جزئیات تأیید کار از محل کار طبق قانون کار


ساعت: 08:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915874

طبق قانون کار، بازرسان کار می توانند به عنوان بخشی از وظایف رسمی خود، بدون اطلاع قبلی و در هر ساعت از شبانه روز از کارگاه بازدید کنند. همچنین ممکن است به دفاتر و اسناد مرتبط در داخل موسسه مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ اداره “بازرسی کار” وزارت کار به منظور اجرای صحیح قانون کار و همچنین اعمال صحیح مقررات فنی تشکیل شد. از وظایف این مجموعه می باشد ماده 96 قانون کار نظارت بر حسن اجرای آیین نامه های مربوط به کار، حسن اجرای آیین نامه ها و همچنین دستورالعمل های مربوط به آنها، نظارت بر اشتغال زنان و همچنین امکان پذیر است. کارگران جواننظارت بر اجرای صحیح آموزش در امور مربوط به حفاظت فنی.

کلیه کارگاه های مشمول قانون کار اعم از کارگاه های خانوادگی و غیرخانوادگی از نظر ایمنی و حفاظت فنی بازرسی می شوند.

طبق ماده 61 آیین نامه حفاظت فنی، کارفرما موظف است در طول سال دو دست لباس را به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد. لباس کار نیز باید متناسب با نوع کاری باشد که کارگران انجام می دهند. لباس باید به گونه ای طراحی شود که فرد بتواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد و از حوادث جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که به کارمندان بخش اداری در صورتی که مشمول قانون کار هستند با توجه به نوع کار دو دست لباس نیز داده شود. در حال حاضر کارفرما می تواند با توجه به اعمال ماده 61 آیین نامه حفاظت فنی به کارگران پول پوشاک را پرداخت کند. این روش به شرط تضمین خرید لباس کار صحیح است. در ضمن نوع آن برای کار مناسب بوده و در کارگاه نیز استفاده می شود.

کارفرما موظف است استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را به طور کامل کنترل کند. در صورت امتناع کارگر از پوشیدن و استفاده از آن، می توان آن را در کمیته حل اختلاف پیگیری کرد.

طبق تبصره 2 ماده 91 قانون کار، کارگران موظف به استفاده و نگهداری از تجهیزات ایمنی و بهداشتی در محیط کار هستند. آنها همچنین باید دستورالعمل های مربوطه را رعایت کنند.

طبق ماده ۸۵ قانون کار در صورتی که کارفرما یا مدیران موضوع این ماده ابزار و وسایل لازم را با رعایت حفاظت فنی و بهداشت در محل کار در اختیار کارگران قرار دهند. همچنین باید به آنها آموزش داده شود و اخطار داده شود، اما حتی اگر بدون رعایت مقررات و دستورالعمل های آنها عمل کنند، کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال آنها نخواهد داشت. در صورت بروز اختلاف، مراجع حل اختلاف رای را تعیین می کنند.

هر شخص حقوقی یا حقیقی که مایل به واردات یا ساخت تجهیزات حفاظت فنی است باید مشخصات تجهیزات را به همراه نمونه ای به دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

در صورت تایید این دو وزارتخانه می توانند اقدامات لازم را برای ساخت یا واردات این دستگاه ها انجام دهند.

نحوه تشخیص بازرس کار از کارفرما

طبق ماده 100 قانون کار کلیه بازرسان کار دارای کارت مخصوص با امضای وزیر کار و امور اجتماعی هستند. بازرس کار باید این کارت را در حین بازرسی به همراه داشته باشد. اگر مسئولان یا کارکنان کارگاه خواستند کارت را ببینند، آن را به آنها بدهید.

وظایف اداره بازرسی کار

بر اساس ماده 96 قانون کار، اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوط به حفاظت فنی به منظور انجام وظایف محوله تشکیل می شود.

این وظایف به شرح زیر است؛

  • کنترل بر اجرای صحیح مقررات کنترل کننده شرایط کار (به ویژه مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان آور، دستمزد، ساعات کار، رفاه کارگران، کارگران خردسال و اشتغال زنان)
  • نظارت بر اجرای صحیح قانون کار، مقررات و دستورالعمل های مربوط به حفاظت فنی محیط کار و کارگران
  • آموزش کلیه امور مربوط به حفاظت فنی و همچنین جهت گیری کلیه افراد در خدمت
  • بررسی سوالات و مشکلات ناشی از اجرای آیین نامه و تهیه و اصلاح پیشنهادات لازم جهت تغییر اندازه و جهت های مربوط به موارد تعیین شده.
  • برخورد با حوادث در طبقه مغازه و تجزیه و تحلیل آنها برای جلوگیری از حوادث آینده

نحوه ورود بازرس کار به کارگاه

بازرسان کار می توانند در حدود وظایف خود بدون اطلاع قبلی و در هر زمانی از شبانه روز بازرسی کارگاه برای پرداخت همچنین می توانند به دفاتر و اسناد مربوطه در موسسه مراجعه کنند.

در صورت لزوم می توانند از تمام یا بخشی از این کتب و مدارک کپی تهیه کنند. لازم به ذکر است بازرسی از کارگاه ها به صورت مستمر و در صورت وجود مشکل و نقص با صدور اطلاعیه انجام می شود. در مواردی که نیاز به تعقیب کیفری متخلفین باشد در مراجع ذیصلاح قابل تعقیب است.

محرومیت بازرسان کار

در صورتی که کارفرمایان یا سایر افراد کارگاه از ورود بازرسان کار به محیط کارگاه ممانعت نمایند و یا از انجام وظایف آنان ممانعت نمایند و یا حتی اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار آنان قرار ندهند طبق قانون مجازات خواهند شد و محکوم خواهند شد. .

در صورتی که کارفرما نتواند نواقص مندرج در اخطار بازرس کار را رفع کند، طبق قانون و بر اساس شرایط جرم ارتکابی، مرتکب به مجازات حبس، جزای نقدی یا هر دو محکوم خواهد شد. در صورتی که کارفرما نتواند در مدت تعیین شده اقدامات لازم را برای رفع کلیه نواقص انجام دهد، می تواند با تشخیص اداره کار درخواست تمدید مهلت رفع نواقص نماید.

در صورت بازدید از مغازه و گزارش ایرادات متعدد، در صورتی که دستگاه های مختلف و شرایط محل کار دارای مشکلات و خطرات متفاوتی باشند، می توان آنها را در اولویت قرار داد. همچنین هر یک از این سؤالات و مسائل دارای سطوح و احتمال وقوع متفاوتی هستند. به عبارت دیگر اگر احتمال وقوع حادثه و عواقب آن بیشتر و ریسک آن بیشتر است باید اولویت بندی شود. در صورت لزوم، دستگاه یا ماشین های مورد نظر نیز باید تا رفع مشکلات آنها متوقف شود.


بیشتر بخوانید:

جزئیات از کارافتادگی در قانون کار / کارفرما موظف به پرداخت ازکارافتادگی کامل کارگر است.

جزئیات حقوق کارگران بر اساس قانون کار

جزئیات حقوق و مزایای کارگر یا کارمند پس از بازنشستگی

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه


دیدگاهتان را بنویسید