیار و عمودی برای سنجش در نظر گرفته می‌شود. ارائه موفق این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران، از اصلاح طلبان تا اعتدالیون و اصولگرایان، محمدجواد ظریف، مدعی هستند. وزیر امور خارجه سابق کشورمان چهره ای بود که با عملکرد خود در عرصه سیاست خارجی توانست نام خود را برای همیشه در تاریخ یک سیاستمدار باهوش و یک دیپلمات کارکشته حفظ کند. نگاهی به عملکرد وی و تیم زیرمجموعه اش در دستگاه سیاست خارجی نشان می دهد که چگونه با دیپلماسی مسالمت آمیز، گفت و گو و مذاکره توانسته پس از سال ها مذاکره فشرده، توافقی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد که حتی امروز نیز اگر طرفین توافق تلاش می کنند آن را احیا کنند، در همان سازمان کار و چارچوبی که ظریف در زمان انعقاد برجام ایجاد کرد در حال حرکت است. برخی بر این باورند که عمدتاً ظریف و یارانش معتقد به مذاکره برای حصول نتیجه بودند و رویکردهای آنها نیز بر همین اساس بوده است. اگرچه امیر عبداللهیان; وزیر امور خارجه فعلی و مردمش نیز معتقد به مذاکره و گفت و گو برای رسیدن به نتیجه هستند و در این زمینه حداکثر تلاش را انجام می دهند، اما به گفته برخی، اگر همان زمان تیم مذاکره کننده سابق در وین بر مذاکره تا پایان اصرار داشتند. آنها وظیفه تکمیل مذاکرات را داشتند، شاید امروز شاهد موانع بیش از حد آمریکا برای احیای برجام نباشیم. مسلماً آنچه باعث شد عده‌ای با این جمله که «اگر ظریف بود» یا «برای احیای برجام، ظریف را برگردانند» این بود که وزیر خارجه قبلی زبان دیپلماسی بین‌المللی را بهتر می‌دانست و می‌دانست چگونه مذاکره کنید تا منافع ملی و حقوق مردم را نادیده نگیرد و توافق را احیا کند. بنابراین، اینها نکاتی است که به دلیل شکست مذاکرات در وین و دوحه، بسیاری از مردم فضای خالی را احساس می کنند. البته اخیرا ظریف در گفت و گو با «صبح نو» گفته بود که آماده است در دولت آینده وزیر امور خارجه شود. من احتمالاً امتناع می‌کردم، هرچند می‌دانستم که خود آقای رئیسی این کار را نمی‌کند. بلکه اعضای کابینه ایشان چه تمایلی دارند و من نتوانستم با کسانی که هشت سال من را خائن و خائن به کشور می خواندند سر یک میز بنشینم، اما اگر چنین پیشنهادی مطرح می شد حتما باید می کردم. تعارض وجدان برای نپذیرفتن آن.در این شرایط دیپلمات خندان پس از پایان خدمت فارغ از هرج و مرج سیاسی و دیپلماسی به دانشگاه بازگشت و در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تدریس کرد. .

مهارت های دیپلماتیک نقش مهمی دارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با شرایط کنونی دیپلماسی بین المللی گفت: می دانیم که سیاست خارجی ایران بر اساس راهبردهای کلی نظام دنبال می شود و وزارت امور خارجه نیز جزئی از این سازوکار است و مقام معظم رهبری انقلاب همچنین گفت: «وزارت امور خارجه قوه مجریه است، اینها سیاست های نظام است». بخشي از آن در شوراي عالي امنيت ملي تهيه و تصويب مي شود و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه اجرايي آنها را دنبال مي كند. محمود صادقی به «آرمانملی» گفت: حوزه سیاست خارجی به دلیل پیچیدگی، کاری بسیار حرفه ای و تخصصی است و همچنین نیازمند افرادی است که تجربه اندوزی داشته باشند، زبان رایج دنیا و جریان های روز در عرصه سیاست را بدانند و تسلط داشته باشند. بین المللی بداند زبان دیپلماتیک داشته باشد. وی افزود: شناخت زبان و فرهنگ طرفین مذاکره موثر است. دبیرکل جامعه مدرسین دانشگاه ها درباره غیبت آشکار محمدجواد ظریف به عنوان یک دیپلمات باهوش و با تجربه، اظهار داشت: آقای دکتر ظریف فردی بسیار منحصر به فرد هستند که تجربه حضور در سازمان ملل و حضور در فرازهای مختلف را دارند. سياست خارجي ايران، زندگي در آمريكا، تحصيل، نوشتن رساله ها و نوشته ها به زبان انگليسي و سخنراني به همين زبان و نيز اينكه مورد اعتماد رژيم بودند، از وي به عنوان يك فرد بي نظير تبديل شد. شخص صادقی ادامه داد: آقای ظریف در مقایسه با وزرای خارجه دیگر کشورها و کشورهای توسعه یافته چهره قابل توجهی بود. البته آقای امیرعبداللهیان هم فردی است که سلسله مراتب شغلی را در وزارت امور خارجه طی کرده و شخصیت شایسته ای است. یکی از اعضای جبهه اصلاحات ایران گفت: البته تیم آقای ظریف بعد از معرفی بایدن نتوانستند کاری انجام دهند و این نکته ای است که باید به آن پرداخته شود. صادقی تصریح کرد: به هر حال ما اکنون در شرایط پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و نقض توافق توسط کشور هستیم و ایران پشت برجام ایستاد، اما این آمریکا بود که از برجام خارج شد. و این شرایط را ایجاد کرد. اصرار ایران بر تضمین و بهره مندی اقتصادی از برجام نکته ای است که باید به هر تیم مذاکره کننده اعتبار داده شود. با این حال، مهارت های دیپلماتیک نقش مهمی ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید