جزئیات ریزش این کلانشهر در کمیسیون عمران مجلس بررسی شد


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855698

سخنگوی کمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی آخرین جزئیات ریزش ساختمان کلانشهر آبادان را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه دیروز (یکشنبه، 21 خرداد) این کمیسیون گفت: با این درخواست موافقت کردند. دستور کار دوم بررسی دلایل ریزش ساختمان کلانشهر آبادان با دعوت از دستگاه های ذیربط از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی کشور و استان، منطقه آزاد آبادان، معاون عمرانی استانداری بود. ، شورای شهر آبادان و فرماندار آبادان.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون شهروندی به دلیل تکلیف قانونی خود در تجزیه این کلانشهر نقش داشته است، تصریح کرد: قوانین ساختمانی شهرداری. از سوی دیگر اصول فنی و مهندسی ساختمان باید توسط مالکان ساختمان رعایت می شد اما این ساختمان که دارای سه مالک است شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و مالک واقعی حسین عبدالباکی است. بوداها و این پرسش مهم نیز مورد غفلت قرار گرفته است.

ایری با اشاره به اینکه عدم نظارت کافی شهرداری ممکن است ناشی از تضاد منافع باشد، خاطرنشان کرد: در نهایت پس از فراز و نشیب های فراوان با اقدامات بعدی وزارت راه و شهرسازی، ساختمان به سازمان نظام مهندسی واگذار شد. در این مرحله. ناظران اولیه به دلیل مشکلاتی که بین سازمان نظام مهندسی و مالکان به وجود آمد، کنار رفتند و ناظران بعدی بارها تخلفات و قصور را گزارش کردند و حتی به شهرداری دستور توقف کار ساخت و ساز دادند که مجموعه توجه کافی به این موضوع نداشت.

سخنگوی کمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت کشور با توجه به مسئولیت نظارت بر امور شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر باید پاسخگوی کار شهرداری آبادان باشد. جابه جایی ساختمان از نظر نظارت بالا بر عهده وزارت کشور و منطقه آزاد اروند است اما در اجرا و عدم رعایت اخطارهای نظام مهندسی مقصر شهرداری است. هشدار ناظران نظام مهندسی به شهرداری به عنوان مرجع تصمیم‌گیر و دستور توقف بهره‌برداری از ساختمان که به دلیل ناایمن بودن ساختمان، مقاومت ناکافی و وضعیت بحرانی ساختمان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و حتی دستور ادامه عملیات ساختمانی در چند مرحله صادر شد. ساختمان.

وی با اشاره به اینکه ساختمان متروپل در 9 طبقه طراحی شده و در 12 طبقه اجرا می شود، تصریح کرد: مالکان برای اجرای این پروژه مشاور دریافت می کنند که صلاحیت طراحی و اجرای ساختمان نظام مهندسی را نداشته است. اما این مشاور مدعی است که عملیات ساختمانی روی همان پروژه صورت نگرفته است. از سوی دیگر، ساخت ساختمان از فولاد و مصالح غیراستاندارد ساخته شده است که در نهایت سقوط کرد تا تنها 40 درصد بار ارائه شده در پروژه را تحمل کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: خرابی نظام مهندسی به دلیل مشکل در روند واگذاری کار به مهندسان ناظر است. کاستی هایی که در روند هدایت کار وجود دارد، سازمان نظام مهندسی است، نظام مهندسی در این زمینه مقصر است.

ایری خاطرنشان کرد: شورای شهرداری آبادان نیز در خصوص مسائل مالی و میزان مشارکت مالکان مجموعه پایتخت گزارش هایی را از سازمان بازرسی درخواست کرد که به گفته اعضای شورای شهر، سازمان بازرسی پاسخی نداد. از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که سازمان نظام مهندسی از اختیارات قانونی کافی برای توقف فعالیت های عمرانی برخوردار نیست. لذا کمیسیون عمران در اصلاح ماده 100 قانون شهرداری و اصلاح قانون نظام مهندسی به این موضوع توجه داشته و اختیارات مراجع نظارتی را افزایش داده است.

سخنگوی کمیسیون اتباع مجلس افزود: در نهایت مقرر شد کمیسیون تخصصی بررسی حادثه کلانشهر در کمیته عمران گزارش خود را تکمیل و در اسرع وقت به مجلس ارائه کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید