جزئیات جدید پرداخت بدهی عراق به ایران

جزئیات جدید پرداخت بدهی عراق به ایران

روز جدید : ایران در مجموع 42.7 میلیارد دلار از شرکای تجاری خود بدهکار است که تحت تحریم ها از دسترسی به آنها محروم شده اند. ایران به دلیل تحریم ها مجاز به دریافت پول از شرکای تجاری خود نیست، بنابراین به جای دریافت پول از کشورهای تجاری، کالا دریافت می کند. در برخی موارد این میزان در داخل کشور وارداتی کالای ایرانی باقی می ماند و گاه با کاهش فشار تحریم ها، بخش کوچکی از بدهی خود را به ایران می پردازند. این در حالی است که چین 20 میلیارد دلار به ایران بدهکار است. از سوی دیگر عراق در فهرست بدهکاران به ایران حضور پررنگی دارد. بدهی اصلی عراق به ایران به دلیل صادرات برق و گاز ایران است.

تداوم صادرات انرژی به عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق درباره بدهی های دولت عراق به ایران گفت: بحث آزادسازی منابع ما در عراق به چند ماه پیش برمی گردد و اتفاق جدیدی نیفتاده است. وزارت نیرو عراق در چند قسط مطالبات صادراتی را به حسابی که نزد بانک های عراقی داشتیم ثبت کرد و قول داد مقداری را واریز کند، اما وقتی پول به حساب ما رفت، به دلیل تحریم ها نتوانستیم پول را برداشت کنیم. جهانبخش سنجابی گفت: ما در اینجا باید دو مسیر را طی می کردیم، یکی مطالبه بدهی از دولت عراق و دیگری استفاده از آن منابع پس از واریز به حساب بانکی. خوشبختانه هر دو بخش پیشرفت خوبی داشته اند. برخی از مطالبات به حساب های ما در عراق واریز شد و امکان استفاده از این منابع برای واردات مواد غذایی، ماشین آلات و غیره وجود داشت، زیرا عراقی ها توانستند از لیست OFAC استثنا بگیرند. وی با اشاره به سفر عادل کریم وزیر برق عراق در 6 اردیبهشت ماه گفت: در سفر وزیر برق عراق به ایران دو موضوع از جمله نیاز عراقی ها به انرژی و کمک های ما در این زمینه مطرح شد. مازاد تولید و تسویه بدهی های قبلی البته همانطور که گفتم بحث تسویه بدهی ها از سال گذشته شروع شده و امیدواریم این تسویه بدهی به صورت منظم تری پرداخت شود.سنجابی گفت: هم برق و هم گاز صادر می کنیم. عراق. دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بدهی عراق به ایران تمام شده است، گفت: بدهی همچنان ادامه دارد و عدد دقیقی وجود ندارد، بخشی از این بدهی های چند میلیاردی تسویه شده و برخی دیگر استفاده شده است و امیدواریم که وی با بیان اینکه مابقی بدهی در اسرع وقت تسویه خواهد شد، گفت: نفتی برای عراق وجود ندارد و باید توجه داشت که بیشتر صادرات برق و گاز توسط دولت انجام می شود.

توافق دو کشور برای ادامه صادرات گاز

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه مقدمات پرداخت بدهی عراق به کشورمان فراهم شده است، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور، روال عادی بازپرداخت مطالبات ایران آغاز می شود. یحیی اسحاق درباره سفر سرپرست وزارت برق عراق به تهران برای پرداخت بدهی های این کشور به ایران گفت: ایران و عراق معاملات مستمری با یکدیگر دارند که بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام می شود. اسحاق با تاکید بر اینکه 9 میلیارد دلار مطالبات بخش خصوصی ایرانی از عراق نیز ادامه دارد و مشکلی در سیستم پرداخت وجود ندارد، با اشاره به روابط مناسب اقتصادی و سیاسی ایران و عراق، خاطرنشان کرد: در طول سال سفر وزیر برق به ایران در خصوص واردات مستمر انرژی به منظور تداوم تجارت در این حوزه توافق شد.رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته توافقاتی صورت گرفته است. برای پرداخت بدهی عراق به ایران. و تجارت بین دو کشور به طور عادی ادامه دارد.” در همین حال، عادل کریم، وزیر برق عراق به رهبری هیئتی از وزیران، در تاریخ 26 مه به ایران سفر کرد تا در مورد صادرات گاز به نیروگاه های عراق و «پرداخت بدهی» به بخش های برق و نفت ایران گفتگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید