جزئیات افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 / شبیه سازی سونامی

جزئیات افزایش حقوق کارکنان در سال 1401 / شبیه سازی سونامی

روز جدید اما موضوع رفاه حقوق ها مورد توجه قرار گرفت که اخیرا از سوی رئیس ج.ا.ا مطرح و عامل ایجاد تفاوت در پرداختی کارکنان اعلام شد.

مشاور سازمان اداری و استخدامی معتقد است مصوبه کمیته مشترک ناقض فرمول پیشنهادی دولت در بودجه 1401 است که به منظور کاهش مابه التفاوت پرداخت حقوق به کارکنان تدوین شده است.

همانطور که انتظار می رفت و بر اساس تجربیات سال های گذشته، موضوع حقوقی کارکنان در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس تغییر کرد و کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت را نپذیرفت، در حالی که دولت در این لایحه، میانگین افزایش 10 درصدی و در حدود حداقل 4 میلیون و 500 هزار تومان ارائه شد، اما کمیته تلفیق تصویب کرد که حداقل دستمزد به 5.6 میلیون افزایش یابد و 10 درصد اعمال شود. تغییراتی که می تواند هزینه های دولت برای دستمزدها را در قالب هزینه های جاری افزایش دهد و مهمتر از همه، عدالت در پرداخت ها را تضمین کند.

در همین راستا، ایسنا در گفت وگو با حسین رضوی پور – مشاور اداری و استخدامی سازمان – به بررسی اقدامات انجام شده در این سازمان برای انجام عادلانه پرداخت ها و اصلاح نظام پرداخت و وضعیت پرداخت های آتی پرداخت.

زنجیره پرداخت باید تکمیل شود

مشاور سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات خود را برای ایجاد عدالت در نظام پرداخت به سه قسمت تقسیم کرده است، تصریح کرد: دسته اول اعمال ماده 29 قانون اساسی است. قانون برنامه ششم توسعه با توجه به نظام حقوق و مزایا، در این راستا زیرساخت های مربوطه تکمیل و مسیری که در مجلس برای تصویب این ماده قانونی آغاز شده بود، ادامه یافت. بر این اساس، یکپارچه سازی مکانیزم پرداخت و شفاف سازی آن در دستور کار قرار گرفته است تا با هماهنگی و همکاری سازمان اداری و کار با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، جریان نقدی دولت شفاف و مبالغ پرداختی به کارکنان قابل مشاهده است. هرگونه تغییر در نظام جبران خدمات مستلزم نظارت و شفافیت پرداخت هاست که بدون تکمیل زنجیره پرداخت به ذینفع نهایی امکان پذیر نخواهد بود.

باید 533 هزار تومان معادل 1700 امتیاز اضافه می شد

وی با اشاره به اقدامات دسته دوم برای پرداخت های عادلانه گفت: سازمان اداری و سازمان استخدامی تلاش کرده اند در بودجه سال آینده اقدامات عاجل برای کاهش تبعیض در پرداخت ها انجام دهند؛ بنابراین با توجه به توان مالی دولت که پیش بینی شده بود. توسط سازمان برنامه و بودجه برای افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان، به نوعی می تواند این افزایش 10 درصدی در حقوق افراد کم درآمد را در مقایسه با افرادی که حقوق بالاتری دارند، تقسیم کند. درآمد بالاتری دارند

به گفته رضوی پور، بر اساس مدل تدوین شده توسط سازمان اداری و استخدامی، 533 هزار تن معادل 1700 امتیاز به طور مستمر به حقوق همه افراد و سه درصد به ضریب واقعی سالانه اضافه می شود که در این صورت حداقل دستمزد افزایش می یابد. با 28 درصد به چهار میلیون رسید. و به 500 هزار تن می رسد و بقیه افراد تا پنج درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

او فرمول را اشتباه گرفت

وی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در مورد افزایش حقوق، خاطرنشان کرد: اما کمیته تلفیق فرمول دولت را زیر پا گذاشت و با توجه به افزایش 10 درصدی همه کارکنان، تنها حداقل دستمزد را 60 درصد افزایش داد و به 5 میلیون و 600 هزار تن رسید. که با پیش بینی دولت برای پرداخت ها در سال آینده متفاوت است و از سقف 10 درصدی تعیین شده در لایحه دولت برای افزایش میانگین پرداخت ها فراتر می رود، اما مشخص نیست مجلس منابع خود را چگونه پیش بینی کرده است.

10 درصد به جمله اضافه می شود.

مشاور معاون رئیس جمهور افزود: طبق روش کمیسیون تلفیق، این 10 درصد به حکم اضافه می شود، مثلاً فردی که حکم قانونی او هفت میلیون تن است، 700 هزار تن به آن اضافه می شود و حکم صادر می شود. به ۷.۷ میلیون تن افزایش می‌یابد «همچنین حقوق محکومان ۱۶ میلیون تنی ۱.۶ میلیون تن افزایش می‌یابد که سایر پرداخت‌ها مانند اضافه کار را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل پیش بینی کرده بودیم که معادل 533.8 هزار تن به ضریب حقوق کارکنان اضافه شود که خلأ قانونی را تا حدودی برطرف می کند. البته مدل آن نیز در سال 1388 تصویب و اجرا شد در صورتی که 400000 تن به حقوق اضافه شود و نسبت ریالی سالانه 10 درصد افزایش یابد.

فشارها و ملاحظات باعث کاهش عملکرد نظام حقوقی شده است

وی همچنین از اقدام دیگر اصلاح نظام حقوق و دستمزد، تدوین لایحه جامع حقوق و دستمزد کارکنان در نظام اداری کشور خبر داد و گفت: این لایحه برای احیای نظام جبران خسارات کارکنان در دستور کار قرار دارد، اما به معنای آن نیست. که سیستم قبلی مشکل داشته باشد یا نظامی در طراحی بدون نقص خواهد بود. اما مشکل اصلی این است که وقتی سیستم یکپارچه پرداخت اجرا می شود، متأسفانه فشارها و ملاحظات سیاسی منجر به کنار گذاشتن برخی موسسات، گرفتن برخی از موارد فوق العاده و یا تصویب برخی قوانین و منابع در حوزه می شود. و بین کارکنان توزیع می‌کند که در نهایت منجر به تبعیض و نابرابری می‌شود و عملاً سیستم یکپارچه خود را از دست می‌دهد، بنابراین تهیه لایحه جامع و در نظر گرفتن کلیه پرداخت‌های بخش دولتی ضروری تلقی شد.

به گفته رضوی پور، در لایحه جدید تاکید شده است که نباید اختلافات منطقی را نادیده گرفت. بنابراین، اگر نیاز به پرداخت های مختلف باشد، پرداخت های متفاوتی وجود دارد، اما نباید به دلیل کار خاص، کل دستگاه و کیت خاموش شود و از قوانین یکسانی پیروی نکند، یا برای مشاغل و مشاغل مشابه یا مانند آن. ، که در اصل یکی هستند. یعنی به دلیل تنوع روابط استخدامی نباید پرداخت های متفاوتی انجام شود، یعنی افراد هنگام انجام یک کار نباید در دستگاه های مختلف پرداخت های متفاوتی داشته باشند.

حکم کارمند 5.4 میلیون بود اما 14 میلیون حقوق گرفت

اما موضوع رفاه حقوق ها مورد توجه قرار گرفت که اخیرا از سوی رئیس ج.ا.ا مطرح و عامل ایجاد تفاوت در پرداختی کارکنان اعلام شد.

مشاور سازمان استخدامی و استخدامی کشور در تشریح وضعیت رفاهی فیش های حقوقی کارکنان اظهار کرد: آنچه طبق فیش حقوقی ارائه می شود، اختلاف حداقل و حداکثر هفت برابر است و به طور کلی تفاوت زیادی در فیش حقوقی وجود ندارد. حقوق کارمندان دولتی ارقام جزئی است شامل حقوق و دستمزد است و قسمت دیگر مربوط به مزایای اجتماعی است که شامل پرداخت هایی مانند اضافه کاری، اضافه کاری یا برخی پرداخت های مناسب است و از اینجاست که اختلاف شروع می شود. به گونه ای که با اعمال مزایای اجتماعی حداکثر پرداخت ها تا 15 برابر افزایش می یابد. به عنوان مثال حکم یک کارمند پنج میلیون و 400 هزار تن است اما با اعمال رفاه اجتماعی درآمد او به 14 میلیون و 500 هزار تن می رسد.

پرداخت مزایای اجتماعی به معنای عملکرد خوب نیست

رضوی پور ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی با توجه به منابع موجود، پرداخت‌های متفاوتی بین کارکنان دارند، این در حالی است که برخی دستگاه‌ها برای دولت درآمدزایی می‌کنند یا برخی دیگر از درآمدهای اختصاصی بهره می‌برند و یا برخی دستگاه‌ها سهم بیشتری دارند. آنها از بودجه دولتی دریافت می کنند، بنابراین پرداخت های اجتماعی در آنها بیشتر است و وقتی سیستم منابعی داشته باشند، این پرداخت ها را به سقف نزدیک می کند. اما پرداخت کمک های اجتماعی به معنای افزایش کارایی و عملکرد مثبت کارکنان یا دستگاه های اجرایی نیست و رضایت شغلی را نشان نمی دهد. آنها سهم کمتری در پرداخت های دولتی دارند که عاملی برای تبعیض در پرداخت ها است.

وی در خصوص اقداماتی که برای کاهش و کاهش تبعیض در پرداخت‌های بهزیستی انجام می‌شود، گفت: در بودجه 1401 تاکید شده بود که برای تخصیص اعتبارات مربوط به امور رفاهی برنامه و بودجه سازمان مورد توجه قرار گیرد. و به فکر طراحی سازمان اداری و کارگری باشید. اما این سازوکار پایدار نیست و باید مشروط به پرداخت تسهیلات اجتماعی در لایحه جامع باشد که تا حد امکان در دستور کار قرار دارد.

.چالش ترکیبی و خارق العاده

مشاور سازمان اداری – کارگری از موضوع دیگر پرداخت پاداش های ویژه تا سقف 50 درصد در حقوق کارکنان است که در دو سال اخیر اعمال شده و آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر.

رضوی پور سابقه اورژانس های خاص را یک داستان دراماتیک در دولت در سال های اخیر دانست و گفت: با توجه به اینکه مبنای خاصی برای پرداخت کمک های اجتماعی وجود ندارد و این بند به عنوان حکم برای کارمندان اعمال نمی شود و زمینه بازنشستگی نیست. ، اسفند 1396 صادر شد تا بخشی از این پرداخت های اجتماعی کوتاه مدت مستمر باشد و در حکم مبنای محاسبه کسور بازنشستگی قرار گیرد. دستگاه هایی که منابع دارند باید طوری کار می کردند که رفاه پرداختی به ویژه منتقل شود و بهزیستی دیگر تکرار نشود به شرطی که بار مالی زیاد نشود. اما اتفاقی که در عمل افتاد این بود که بهزیستی حاکم شد، اما از طرفی دوباره این اتفاق افتاد و دستگاه های اجرایی برای پرداخت آن درخواست بودجه کردند.

وی با اشاره به اینکه هنگام پرداخت اضافات خاص دستگاه هایی که تسهیلات دریافت نمی کردند و سهم زیادی در این زمینه نداشتند، معترض بودند، افزود: در هر صورت این روش الحاقات ویژه باعث ایجاد تبعیض بین دستگاه ها می شود. متفاوت است و از سوی دیگر بازنشستگانی که از این فرصت استفاده نکردند و تفاوت زیادی بین حقوق آنها و حقوق کارمندان وجود داشت خواستار همسان سازی شدند و به عبارتی سونامی همسان سازی در کشور به وجود آمد. اگرچه بودجه کافی برای این امر وجود نداشت، اما دولت به هیچ وجه نباید این مسیر همسان سازی و بزرگ شدن را در شرایط فعلی ادامه دهد، بلکه باید یک سیستم یکپارچه جامع ایجاد کند تا شرایط عادلانه برای پرداخت دستمزدها ایجاد شود.

مشاور سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات ویژه در سال آینده ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: این روند فعلا متوقف می شود و آنچه تاکنون انجام شده تا بررسی لایحه جدید و اقداماتی برای ایجاد نمایشگاه ادامه خواهد داشت. سیستم.

دیدگاهتان را بنویسید