جزئیات مطالبات مستمری بگیران چیست؟ | روز جدید

جزئیات مطالبات مستمری بگیران چیست؟  |  روز جدید

با گذشت 4 ماه از سال 1401، قطار افزایش سایر سطوح تامین اجتماعی مستمری بگیران با همه اتفاقات تلخ و شیرین خود به پایانه نزدیک می شود. شاید یکی از خاطرات ناخوشایند و آزاردهنده آن روزها که بتوان به آن اشاره کرد، وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی جامعه کارگری بازنشسته باشد. شاخص ها، اعداد و نمودارها وضعیت بد اقتصادی کشور را در این مدت کوتاه نشان می داد. برخی از کارشناسان اقتصادی تنها دلیل چنین وضعیت بد اقتصادی در کشور را اعمال تحریم های ناجوانمردانه دولت آمریکا می دانند.

در این دوره که مستمری بگیران غیرحداقلی به دلیل وضعیت بد معیشتی و اقتصادی به فراموشی سپرده شدند، روز به روز شرایط برای آنها سخت شد و فشار اقتصادی را بیش از هر قشر دیگری با جان و دل احساس کردند. همین امر باعث شد آستانه تحمل آن قشر از جامعه که رهبران انقلاب اسلامی هستند به مرز هشدار برسد و زمینه اعتراض آنها را در قالب صنفی و تجمعات خودجوش فراهم کند. دور از انصاف بود که مستمری بگیرانی که نیمی از عمر شریف خود را بدون هیچ چشم داشتی در راه تولید و خدمت به میهن گذرانده بودند، در کف خیابان به دنبال حقوق طبیعی خود باشند.

برگزاری چنین تجمعات صنفی توسط بازنشستگان که به صورت انزوا و پراکنده علیرغم میل داخلی آنان برگزار می شد، منجر به مذاکره و چانه زنی نمایندگان بازنشستگان شد. این تجمعات صنفی دستاورد مهمی را به همراه داشت و آن لغو مصوبه دولت در مورد افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان سایر رده های تامین اجتماعی و حق مسکن کارگران و جلوگیری از ایجاد بدعت توسط دولت ها بود. تغییر قوانین و تصمیمات هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار.

دستاوردهایی که به برکت حضور مستمری بگیران در میادین برای دفاع از حقوق خود حاصل شد. این در حالی است که برخی افراد سودجو که با شبکه های ضد انقلاب همکاری می کردند سعی کردند با سوار شدن بر موج احساسات جامعه کارگری کشور، فضای داغ کشور را در شبکه های اجتماعی خود به نمایش بگذارند. بله، این خوراک تبلیغاتی بود که دشمنان انقلاب همیشه منتظر آن بودند. اما قصد بازنشستگان این بود که با تشکیل تجمعات خودجوش و صنفی به دنبال احقاق حقوق تضعیف شده خود باشند.

در مورد تحلیل اولین دستاورد یعنی لغو مصوبه دولت مبنی بر افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، لازم به ذکر است که در چنین شرایطی دولت تنها یک راه دارد. قبل از آن و آن تصویب مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی که مصوبه شورای عالی است این کار است. به عبارت دیگر دولت موظف به تصویب مصوبه هیات مدیره سازمان یعنی . افزایش 38 درصدی حقوق پایه به اضافه مبلغ ثابت 5 میلیون و 151 هزار و 660 ریال برای سایر سطوح حقوق بازنشستگان و عدم تایید آن نشان از سرپیچی از قانون است که مخالفت دولت انقلابی و مردم با اجرای قانون بعید به نظر می رسد. البته طبق قانون اگر دولت در مهلت قانونی خود به ابلاغ رئیس شورای اسلامی عمل نکند یعنی. رئیس مجلس ده روز می تواند رأساً نسبت به رأی هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به دستگاه اجرایی ذی ربط اعتراض کند و دستگاه مربوطه نیز مکلف به اجرای مصوبه است. با توجه به نرخ بالای تورم، این افزایش شکاف بین سبد معیشتی و دستمزدها را کاهش نخواهد داد و طبیعتا مستمری بگیران غیرحداقل دستمزد متضرر شدند. زیرا از فروردین ماه مرداد و با تورم از همین ماه افزایش حقوق می گیرند، اما در واقع شاهد افزایش حقوق اسمی خواهیم بود و بهبودی در معیشت وجود نخواهد داشت. چرا که افزایش معوقه بازنشستگان وابسته به دولت بود و بازنشستگان از جیب خودشان متضرر شدند.

دستاورد دوم لغو حق مسکن کارگران است که با اصلاحیه آن حداقل دستمزد کارگران بازنشسته و سایر رده ها نیز تاثیر خود را بر حقوق آنها خواهد دید.

دستاورد سوم که یکی از مهم ترین دستاوردها نیز هست، جلوگیری از ایجاد بدعت در دولت ها برای تغییر قوانین و مصوبات هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار به عنوان یک نهاد قانونی است. یعنی دولت ها نمی توانند حقوق کارگران را برای سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار تعیین کنند. زیرا این وظیفه مهم و حیاتی در ابتدا بر عهده شورای عالی کار به عنوان یک نهاد قانونی و سپس بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. دولت محترم واقف است که تغییر قوانینی که به نفع جامعه کارگری تصویب شده عواقب بسیار ناگوار و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است که جامعه کارگری مستمری بگیران مطالبات دیگری از جمله اجرای معوقات 25 درصدی تناسب در سال 1400، صدور احکام جدید، پرداخت معوقات سایر سطوح دستمزد مستمری بگیران و اجرای مسکن را دارند. اصلاح حقی که سازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در تحقق آن دارد. سازمان تامین اجتماعی نیز با توجه به تجربه مدیرعامل جناب آقای دکتر موسوی و همچنین با توجه به بحث سه جانبه گرایی و استفاده از نظرات شرکای اجتماعی سازمان می تواند با سربلندی از این آزمون خارج شود.

بله، قطار افزایش سایر سطوح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به پایان رسیده است و امیدواریم دولت مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی یعنی مصوبه را تصویب کند. 38 درصد افزایش حقوق پایه به اضافه مبلغ ثابت 5,151,660 ریال برای سایر سطوح حقوق بازنشستگان این توصیه بسیار خوبی است، این قطار را از رسیدن به ایستگاه پایانی خود باز ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید