جداسازی بحث معیشتی از رتبه بندی معلمان

جداسازی بحث معیشتی از رتبه بندی معلمان

در این دیدار با حضور فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و بسیج دانش آموزی در نسیبه مشکلات و مسائل نظام آموزشی و دغدغه های بانوان معلم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پردیس دانشگاه فرهنگیان

در این نشست قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل اصلی معلمان زن گفت: مسائلی که آموزش و پرورش به آن می پردازد به گونه ای است که یک فرد توانمند از یک تحول آفرین است. نگاه به عنوان وزیر باید وارد این سیستم شود و برای رفع این مشکلات گام بردارد.

طرح رتبه بندی معلمان باید در مسائل معیشتی و ارتقای کیفیت آموزش دنبال شود
وی در خصوص رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی باید از نظر معیشتی و ارتقای کیفیت آموزشی رصد شود. متأسفانه جامعه فرهنگی به عنوان یک نوع مطالبات تحول آفرین شناخته نمی شود و مسائل جامعه فرهنگی به بحث معیشت خلاصه می شود که بیشتر آن به مطالبات صنفی معلمان برمی گردد.

وی خاطرنشان کرد که بر اساس رهبری رهبری تربیت معلم باید از دانشگاه فرهید و آموزش و پرورش شهید رجایی باشد.

فاطمه حسامی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس نصیبه دانشگاه فرهنگیان تهران، پیرو جایگاه و جایگاه زن در جامعه امام خمینی(ره) گفت: با نگاهی به جهاد بانوان، اکنون شاهد معلمانی در این حوزه هستیم که نه تنها خود مادران بلکه فرزندان دیگر را نیز تربیت می کنند، اما متاسفانه این زنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: بر اساس نتایج بررسی دانش آموزان، ساعات تدریس معلمان آسیب دیده و سنوات خدمت معلمان زن و مرد یکسان است و به نظر می رسد این ساعت کاری با امکانات بانوان فاصله زیادی دارد.

حسامی افزود: یکی دیگر از مشکلات معلمان نبود توازن عادلانه برای توزیع پست های رهبری بین زن و مرد است. جمعیت زنان در آموزش و پرورش بسیار بیشتر از مردان است، اما پست های رهبری در ادارات کل به مردان اختصاص دارد و این نشان دهنده عدم اعتماد زنان به مدیریت ارشد است.

فقدان سازوکار حمایتی از تحصیل، نبود حمایت مالی و کمک هزینه زایمان، عدم برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی، دوری از محل کار و مشکلات تربیتی، عدم انتقال حتی با وجود قانون همسر و عدم رعایت حقوق معلمان زن را از جمله حقوق معلمان زن عنوان کرد. سرپرست خانوار را از دیگر مسائل و مشکلات معلمان زن دانست و استفاده از سازوکارهای حمایتی از این قشر را یکی از پیامدهای شکل گیری جامعه اسلامی برشمرد.

مبینا دیواندری، معاون توسعه و ستاد بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی با اشاره به معیارها و انتظارات از سند تحول بنیادین گفت: سند تحول سالیان سال است که یک درخواست مدیریتی بوده که مورد بی توجهی قرار گرفته است. وی تصریح کرد: اگر به سند تحول توجه نمی کردیم، با بحران های فعلی آموزش و پرورش مواجه نبودیم، برای اجرای سند تحول باید موانع پیش رو برداشته شود که یکی از این موانع عدم شناخت صحیح از نظام است. سازمان آموزش و پرورش بنیادی. تکامل.

نرگس منتظری معاون اسبق بسیج فرهنگیان بسیج دانشجویی پردیس نصیبه دانشگاه فرهنگیان تهران نیز درباره عدالت آموزشی گفت: عدالت آموزشی باید روحیه محرک آموزش و پرورش باشد. بسیاری از دانش آموزان به یک شبکه آموزشی شاد دسترسی ندارند. علاوه بر این، بسیاری از دانش آموزان برای کتاب های درسی ثبت نام نکردند. مدارس مختلفی مانند دولتی و تیزهوشان وجود دارد که عدالت آموزشی را نیز زیر سوال می برد و این امر منجر به طبقه بندی آموزشی در آموزش و پرورش می شود.

وی با اشاره به فعالیت های جهادی دانشجو معلمان گفت: معلمان دلسوز دانش آموز با معلمان جهاد می کنند و با کمک آنها کارهای آموزشی را برای دانش آموزان در زمینه های مختلف انجام می دهند. متأسفانه در برخی جاها جای تأمل و همکاری آموزش و پرورش را دارد.

تعداد کمی معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند
در این دیدار الهه اشرفی معاون سابق توسعه و ستاد پردیس نصیبه دانشگاه فرهنگیان تهران به تشریح موضوع تربیت معلم پرداخت و گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که تعداد کمی معلم از طریق فرهنگ جذب می شوند. دانشگاه.

اشرفی افزود: اعلام آمارهای مختلف از سوی مسئولان مختلف آموزش و پرورش از وضعیت نیروی انسانی در بخش، منطقه، ناحیه و جنسیت، اظهاراتی متناقض است و نشان از عدم اطلاع دقیق این وزارتخانه دارد.

وی با اشاره به رویکرد دانشگاه ها به تربیت معلم در دهه 60 و 70 گفت: دانشگاه های معلم در سه رویکرد تربیت معلم، تربیت معلم و دانشگاه و تربیت سیاسیون و مدیران مسئول بورسیه معلمان هستند. به این ترتیب تعداد زیادی از مشکلات آموزشی حل شد.

در ادامه حدیث روزبهانی، معاون گفتمان و مطالبه پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران، ضمن آسیب شناسی لایحه بودجه 1401 و به ویژه بودجه آموزش و پرورش سال 1401، گفت: پس از بحث بودجه به نظر می رسد که دولت در این خصوص پرداخته است. در حال تلاش برای مستندسازی تحول و شش حوزه است. در مورد سند و اولویت اول آن جدی فکر کنید، اما حقیقت داستان، آنطور که باید باشد، ممکن است ندانید. به عنوان مثال در جدول اطلاعات تکمیلی آمده است که وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس محورهای شش گانه سند تحول به تربیت نیرو بر اساس ماده 28 بپردازد و در عین حال این هزینه را از قسمت درآمدهای ویژه تامین کند، یعنی. کسر از حقوق معلمان که اساسا با ضوابط مغایرت دارد این سند تحول است.

وی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 20 درصد بودجه کل کشور باید به پرجمعیت ترین وزارتخانه کشور تعلق گیرد در حالی که در این لایحه تنها 2.10 درصد از بودجه عمومی به این فرآیند اختصاص یافته است.

روزبهانی با اشاره به سازوکار صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: در کنار بدهی های دولت قبل و مطالبات مستمری بگیران برای این صندوق تنها 53 میلیارد تن تخصیص داده شد که برای حل این مشکلات باید معادل بودجه تخصیص داده می شد. تا 3000 میلیارد تن.”

وی در ادامه به عدم شفافیت، ابهامات لایحه بودجه 1401 و بی عدالتی های آشکار در برخی از برنامه ها و هزینه های آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: متأسفانه همانطور که در این لایحه تعریف شده است، حدود 58 میلیون جلد دانش در هر سال است. سرانه تحصیل به دانش‌آموزان مقیم خارج از کشور و تنها 300 هزار جلد دانش‌آموز در کشور تعلق می‌گیرد که مصداق بارز بی‌عدالتی در روند بودجه‌ریزی آموزش و پرورش است و انتظار داریم این رویکردها اصلاح و تجدیدنظر شود.

مبینا علینقیان، معاون سابق گفتمان و مطالبه پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران نیز در سخنانی گفت: وقتی نام رتبه می آید معیشت در نظر گرفته می شود تا ماهیت و حقیقت رتبه بندی باشد. فراموش شده است. “طبق قانون، سیستم پرداخت هماهنگ امکان ارزیابی مشاغل مختلف را فراهم می کند. پس معلمان و سیستم ارزشیابی آنها در کجا قرار می گیرند؟ در واقع، رتبه بندی تلاش می کند تا صلاحیت معلمان را ارتقا دهد، نه اینکه کل درخواست ما را به رئیس فراکسیون زنان مجلس قرار است از منظر دیگری به این موضوع نگاه کند و موضوع معیشت را از رتبه بندی جدا کند.

فاطمه لشگری یکی از اعضای فعال معاونت گفتمان و مطالبه پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: گستردگی و سرعت اینترنت در دنیای امروز باعث شده آموزش و پرورش چیزی فراتر از انتقال دانش باشد. هدف آموزش و پرورش امروز باید استخراج اطلاعات متناسب با هر فردی باشد، آموزش مجازی کنونی نیز به هدف خود عمل کرده است، به طوری که کاستی های آن بیشتر از مسجد آن بوده است.

وی با اشاره به ساختار شبکه شاد افزود: این شبکه نیازمند ارتقای ساختاری ویژه، ارتقای سرورها و تبدیل شدن شاد به شبکه فراملی است.

همچنین مهدا عبدالهی معاون فرهنگی بسیج دانشگاه باشان در خصوص موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: با گسترش فضای مجازی خصوصی سازی رواج پیدا کرده است، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایده علیه. خصوصی سازی، عمومی سازی که بر چهار بعد چرایی و رابطه علی، وضعیت موجود، راهبردها و اندیشه ها و نقش دانشجو معلمان در اسلام و نیز مبانی مهم انقلاب تاکید دارد. بحث مشارکت بسیار مهم است و در رابطه دولت و مردم، مردم تصمیم گیرنده هستند. مردم باید قدرت تصمیم گیری درست را داشته باشند و باید مداخله کرد و اعتراضات را به درستی انجام داد.

وی با تاکید بر نقش دانش آموز معلم گفت: دانش آموز معلم را باید نقش معلم دانست و از آنها در آموزش و یادگیری دانش آموزان استفاده کرد. همانطور که دانش آموزان معلم در جهاد تربیتی درخشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید