جزئیات جدید فایل صوتی ظریف/فایل افشای وکیل: تمامی وسایل الکترونیکی موکلانم ذخیره شده است.

جزئیات جدید فایل صوتی ظریف/فایل افشای وکیل: تمامی وسایل الکترونیکی موکلانم ذخیره شده است.

روز جدیدرویداد۲۴ اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می دهد تعداد زیادی از افراد به دلیل ارتباط با افشای یک فایل صوتی ظریف ممنوع الخروج هستند. وکیل چند تن از آنها خبر داد که به برخی از این افراد گفته شده است که موبایل و لپ تاپ خود را تحویل دهند و تا به امروز در مورد موکلم هنوز موبایل، لپ تاپ و وسایل الکترونیکی خود را تحویل نگرفته اند.

رونمایی از فایل صوتی گفت و گوی محمدجواد ظریف با مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری در ماه های پایانی سال گذشته تاثیر زیادی داشته است. تا زمانی که اثرات آن ادامه داشته باشد. پرونده فاش شده مربوط به سلسله مصاحبه های «فراتر از دولت» با وزرا و معاونان رئیس جمهور «در چارچوب تاریخ شفاهی دولت یازدهم و دوازدهم» است که باید با مدرک و گزیده ای از هر مصاحبه با رضایت نامه آرشیو می شد. این موسسه باید بایگانی شود و سپس منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد.

پس از انتشار علنی این پرونده، قوه قضائیه برای این حادثه شکایت کرد و در اردیبهشت ماه امسال، دادستانی تهران از شکایت درباره «فایل صوتی طبقه بندی شده توسط وزیر امور خارجه» ایران خبر داد. ظاهرا چندین نهاد اطلاعاتی و امنیتی به عنوان کارمند و شاکی در پرونده حضور دارند. علی ربیع سخنگوی روحانی نیز از دستور شناسایی عاملان این فایل صوتی به رئیس وقت وزارت اطلاعات خبر داد.

اندکی بعد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه اعلام کرد که علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه نیز درگیر این موضوع است. همزمان، نمایندگان مجلس به بررسی مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری رای دادند. حوزه های تحقیق و تفحص مجلس شامل مواردی مانند عدم نگرانی مرکز مطالعات راهبردی نهاد ریاست جمهوری در مورد استفاده از «نیروهایی با سوء سابقه امنیتی» است.

در خردادماه امسال، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران، اعلام کرد که «افراد» از خروج از کشور منع شده اند و برخی «اتهامات» به آنها ابلاغ شده و با قرار وثیقه آزاد شده اند. فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران. گزارش رویداد۲۴ حاکی از آن است که فهرست متهمان و مطلعان شامل حدود ۱۹۰ نفر است که از نزدیک و از راه دور در انتشار فایل صوتی مشارکت داشته اند. از جمله این افراد باید به نام های محمد جواد ظریف، محمد کوچانی، حسام الدین آشنا، سعید لیلاز، عباس عبدی، حمیدرضا جلایی پور، بهزاد نبوی، اسعید گنجی اشاره کرد. البته سعید آقانجی در ایران نیست. او همان فردی است که نامه رد صلاحیت علی لاریجانی را نیز فاش کرد.

آنها گفتند افراد مرتبط با فایل صوتی ظریف دعوت شده اند نه احضار

نام چند خبرنگار نیز در فهرست افراد درگیر با عناوین مطلع یا متهم دیده می شود. چراغی درباره محتوای پرونده قبل از رویداد۲۴ گفت: چند نفر در رابطه با فایل صوتی ظریف احضار شدند، اما به دلیل اینکه کلمه احضار برای متهم به کار رفته اما هیچ اتهامی به موکلان من وارد نشده، گفته شد احضار شدند.

تمام وسایل الکترونیکی مشتریان من ضبط شده است

او توضیح داد: «از اولین روزهایی که آقای حسام الدین آشنا برکنار شد، بسیاری از این افراد از خروج منع شدند و خانه برخی از آنها تفتیش شد. به برخی از این افراد نیز گفته شد که موبایل و لپ تاپ خود را تحویل دهند. در همان تاریخ، تلفن همراه، لپ تاپ و لوازم الکترونیکی مشتری من هنوز به مشتری من تحویل داده نشده بود.

جنایت جرمی را مشخص نمی کند

چراغی درباره نحوه طرح اتهامات گفت: به دلیل اینکه از موکلان من تحت عنوان مطلع بودن بازجویی شده است، اتهامی به آنها وارد نشده است. او گفت که یکی از مشتریانش در زمان جستجو حضور داشته است. به گفته چراغی، در بازرسی از مأموران پرسید که موکلش به چه اتهامی متهم است و آنها گفتند که وی هیچ اتهامی ندارد و فقط در جریان موضوع است. در فرم جست و جو نیز آمده است که تمامی ابزار و ادوات مربوط به “جرم” کشف و ضبط شده است، اما عنوان جنایت به موکلان وی ذکر نشده است.

تمامی سازمان های امنیتی فایل صوتی ظریف را رصد می کنند

این وکیل دادگستری نیز از رئیس پرونده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت هنوز متوجه نشدیم افسر پرونده و شاکی کی هستند. ظاهرا نهادهای متعددی از جمله حفاظت اطلاعات قضایی، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به طور همزمان در تلاش برای کشف فایل صوتی ظریف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید