جدیدترین مدل کلاهبرداری ایران; ساده و ارزان!

جدیدترین مدل کلاهبرداری ایران;  ساده و ارزان!

اکنون زمان آن است که بیشتر به دنبال آن باشید. در سایت فروش اجناس دست دوم کشف جدیدی خواهید کرد. همه چیز دارد، اما چیزی که از هر چیز دیگری لذت بخش تر است، اجاره ماشین است. شما در حال مشاهده آگهی ها هستید: فروش مبدل کاتالیزوری دست دوم، خرید مبدل کاتالیزوری برای تعمیر و نگهداری، اجاره مبدل کاتالیزوری برای تعمیر و نگهداری یا هر پیشنهاد دیگری که می تواند منجر به کمترین قیمت برای تعمیر و نگهداری شود.

مدل ماشین شما چیست؟ کجای تهران هستی اینها سوالاتی است که برخی از مکانیک های خودرو در شهر از شما برای اجاره مبدل کاتالیزوری خودرو در راه گرفتن MOT می پرسند.

اول می گوید یک میلیون تومان هزینه دارد چون باید کاتالیزور را باز و بسته کنند و یک روز دستمزد و کرایه آن را می گیرند اما اگر کمی چانه زنی کنید این رقم به 500 هزار تومان می رسد. اما این با شهر چه خواهد کرد؟ فرض کنید تمام خودروهایی که این مشکل را دارند یک کاتالیزور کرایه نصب کرده و برگه معاینه را دریافت کرده و پس از برگرداندن قطعه و مبلغ کرایه، قطعه معیوب را در جای اولیه خود ببندند و گازهای آلاینده را به رحمت خدا بسپارند.

21 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در سال 1400 در 27 شهر آلوده کشور، حدود 21 هزار مورد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرونی گزارش شده و 11 میلیارد دلار خسارت به بار آورده است. در تهران نیز تعداد فوتی ها در این مورد حدود 6000 نفر گزارش شده است و گفته می شود خودروها نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. حال تصور کنید که برخی از صاحبان خودروهای نیازمند به تعمیر تقلب کرده و قوانین زیست محیطی را دور می زنند. چه اتفاقی می افتد

از تبلیغات اجاره خودرو با مبدل کاتالیزوری گرفته تا نیاز به قرار دادن کد شناسایی روی هر خودرو

داریوش گلعلی زاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفت و گو با خبرنگار شهروند با اشاره به خلاء قانونی در خصوص MOT خودروها گفت: خودروهای جدید تا 4 سال سن دارند. از بررسی فنی مستثنی هستند. گارانتی مبدل کاتالیزوری در خودروهای جدید 3 سال است، اما MOT 4 سال بعد است، بنابراین این دو با هم سازگار نیستند و آن یک سال شامل گارانتی نمی شود.

وی معتقد است برای داشتن هوای سالم اگر کاتالیزور خودرو مشکل دارد باید تعویض شود: «یادتان باشد اگر خودرویی کاتالیزور خود را از دست داده است باید تعویض شود. اما متأسفانه در برخی از سایت ها تبلیغاتی مبنی بر عدم تغییر کاتالیزور خودرو وجود دارد.”

گل علیزاده به جزئیات این آگهی ها اشاره می کند: «تبلیغات به شرح زیر است؛ اجاره کاتالیزور برای معاینه فنی انجام می شود.» قیمت کاتالیزور بالاست. بنابراین آنها این اقدامات را انجام می دهند، اما یکی از مواردی که در جلوگیری از آلودگی هوا مهم است به عملکرد این کاتالیزور مربوط می شود.

این مسئول سازمان محیط زیست در توضیح آگهی های مذکور می گوید: برخی می گویند کاتالیزور را اجاره می دهند. بدین ترتیب پس از گذراندن معاینه فنی، کاتالیزور را دریافت می کنند. جالب است بدانید که این کار به صورت عمومی در سایت های مختلف و با حداقل برخورد قانونی انجام می شود.»

گل علیزاده وجود نقاط ضعف در مراکز معاینه فنی را کتمان نمی کند، اما معتقد است باید نظارت ها تقویت شود: «به دنبال این هستیم که برای کاتالیزورها کدهای شناسایی داشته باشیم تا هر مبدل کاتالیزوری به یک خودرو متصل شود. »

نایب رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مردم در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: افراد با فعالیت های کوچک می توانند در کاهش آلودگی نقش داشته باشند، اما فراموش نکنیم که دولت باید کاهش آلاینده ها را در دستور کار قرار دهد. با تسهیل و پیگیری در دستور کار است. بده تا اقشار پایین جامعه متضرر نشوند».

اپیدمی تخلفات بازبینی فنی در مراکز ماهواره ای تهران

سیدرضا مفیدی، مدیرعامل سابق ستاد معاینه فنی خودرو در تهران در گفت و گو با خبرنگار روزنامه شهروند درباره استخدام کاتالیست معاینه فنی گفت: مراکز معاینه فنی بر اساس دستورالعمل های ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کنند. در مورد اصل بودن خودرو باید بگویم که دقت کافی در بررسی اصل بودن قطعات اصلی خودرو وجود دارد. اما منکر این نیستیم که مشکلاتی به خصوص در مراکز اقماری و خارج از تهران وجود دارد.

وی می افزاید: تشخیص اصالت خودرو از وظایف ماست و در این مقوله دقت خواهیم کرد. «اول اینکه وقتی متوجه چنین تخلفاتی می شویم، برگه معاینه فنی صادر نمی کنیم و نحوه کار هم فراهم است.

به گفته مفیدی، این مورد در مراکز اصلی ستاد معاینه فنی تهران کمتر دیده می شود.

رئیس سابق ستاد معاینه خودرو تهران درباره واکنش متخلفان می گوید: متخلف وقتی متوجه تشخیص ما می شود به سرعت صحنه را ترک می کند.

از نظر شهری هرگونه تخلف در اصالت خودرو و قطعات مجموعه تخلف بوده و طبق دستورالعمل با آن برخورد خواهد شد.

تأثیر تقلب کاتالیزوری بر آلودگی هوای تهران

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تایید چنین اقداماتی به خبرنگار شهروند گفت: آلاینده خودروهای سواری نیکس است، بخشی که بیشترین تاثیر را در کاهش نیکس دارد، کاتالیزور است. زمانی که قطعه مبدل کاتالیزوری برداشته می‌شود و یک کاتالیزور تقلبی در آن قرار می‌گیرد یا نه، تأثیر زیادی بر میزان آلودگی هوا می‌گذارد و بنابراین کنترلی بر نایک نداریم.»

وقتی خیانت نفسمان را می گیرد

تقلب در مبدل کاتالیزوری خودرو ممکن است در نگاه اول کوچک به نظر برسد، اما شامل فرآیندی است. با نصب نکردن کاتالیزور مناسب، نیکس یا همان چیزی که باعث افزایش ذرات معلق در زمستان و هنگام تغییر هوا می شود، آلودگی را افزایش می دهد. در سال 94 اعلام شد که 3 تا 3.5 میلیون خودرو بر اساس پلاک در تهران تردد می کنند. مازیار حسینی معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در سال 1395 می گوید تهران ظرفیت 750 هزار خودرو را دارد. در حالی که روزانه بیش از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از شش برابر ظرفیت تهران تردد می کنند. اما این رقم در سال 1400 به 8 میلیون خودرو رسید حالا تصور کنید 10 درصد خودروها بخواهند از مبدل های کاتالیزوری تقلبی استفاده کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند و تاییدیه MOT را دریافت کنند. تردد 800 خودرو با آلایندگی ناشی از نبود مبدل کاتالیزوری را به تردد خودروهای فرسوده اضافه کنید. با در نظر گرفتن 20 سال سن فرسودگی خودرو، تعداد خودروهای کاربراتوری در سال 1400 در تهران حدود 300 هزار دستگاه بوده است!

تهران هوا ندارد. بخشی از این فرآیند به دلیل سوخت و خودروهای بی کیفیت و بخشی دیگر به دلیل سوختن گازوئیل یا فعالیت کارخانه است، اما بخشی دیگر نیز ممکن است به دلیل تقلبی باشد که هیچکس گزارش نمی دهد. اول اینکه اصالت قطعات خودرو باید تحت نظارت کافی باشد. بنابراین قطعات خودرو باید دارای کد باشند. اما شاید متخلفان همچنان به دنبال راه فراری برای کاهش هزینه های خود هستند. از این نظر انجمن مربوطه باید به صحنه بیاید و از این تخلف و تقلب به افزایش آلودگی خطرناک هوا جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید