جزئیات عصبانیت هیات ایرانی از مذاکرات وین

جزئیات عصبانیت هیات ایرانی از مذاکرات وین

مذاکرات بسیار دشوار آغاز شده است. در این وب سایت آمده است: یکی از کشورهای اروپایی متوجه شده است که یک کشور اروپایی با خواندن بیانیه رابرت مالی، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را خشمگین کرده است. هیئت ایرانی اعتراض کرد و گفت که آمریکا در مذاکرات شرکت نمی کند و سپس به حاضران در سالن گفت: ما را تهدید نکنید.

بیانیه میدلتون توسط نماینده کشور اروپایی مذکور پس گرفته شد و وی به ایرانیان اطمینان داد که بیانیه هیئت آمریکایی پس از آن قرائت نخواهد شد.

رسانه های انگلیسی نیز از وجود برخی اختلافات در هیات 1+5 خبر دادند.

سپس طرف اروپایی خواستار به تعویق افتادن این دیدار شد، اما با مخالفت هیئت ایرانی مواجه شد و هیئت ایرانی تاکید کرد که وین را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. بنابراین گفتگوها ادامه یافت.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافق عمل کرده است تا کشورهای اروپایی که قول داده‌اند عواقب خروج واشنگتن را جبران کنند، برای تحقق این وعده تلاش کنند.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرده است با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در 6 ژانویه 2017 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

وی گفت: طی یکی دو روز آینده متوجه خواهیم شد که آیا ایران جدی است یا خیر.

ساعاتی پیش، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد هیات ایرانی در مذاکرات وین برای رفع تحریم ها، در گفت و گو با سایت میدل ایست آی گفته بود که اکنون توپ در زمین آمریکاست نه ایران.

این تحولات پس از آن صورت می گیرد که امروز منابع ایرانی اعلام کردند که هیات جمهوری اسلامی ایران در وین شب گذشته دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را در اختیار طرف مقابل قرار داده است.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای لغو تحریم های آمریکا علیه ملت ایران روز دوشنبه 8 آذر در وین برگزار می شود.

دو طرف صبح چهارشنبه 10 آذر مواضع و دیدگاه های خود را در خصوص ادامه مذاکرات در کارگروه اصلی ارائه کردند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

دیدگاهتان را بنویسید