جزئیات روش جدید تبدیل ارز در صرافی ها

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از لغو نرخ توافقی دلار و خرید دلار از صرافی با نرخ جدول مبادلاتی خبر داد. این تصمیم به منظور حذف رانت ایجاد شده با این نرخ اتخاذ شد.

صبح امروز نبی زاده مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی درباره حذف نرخ توافقی دلار گفت: بانک مرکزی دو اقدام برای تنظیم بازار ارز انجام داده است. صرافی های سراسر کشور مجاز به خرید و فروش ارز در بازار ارز هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی رئیس کل بانک مرکزی و سیاست جدید بانک مرکزی ایجاد بازار مبادله ارز و طلا برای تامین نیاز ارزی مردم تا راه اندازی این است. بازار، به عنوان توانمندسازی صرافی ها و آزادسازی خرید و فروش ارز، تلاش می کنیم بخشی از نیازهای ارزی مردم را جبران کنیم.

مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود نرخ توافقی در بازار تصریح کرد: این نرخ نه تنها با بازار غیررسمی کشور، بلکه با واقعیت های اقتصادی همخوانی ندارد. از سوی دیگر وجود فاصله بین نرخ توافقی و بازار غیررسمی منجر به شکل گیری رانت شد و دسترسی افرادی که واقعا به ارز نیاز داشتند محدود شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نبی زاده در رابطه با سیاست جدید بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی در تصمیم جدید خود نرخی را تعیین می کند که ضمن حذف بازار قراردادی، رانت را حذف کند. البته سیاست بانک مرکزی این است که این نرخ را به عنوان نرخ رسمی ارز کشور نپذیرد و از این پس بانک مرکزی حضور پررنگی در این بازار خواهد داشت. بانک مرکزی قاطعانه اجازه نمی دهد این نرخ ها که از نظر مبانی اقتصادی صحیح نیست، با قدرت بیشتری وارد بازار ارز شود.

وی افزود: با تسهیلاتی که انجام شده است، صرافی ها می توانند وارد بازار شوند و بانک مرکزی به همراه صرافی ها نرخ گذاری می کند و این اتفاق نمی افتد که بانک مرکزی هر نرخی را که در یک بازار شکل می گیرد، بپذیرد.

مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تثبیت بازار ارز باید مرحله به مرحله انجام شود، تصریح کرد: اولین گام برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز از دیروز و با تشکیل بازار ارز کلید خورده است. زیرساخت های لازم، بانک مرکزی گام های بعدی بازار ارز را برمی دارد.

نبی زاده گفت: سقف خرید 5000 یورویی و معادل آن تا راه اندازی بازار ارز و طلا ادامه دارد و پس از راه اندازی این بازار، نیازها با کیفیت بهتری تامین می شود. بنابراین از امروز هر فردی می تواند تا سقف 5000 یورو و معادل آن را از صرافی و به نرخ جدولی که متشکل از بازار است و بر اساس بازار غیررسمی شکل گرفته است، با ارائه کد ملی خریداری کند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: از این پس مردم نیز فروشنده خواهند بود و می توانند ارز خود را با این نرخ در صرافی ها به صورت رسمی و بر اساس مقررات بانک مرکزی بفروشند. بنابراین از این پس نیازی به ثبت نام در سایت و صف گرفتن برای دریافت ارز نیست و مردم می توانند به راحتی با مراجعه به صرافی ها اقدام به خرید و فروش ارز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید