جزئیات شناسایی اولین مورد آبله میمون/طراحی و توزیع کیت غربالگری ویروس در کشور

جزئیات شناسایی اولین مورد آبله میمون/طراحی و توزیع کیت غربالگری ویروس در کشور

روز جدید رئیس انستیتو پاستور در ایران ضمن تشریح جزئیات شناسایی اولین مورد آبله میمون در کشور از ارسال کیت غربالگری این بیماری به آزمایشگاه های منتخب در 14 مرکز آزمایشگاهی کشور خبر داد.

رحیم سروری رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: اولین مورد آبله میمون در کشور توسط انستیتو پاستور در ایران تایید شد. فرد مبتلا که خانمی 34 ساله ساکن شهر اهواز بود، پس از ایجاد ضایعات پوستی به مرکز درمانی شهر خود مراجعه و پس از مشکوک شدن به آبله میمون، توسط کیت های غربالگری تولیدی انستیتو پاستور در سال 1392 مورد معاینه قرار گرفت. ایران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز و نمونه بیمار مشکوک برای تایید نهایی به انستیتو پاستور در ایران ارسال شد.

وی افزود: کارشناسان انستیتو پاستور ایران در آزمایشگاه ملی آبله میمون و تیم واکنش سریع بیماری های عفونی این موسسه با استفاده از روش های مختلف از جمله تست های مولکولی (Real-time-PCR) مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و تعیین توالی ژنوم ویروسی که این بیمار را آلوده کرده بود به عنوان آبله میمون تایید شد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که تست های تشخیصی آبله میمون از خرداد ماه سال جاری در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است و با توجه به نیاز به آماده سازی شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص به موقع موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران اقدام به ایجاد ویروس ارتوپاکس کرده است. کیت غربالگری تدوین و به همراه آموزش های لازم به آزمایشگاه های منتخب شبکه آزمایشگاهی در 14 قطب آزمایشگاهی کشور ارسال شد. بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب، در صورت مشاهده موارد مشکوک در آزمایش‌های غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی بیشتر به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.

سروری تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت اخیرا به دلیل شیوع بیش از حد انتظار این بیماری در جهان وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرد. طی چند ماه گذشته، بیش از 34000 مورد ابتلا به این بیماری از 82 کشور گزارش شده است. در کشورهای همسایه ایران، کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، ترکیه و لبنان نیز در ماه‌های اخیر این بیماری را گزارش کرده‌اند.

رئیس انستیتو پاستور در ایران گفت: خوشبختانه با وجود افزایش موارد گزارش شده از این بیماری، تعداد مرگ و میرهای گزارش شده ناشی از این بیماری در دنیا بسیار اندک است. بیماری آبله میمون خود ترمیمی است و مهم ترین راه انتقال این بیماری تماس طولانی مدت از جمله تماس جنسی است. افرادی که مشکوک به آبله میمون هستند و سابقه تماس با فرد مشکوک یا تایید شده مبتلا به آبله میمون دارند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید