جزئیات جدید ناپدید شدن فرش های کاخ سعد آباد/ وزیر وقت میراث: اگر فرش ها ارزش تاریخی داشتند در موزه نگهداری می شدند.

جزئیات جدید ناپدید شدن فرش های کاخ سعد آباد/ وزیر وقت میراث: اگر فرش ها ارزش تاریخی داشتند در موزه نگهداری می شدند.

خبر ناپدید شدن فرش های کاخ سعد آباد تاثیر زیادی داشت. رویداد۲۴ برای بررسی این حادثه با چند تن از نزدیکان حسن روحانی و مقامات دوره ریاست جمهوری وی به منظور پیگیری سرنوشت فرش های مفقود شده مصاحبه کرد. مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی گفت: اگر فرش ها ارزش تاریخی داشتند در موزه نگهداری می شدند.

: خبرگزاری فارس از مفقود شدن 48 فرش دستباف نفیس و گران قیمت از کاخ سعد آباد در دولت حسن روحانی خبر داد. ظاهراً فرش های با ارزش در سال های 92 تا 95 در ساختمان حافظیه که در اختیار نهاد ریاست جمهوری بوده است، قرار داشته است. به گزارش خبرگزاري فارس، سايت همشهري نيز به نقل از يكي از شاهدان كه همزمان مسئول ساختمان حافظيه بود، گفت: «سال 1395 فرش ها را با وانت مزدا به خانه بردند…» در گزارش خود، این رسانه گزارش داد که صاحب خانه ای که فرش ها را برده است، آنچه را که به آن منتقل شده است، گزارش نمی دهد.

یک منبع آگاه از دفتر حسن روحانی به این خبر واکنش نشان داد و گفت: به محض دریافت اولین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۸ به نهاد ریاست جمهوری که سابقه ماجرا را به دوران قبل از آغاز به کار دولت یازدهم می رساند. ، بررسی های لازم را انجام داد و بلافاصله موضوع به مراجع نظارتی و قضایی ارجاع شد. آیا طرح رسانه ای موضوع سه سال دیرتر بیشتر از گذشته و اصل موضوع برای منحرف کردن اذهان از اتفاقات امروز نیست؟

وی همچنین گفت: انتقال هرگونه اسناد و دارایی های منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی طبق دستور العمل های مشخصی انجام می شود و هر چه مراکز دولتی حساسیت بیشتری داشته باشند، این دستورالعمل ها دقیق تر و حساس تر است. وانت و بدون مجوز توسط حراست نهاد ریاست جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات کار می کند و امنیت فیزیکی ساختمان حفاظی که تماما توسط سپاه انجام می شود، رها شده است؟

این منبع آگاه از رسانه هایی که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده اند، خواست تا مستندات خود را در این زمینه در اختیار مراجع قضایی قرار دهند و نام فردی که فرش ها به منزل او منتقل شده است را فاش کنند. یک منبع آگاه در دولت روحانی در گفت و گو با رویداد۲۴ گفت: این فرش ها ممکن است در زمان آقای احمدی نژاد از ساختمان برداشته شده باشد و معلوم نیست چه زمانی این اتفاق افتاده است. پرونده این فرش های مفقود در دوره آقای روحانی به قوه قضائیه، دیوان محاسبات و هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع شد. در عین حال این تخلف را شناسایی و با آن برخورد کردند. حراست و بازرس ویژه کار را زیر نظر داشتند. الان سال انتخابات است و درباره این مسائل صحبت می شود. می خواهند فر را از قبل گرم کنند.»

این منبع آگاه گفت: ساختمان حافظیه برای اجلاس ساخته شده و همواره مورد استفاده مهمانان خارجی بوده است. انواع کنفرانس ها و سمینارهای بزرگ در آنجا برگزار می شد و مهمانان خارجی می ماندند.
مونسان، وزیر سابق میراث فرهنگی: اگر فرش ها ارزش تاریخی داشتند، در موزه نگهداری می شدند

رویداد۲۴ درباره ارزش فرش های مفقود شده با علی اصغر مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی در دولت روحانی در سال های ۹۲ تا ۹۵ گفت وگو کرد و مونسان گفت: این موضوع هیچ ربطی به حوزه میراث فرهنگی ندارد و اگر فرش ها دارای تاریخی هستند. ارزش، آنها در موزه ذخیره می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این فرش ها به دلیل ارزش تاریخی، میراث فرهنگی محسوب می شوند؟ او گفت نه. اینطور نیست که این فرش ها تاریخی باشند. مطمئن باشید آنچه متعلق به ارث بوده در جای خود است. پروتکل های بسیار سختگیرانه ای نیز برای این ویژگی ها اعمال می شود. من از این موضوع اطلاعی ندارم اما می دانم که مربوط به موزه های سعد آباد نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت میراث فرهنگی مسئول حفظ آن است که آیا این اثر تاریخی است یا خیر؟ وی تاکید کرد: اگر این فرش‌ها تاریخی بودند، میراثی بودند و در موزه‌های ما بودند. ملک ما سر جایش است امکان ندارد این فرش ها آثار تاریخی باشد و در اختیار موسسه قرار گرفته باشد. هر چیزی که میراث تاریخی و فرهنگی است جای خود را دارد. آنچه در موزه های سعد آباد بود، همان جایی است که به آن تعلق دارد. مونسان درباره 48 قالی گفت: «من نمی دانم آن فرش ها چه بودند و هیچ ربطی به ما نداشتند.

به گزارش رویداد 24 1396، محل برگزاری دیدارهای رئیس جمهور وقت و هیئت دولت از خیابان پاستور به ساختمان یادمان کاخ سعد آباد منتقل شد. همزمان انتقال دفتر خاطرات جلسه حسن روحانی به این مکان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور وقت، علت جابجایی جلسه را رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد.

وی گفته بود که جلسات دولت و برخی شوراها باید در محیطی برگزار شود که ملاحظات بهداشتی کاملا رعایت شود و به همین دلیل جلسات دولت و شوراها در مجموعه حافظیه که در سال 1355 ساخته شده است برگزار می شود. سالن اجرا مناسب هیچ جلسه ای طبق پروتکل های خاصی از جمله فاصله گذاری اجتماعی برگزار نمی شود.

ماجرا به حدی پیچیده شد که منتظری، دادستان کل کشور، با انتقال محل ملاقات به سعد آباد واکنش نشان داد. دادستان کل کشور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به حسن روحانی گفت: برای مردم توضیح دهید که چرا جلسات ستاد مبارزه با کرونا در سعد آباد برگزار می شود. شما باید برای مردم توجیه کنید که صندلی مناسبی ندارید؟

روحانی در پاسخ گفت: اینجا سعدآباد نیست، حافظیه است. محله سعد آباد است اما اینجا یک حصار با سعد آباد فاصله داریم. اگر جایی نداریم چه کنیم؟ از طرفی محل ملاقات در دوره آقای هاشمی ساخته شده و متعلق به جمهوری اسلامی است و ربطی به شاه ندارد، هر چند همه ما هر کجا که هستیم (کشیش و سایر ادارات پایین در شهر) ) نیز متعلق به این رژیم فاسد است و ما نتوانستیم دور باشیم. بریزیم.”
ساختمان حافظیه بین سال های 1344 تا 1376 در جریان اجلاس سران کشورهای اسلامی توسط نهاد ریاست جمهوری ساخته شد، اما به دلیل هزینه های بالای تعمیر و نگهداری، مدت طولانی ساختمان کاملا خالی بود. البته روحانی نه اولین رئیس جمهوری است که از ساختمان حافظیه برای برگزاری جلسات دولت استفاده می کند و نه نهاد ریاست جمهوری اولین کسی است که پا به این مجموعه تاریخی گذاشته است.

مرکز پژوهش های شورای اسلامی در سال 1380 گزارشی از «وضعیت حضور نهاد ریاست جمهوری در مجموعه سعد آباد» تهیه کرد و در این گزارش به حضور نهادهای دیگر در مجموعه سعد آباد نیز اشاره شده است. در مقدمه این گزارش، «وضعیت حضور بسیج، پادگان امام علی، بسیج خواهران، لشکر دوالفقار به همراه نهاد ریاست جمهوری» در مجتمع سعدآباد بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که ضرورت وجود این نهادها «یکپارچگی» است. مجموعه سعدآباد به عنوان یک مجموعه تاریخی – یک «فرهنگی» را ویران کرده است.

این بنا و همچنین بناهای کاخ سعدآباد که موزه‌های این کاخ هستند در چهار دهه اخیر بارها مورد استفاده نهادهای مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند. در این گزارش تاکید شده است که ساختمان حافظیه کاملا جدا از مجموعه سعدآباد ساخته شده توسط نهاد ریاست جمهوری است. آپارتمان های مجهز این ساختمان از سال ۱۳۷۶ به بعد توسط روسای جمهور مختلف برای پذیرایی از میهمانان خارجی دولت مورد استفاده قرار گرفت، اما به دلیل هزینه های بالای نگهداری این ساختمان تا مدت ها خالی ماند.

ایراد مرکز پژوهش های مجلس در گزارش سال 1380 این بود که در حالی که ساختمان حافظیه توسط نهاد ریاست جمهوری به منظور اداره این نهاد ساخته شده بود، دولت ها همچنان از ساختمان های دیگر کاخ ها از جمله مساجد برای برگزاری مراسم و پذیرایی های مؤسسه استفاده می کردند.

این گزارش به نقل از رئیس مجموعه سعدآباد جناب آقای عبدالعلی پور گفته است که ساختمان اجلاس سران و ساختمان جدید حافظیه پاسخگوی تشریفات و پذیرایی های نهاد ریاست جمهوری است.

دیدگاهتان را بنویسید