جزئیات حکم مهرشاد سهیلی / تجدیدنظرخواهی کلیباف از جعفرزاده / رد پرونده جلالی و نوری

جزئیات حکم مهرشاد سهیلی / تجدیدنظرخواهی کلیباف از جعفرزاده / رد پرونده جلالی و نوری

روز جدید سخنگوی قوه قضائیه گفت: مهرشاد سهیلی به سه سال حبس در کانون اصلاح و تربیت، جریمه نقدی و مصادره محکوم شد. این حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می شود.

ذبیح اله هدیان امروز در نشست خبری با تبریک روز کارگر و معلم گفت: معلمان عزیز وظیفه تربیت هنرمندان آینده کشور را بر عهده دارند. کارگران نیز چرخ اقتصاد کشور را اداره می کنند. ‌

هدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر «دیدار مجازی زندانیان» گفت: دو سال است که موضوع دیدارهای اینترنتی و ویدیویی خانواده زندانیان با آنها در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و زیرساخت ها فراهم شده اما تکمیل نشده است. همه زندان‌ها و 69300 ملاقات آنلاین و ویدیویی داشتیم، ترتیبی داده شد که دادگاه‌ها به صورت آنلاین برگزار شود و حدود 278000 جلسه دادگاه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد و 418000 زندانی از دسترسی به دادگاه محروم شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخطاریه دریافتی شرکت سایپا از سازمان بازرسی، گفت: موضوع استانداردسازی خودروها به سلامت انسان مربوط می شود و خودروسازان باید توجه داشته باشند که کارشان با سلامت انسان مرتبط است. کشته شدن نزدیک به هزار نفر در دو سه هفته یک فاجعه است که بخشی از آن به دلیل استاندارد نبودن خودروهاست. دو مورد وجود دارد که مدیریت بر استانداردسازی خودروها تاکید دارد و این بر عهده همه مسئولان است. اگر خودرو استاندارد لازم را نداشته باشد باید تولید آن متوقف شود و ما از سازمان بازرسی نظارت و تذکر می دهیم.

وی درباره برگزاری دادگاه های مفاسد اقتصادی گفت: همه محاکمات ما اعم از اقتصادی و غیراقتصادی علنی است. عمومی بودن به معنای انتشار آزمایش ها نیست. در ماه های اخیر به ویژه در دوره تحول تلاش های متعددی داشتیم که نه تنها عمومی شد، بلکه به عنوان بانک سرمایه منتشر شد. اینطور نیست که جلسات دادگاه علنی نباشد. در دو سه ماه گذشته با تمرکز قوه قضائیه بر رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، حدود 96 پرونده را در این مدت رسیدگی کرده‌ایم و منجر به صدور رای نهایی شده‌ایم، بنابراین برخورد با فساد جدی و حیاتی است و ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات حکم مهرشاد سهیلی گفت: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. او به سه سال حبس در کانون اصلاح و تربیت، جریمه نقدی و اخراج محکوم شد. حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که خبرنگار فرهیخته کوم چه شد، گفت: استفاده از ظرفیت مردم و رسانه ها برای مبارزه با فساد مهم است و در قوانین نیز بر آن تاکید شده است. موارد فساد از جمله افشاگری باید در چارچوب قانونی رسیدگی شود و موارد فساد به مراجع ذیربط گزارش و مورد حمایت قرار گیرد. در مورد خبرنگار عزیز فرچیچتگان، به محض گزارش موضوع رسیدگی و گزارش به کوم، خودروی عاملان شناسایی شد و قطعا نه تنها با این پرونده بلکه در هر صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فساد در شهرداری ارومیه گفت: در این مورد برخی از اعضا و مسئولان شورای شهر تحت تعقیب قرار گرفته اند. اعضای فعلی و سابق شورای شهرداری ارومیه ۲۳ نفر و ۲۵ نفر به صورت آزاد و تعدادی نیز کارمند شهرداری هستند. اکثر این متهمان با قرار وثیقه آزاد و تعدادی از خدمات متوقف شده و پرونده به دادگاه کشیده شده است.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت رئیس جمهور از جعفرزاده نماینده سابق مجلس مبنی بر خبر خرید خانه کالیباف در ترکیه و در چه مرحله ای است؟ وی گفت: در خصوص این موضوع با توجه به شکایت، در تهران پرونده تشکیل و تعدادی نیز احضار شده اند. کسانی که فورا مطالبی را منتشر می کنند در صورت عدم طرح دعوی محاکمه و محکوم خواهند شد. اگر توجه نکنند و فقط شنیده ها را منتشر کنند، شکایت می شود و قوه قضاییه وارد عمل می شود.

وی در خصوص اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت گفت: «آقای احمدرضا جلالی، فرزند محمد، تبعه ایران و تبعه ایران است. و حتی اطلاعاتی در مورد دانشمندان هسته ای تحت تعقیب و دستگیری قرار گرفت و پس از دستگیری وی، سوئد به او تابعیت و امتیاز داد. این فرد به اتهامات مختلف به اعدام محکوم شده و حکم قطعی و در دستور کار مراجع قضایی قرار گرفته و حکم را اجرا خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری گفت: این دو ربطی به هم ندارند. آقای حمیدنوری بی گناه است و روند رسیدگی به وی غیرقانونی است. آقای جلالی دو سال قبل از ایشان دستگیر و حکم قطعی صادر شد. بحث مبادله ای مطرح نیست و قوه قضاییه به رای صادره عمل می کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت مجرمان قهری و حرفه ای و اینکه چرا در چند روز اخیر در شهریار شاهد وقوع چنین جرایم خشنی مانند زورگیری بوده ایم، گفت: با زورگیران و قانون شکنی ها برخورد شدید می شود. با این جنایات به شدت برخورد می شود. در کشورهایی که در همه خیابان ها دوربین وجود دارد، شاهد تکرار این اتفاقات هستیم و اگر اتفاقی بیفتد به این معنا نیست که قوه قضاییه کار نمی کند و اکثر کسانی که در زندان هستند از این قبیل افراد هستند. از همین جا از دادستان ها می خواهم که با این افراد قاطعانه برخورد کنند و از پلیس می خواهیم با ورود صحیح از تکرار جرم جلوگیری کند.

وی افزود: قوه قضاییه بانک اطلاعاتی مجرمان دارد و در صورت وقوع جرم باید پیگیری شود. تعداد این جنایات در کشور زیاد نیست و رسانه ای می شود و نباید آن را فراوان دانست.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر فائزه هاشمی درباره درخواست تحریم برخی نهادهای امنیتی و توهین به پیامبر(ص) گفت:

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و پرداخت بدهی، آیا آزاد شده است؟ گفت: این مرد هنوز در زندان است و بدهی خود را تسویه نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده حمید نوری گفت: پرونده آقای نوری جنبه سیاسی دارد و نمی توان این پرونده را دادگاه نامید. متاسفانه قوه قضائیه سوئد حداقل استانداردهای بین المللی و داخلی را در مورد آنها اعمال نکرده است. کوچکترین استانداردها در فایل نوری رعایت نمی شود. خانواده و کارمندان کنسولی هفت ماه و نیم نمی دانستند که چه اتفاقی برای آقای نوری افتاده است. خانواده آقای نوری به مدت دو سال اجازه ملاقات با ایشان را نداشتند. یکی از حقوق متهم حق داشتن وکیلی است که از طرف دولت سوئد اجازه وکیل نداده و وکیل تسخیری در اختیار او قرار داده است. آقای نوری به دلیل بیماری چشم به پزشک نیاز دارد اما هنوز نزد پزشک بستری نشده است. هر متهمی حق دارد برای دفاع از خود شاهد معرفی کند، اما شهود او را نپذیرفته اند و مخالفان نیز شاهدان خود را ارائه کرده و بر علیه آنان شهادت داده اند. مدافعان حقوق بشر کجا هستند؟ من به قوه قضائیه سوئد توصیه می کنم که کار خود را انجام دهد و انگیزه سیاسی نداشته باشد. ایران مانند هر کشور دیگری از شهروندان خود محافظت می کند.

وی افزود: ستاد حقوق بشر با کمک وزارت امور خارجه پیگیری ها و پیگیری های لازم را انجام داده است. پیگیری های ما ادامه خواهد داشت. ما معتقدیم که آقای نوری بی گناه است و مرتکب جرمی نشده است. محاکمه علیه او غیرقانونی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت قوه قضائیه بر تنظیم بازار در پی حذف ارز ترجیحی، گفت: ساماندهی و نظارت بر عهده تعزیرات است؛ این امر بر عهده تعزیرات است. مگر اینکه چنین انباشت یا جنایتی رخ دهد. رئیس قوه قضائیه بارها اعلام کرده است که قوه قضائیه باید به سایر دستگاه ها در برخورد با گران فروشی کمک کند. در برخورد با گرانی ها در کنار دولت هستیم.

هدیان افزود: بسیاری از افرادی که ارز ترجیحی دریافت کردند یا کالا را وارد نکردند و یا در بازار آزاد فروختند. دولت به دنبال جراحی اقتصادی است و سران قوا هم همین نظر را دارند اما این موضوع نیازمند حمایت مردم و نظارت به موقع مسئولان است اما کسانی که رانت دارند می توانند برای دستگاه قضایی مشکل ایجاد کنند.

هودیان در پاسخ به سوالی درباره قتل های خانگی گفت: جرایم خشن خانگی که منجر به قتل می شود بسیار کم است و اخیرا موارد متعددی نیز در این زمینه رخ داده است. اختلافات خانوادگی که منجر به قتل می شود ریشه های متفاوتی از جمله فرهنگی و اقتصادی، اعتیاد به الکل و تعصبات قومی و قبیله ای دارد.

وی افزود: در مورد این موضوع که مربوط به خانواده هاست باید همه دستگاه ها بیایند و به دستگاه های فرهنگی و اقتصادی و … کمک کنند تا از خشونت جلوگیری شود یا رفتار مردم کنترل شود. قوه قضائیه هم کاری کرد. مثلا در آمار پیشگیری از جایگزینی حدود 600 سمینار در زمینه پیشگیری از خشونت علیه کودکان برگزار کردند. سمینارهایی در مورد نحوه برخورد افسران و قضات با جرایم خانگی برگزار شد. بیش از 60 سمینار آموزشی مدیریت خشم برگزار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که شهرام جزایری پس از گذراندن دوران محکومیت و پرداخت بدهی خود در شبکه های اجتماعی آزاد شد؟ گفت: این مرد حکم قطعی دارد و در زندان است.

هدیان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در صدور پروانه کسب گفت: طبق قانون تمامی دستگاه هایی که مجوز کسب می دهند باید به صورت الکترونیکی این فرآیند را طی کنند. سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع رسیدگی کرده است. برخی از دستگاه ها تکالیف خود را انجام داده اند. گزارش ما هنوز کامل نیست اما در زمان تکمیل اگر دستگاهی به تعهدات خود عمل نکرده باشد به مراجع مربوطه ارائه خواهد شد.

ذبیح اله هدیان سخنگوی قوه قضائیه در پایان این نشست گفت که به زودی فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد.

وی گفت: به دلیل تمرکز بر سازمان بازرسی می خواستم شخص دیگری صحبت کند که اخیرا رئیس قوه قضائیه با او موافقت کرده و از ایشان تشکر می کنم و گزینه های متعددی پیشنهاد شد. انشاالله با انتخاب یکی از عزیزان به عنوان سخنران جدید انتخاب می شوید و در صورت انتخاب در جلسه بعدی سخنران جدید در خدمت شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید