جزئیات خسارات سیل در استان اصفهان


ساعت: 19:34
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888293

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، گاهی سیل ناگهانی در شهرهای دارای خشکسالی رخ می دهد و کشور دچار خسارت می شود. استان ها باید بدهند چون این موضوع خیلی مهم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور شهرپوش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی بیان کرد: سامانه بارشی که از ششم تا نهم در استان اصفهان فعال بود هزار میلیارد تومان به بخش های کشاورزی، راه، ساختمان، مسکونی و عشایری خسارت وارد کرد که از این میزان فقط 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و عشایری وارد شد. آسیب دیده.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خسارت کشاورزی شامل 7 هزار و 800 هکتار اراضی کشاورزی و 870 هکتار باغ، 650 کلنی زنبور عسل، 13 واحد صیادی، یک واحد مرغ گوشتی، چهار ایستگاه پمپاژ آب، 171 رشته قنات، 141 قوطی سنتی است. 250 حوضه ذخیره آب کشاورزی و 18 سد در استان وجود دارد.

این سازنده شیشه با بیان اینکه 889 چادر عشایری، 1220 راس دام، 1200 کیلومتر راه و 690 تن علوفه خسارت دیده است، گفت: 235 میلیارد تومان خسارت به بخش مسکونی وارد شده که شامل راه های مسکونی، روستایی، شهری، روستایی است. ، پل ها، ساختمان ها، سیلاب ها و کانال های سنگی.

منصور شیشه‌فروش اذعان داشت: خسارت در حوزه راه نیز 91 میلیارد تومان برآورد شد که شامل 98 کیلومتر راه، 61 قطعه پل و ساختمان بوده و در بخش برق نیز یک میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت دیده‌ایم. تلفات باقی مانده در مناطق شهری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۳۷۵ تیم تخصصی، امداد و نجات، آتش نشانی، برق، گاز و آبرسانی، شهرداری ها، دهیاری ها، هلال احمر، فوریت های پزشکی، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای ارائه خدمات پشتیبانی در سطح استان فعال بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص کارهای انجام شده در این مدت گفت: در این مدت سامانه های مدیریت بحران سه شماره ای یا پنج شماره ای را تقویت کردیم تا علاوه بر اعلام اعلامیه امداد رسانی به سرعت انجام شود. آخرین وضعیت مناطق به مرکز هشدار انجام شد.

استاکلار تصریح کرد: در این مدت تمامی مرخصی های اعضای مدیریت بحران لغو شد، تمامی دستگاه ها را برای اجرای طرح های مهار سیل در حالت آماده باش قرار دادیم، جلسه مدیریت بحران برای تعیین تکلیف ادارات برگزار شد و از این طریق پیامک برای همه مردم ارسال شد. برای دوری از رودخانه ها

وی خاطرنشان کرد: تقویت مراکز فرماندهی در دستگاه های ایمنی، کنترل مخازن و سدها، مقاوم سازی انبارهای کمکی، اخطار به ساکنان در معرض خطر، تخلیه فاضلاب از دهانه پل ها از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

منصور شیفروش با بیان اینکه در این مدت 6 روستا تخلیه شد، اظهار کرد: همچنین انسداد موقت معابر توسط پلیس راه، بازگشایی به موقع معابر سیل زده، هدایت سیلاب به دشت، امداد رسانی به 1670 خانوار، امدادرسانی به 220 خودرو در جاده ها. سطح 1700 نفر در پایگاه ها، مساجد و… اسکان داده شده اند.

به گفته این مسئول، هلال احمر در این مدت اقلام امدادی شامل 1654 تخته پتو، 637 تخته فرش، 7 هزار کیلومتر نایلون، 400 بسته غذایی، 88 چادر امدادی و سایر اقلام را بین سیل زدگان توزیع کرد.

رئیس اداره مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به اینکه به عشایر نیز کمک رسانی شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تسهیلاتی از استان به استان های دیگر مانند یزد، چهارمحال، بختیاری و کرمان، از موتور پمپ های استان، امداد رسانی شد. نیروها، خودروهای امدادی و تجهیزات تخلیه آب به استان های مذکور اعزام شدند.

شیشه ساز اعلام کرد: در این مدت به دلیل کدورت آب زاینده رود در تامین آب شرب تصفیه خانه با وقفه مواجه شد و حدود 75 تانکر 380 روستا و 58 شهر را حتی در شهرستان آبرسانی کردند. اصفهان آبرسانی سیار انجام شد.

وی افزود: پیشنهاد می شود با توجه به اینکه تنها منبع تامین آب شرب اصفهان یک سیستم است، لازم است وزارت نیرو سیستم دوم آب شرب اصفهان را تکمیل کند تا مشکلی در حوزه آب ایجاد نشود. اعتبارات عمرانی برای اجرای طرح های پیشگیری تخصیص رویدادهایی مانند ساماندهی و رهاسازی رودخانه ها، سدسازی، ساخت و تعمیر پل های جاده ای و پروژه های حوضه آبریز برای استان به دلیل اهمیت بسیار زیاد.

منصور شه فروش اظهار کرد: تامین اعتبار برای جبران این خسارات باید انجام شود، استان فاقد تجهیزات کمک رسانی است و از آنجایی که استان ما جانشین تهران است و به استان های دیگر نیز کمک می کند، درخواست تجدید ماشین آلات و تجهیزات را داده ایم. به ما کمک می کند تا عمل کنیم

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تصریح کرد: مدیریت بحران در زمینه های پیش بینی، پیشگیری، آمادگی، واکنش، بازسازی و توانبخشی اقدامات موثری انجام داده است و تیم های ارزیاب در مناطق مشغول نظارت و کنترل هستند. پروژه های آبخیزداری از جمله شاهین شهر، میم و برخوار توانسته خسارات سیل را کنترل کند.

وی با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری در کهپایه، اردستان و نایین نیز انجام شده است، تصریح کرد: برای اجرای طرح های آبخیزداری در استانی به مساحت 420 هزار هکتار مطالعات اجرایی آماده داریم و فقط نیاز به اعتبار دارد.

این فروشنده شیشه تصریح کرد: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند، گاهی در شهرهایی که خشکسالی دارند سیل ناگهانی اتفاق می افتد و کشور خسارت می بیند. زیرا این سوال بسیار مهم است.

منصور شه فروش گفت: هر ساله در کشور سیل داریم که خساراتی نیز به همراه دارد، بنابراین وقت آن است که وزارت نیرو این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دهد تا این سازمان با توجه به آماده سازی اعتبارات پیشگیرانه را تامین کند. پروژه ها توزیع سیل در استان ها.

این مسئول اذعان داشت: با توجه به اینکه بازسازی ها زمان زیادی می برد و نیازمند اعتماد است و باید از آن جلوگیری کرد، اقداماتی که اخیرا در استان اصفهان انجام داده ایم کمک کرده تا کمترین تلفات جانی نداشته باشیم اما ادامه آن اعتبار می طلبد.

این مغازه دار با اشاره به اینکه سیل سال 98 را فراموش نکرده ایم و امسال نیز این سیل تکرار شد که خسارات زیادی به بار آورد، تصریح کرد: وقت آن رسیده که در حوزه پیشگیری اعتبار بیشتری به استان بدهیم. وزارت نیرو باید به طور ویژه به استان ها کمک کند تا راهکارهای پیشگیرانه را برای کند کردن رسوب رودخانه ها، بازگشایی و رهاسازی مسیل ها فراهم کنند و سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز برای اجرای طرح های آبخیزداری بودجه ای در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید