جزئیات مهم افزایش حقوق مستمری بگیران + سپرده جدید مستمری بگیران

جزئیات مهم افزایش حقوق مستمری بگیران + سپرده جدید مستمری بگیران

روز جدید در حالی که مستمری بگیران صندوق اجتماعی ماه ها به افزایش ده درصدی حقوق اعتراض داشتند و بر مغایرت آن تاکید داشتند. در سال 96 قانون تامین اجتماعی و اصل «افزایش دستمزد متناسب با معیشت»، سازمان استخدامی کشور برای افزایش قدرت خرید کارکنان و مستمری بگیران از صندوق های کشوری و لشکری ​​مدل و پیشنهاد جدیدی ارائه کرد.

در لایحه بودجه سال 1401 نه تنها کارمندان و بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری، بلکه کارکنان دولتی و عمومی و تلویحاً بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش دستمزد ده درصدی را پیش بینی کرده بودند. در حالی که تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران از محل اعتبارات کشوری در لایحه بودجه قانونی است، تعیین میزان افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران ذیل صندوق LLC از وظایف شورای عالی کار و سازمان تامین اجتماعی است و درج چنین موضوعی در قانون بودجه خلاف قانون است.

اگرچه افزایش 10 درصدی دستمزد کارگران شرکت های دولتی و همچنین مشکل ذکر تلویحی 10 درصدی دستمزد بازنشستگان پس از اعتراضات فراوان از قانون بودجه حذف شد، اما دولت به طور کامل از آن حمایت نکرد و پس از 38 درصد افزایش حقوق بازنشستگان در هیات مدیره سازمان به تصویب رسید و تامین اجتماعی دو تصمیم جداگانه برای بازنشستگان اتخاذ کرد که این مصوبه برای تصویب به هیئت دولت رفت. به این ترتیب، بر اساس مصوبه شورای عالی کار، مستمری بگیران حداقل دستمزد مشمول 57 درصد افزایش دستمزد و مستمری بگیران سایر سطوح بیمه ای 10 درصد افزایش دستمزد بر اساس قانون بودجه خواهند بود.

موضوع افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان سایر رده های تامین اجتماعی اعتراضات گسترده ای را در پی داشت به همین دلیل مجلس برای حل این مشکل وارد عمل شد و تصمیم دولت را غیرقانونی دانست. در حال حاضر دولت رسیدگی به موضوع تغییر مصوبه را به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی محول کرده و سرپرست وزیر کار نیز اعلام کرده است که اصلاحات با در نظر گرفتن ظرفیت سازمان تامین اجتماعی انجام شود. در چنین شرایطی سازمان استخدامی کشور پیشنهاد افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و اعتبارات ارتش را مطرح کرد. این در حالی است که بازنشستگان تامین اجتماعی ماه هاست که نسبت به افزایش ده درصدی دستمزد معترض بوده و بر مغایرت این رقم تاکید می کنند. زنده»، سازمان امور استخدامی برای افزایش قدرت خرید مستمری بگیران و مستمری بگیران از صندوق های کشور و لشکری ​​مدل و پیشنهاد جدیدی ارائه کرد.

علیرضا حیدری (کارشناس مسائل تامین اجتماعی) درباره پیشنهاد این سازمان در خصوص مسائل استخدامی کشور به ایلنا می گوید: پیشنهاد سازمان در خصوص مسائل اداری و استخدامی کشور برای بهبود و حمایت از معیشت کارکنان کشوری و لشکری ​​و مستمری بگیران سه کارکرد دارد: اول. در این پیشنهاد آمده است: «معادل ریالی امتیازات در نظر گرفته شده برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان کشوری تحت عنوان تناسب حقوق به دستمزد اضافه می‌شود.» گفت: پیش از این سهمیه ردیفی جدا از فیش دستمزد و مزایای جانبی بود که در این مورد اثرات افزایش سنوات حقوق را شامل نمی شد، اما با این پیشنهاد این پرداخت ها به تناسب به دستمزد ثابت آنها اضافه می شود. .

وی ادامه داد: اتفاقی که در سال 2018 رخ داد چیزی مشابه بود. در همان سال آقای نوباخت در قالب بخشنامه ای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا کرد و با این کار، مزایای جانبی کارکنان و دستگاه های اجرایی مشمول استحقاق آنها شد. این امر منجر به افزایش حقوق ثابت در حدود 50 درصد برای آنها شد. بنابراین در سال 2019 که کارکنان دولت مشمول افزایش 15 درصدی شدند، با اجرای این بخشنامه افزایش حقوق عملاً به 22 و نیم درصد رسید.

حیدری تصریح کرد: بنابراین اگر تناسب را جدا از دستمزد دریافتی منتقل کنند و به صورت دستمزد پرداخت کنند، می‌تواند تأثیر بسزایی بر دستمزد سال‌های بعد داشته باشد و افزایش سنوات مربوط به این انتقال پرداختی از درآمد به خود را نشان دهد. دستمزد

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص ویژگی دوم پیشنهاد سازمان امور استخدامی مبنی بر افزایش دستمزد کارکنان و مستمری بگیران، گفت: در بخشی دیگر از این پیشنهاد به این نکته اشاره شده است که «بازنشستگان، سربازان وظیفه و مشترکین صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی همچنین بر اساس جزء 2 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کشور مشمول این افزایش حقوق می شوند. در واقع اینها افرادی هستند که دولت در قانون برنامه بودجه برای آنها 10 درصد افزایش دستمزد در نظر گرفته است.

حیدری در خصوص ویژگی سوم این پیشنهاد نیز گفت: در قسمت سوم; در مورد اجرای ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانان بود. در ماده 16 این قانون آمده است: «دولت مکلف است برای کلیه اقشار مختلف در دستگاه‌های موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حقوق دریافت کند. همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای موارد مشمول قانون کار) مانند مقامات کشوری و لشکری، اعضای هیات آموزشی دانشگاه ها و دانشکده ها و موسسات تحقیقاتی و قضات از ابتدای سال 1401 برای مدت پنج سال افزایش سالانه حقوق در محدوده حقوق و جبران خدمت اعمال شود به نحوی که هر سال کمک هزینه اولاد و عائله مندی مشمولان این ماده محاسبه شود. در افزایش سالانه دستمزد و حقوق به ترتیب صد درصد (100%) و پنجاه درصد (50%) افزایش یافته است.

وی در توضیح این ماده گفت: این ماده قانونی می گوید از سال 1401 تا 5 سال یعنی تا سال 1406 حق تشکیل خانواده و حق فرزندآوری به ترتیب 50 درصد و 100 درصد افزایش می یابد. یعنی اگر امسال این دو مولفه 50 و 100 درصد افزایش پیدا کند، سال آینده و سال های بعد به همین میزان افزایش پیدا می کند. حال اگر این تصمیم در بودجه سالانه اعمال شود، با افزایش قابل توجهی مواجه خواهیم شد. این کمک بسیار خوبی است و می تواند درآمد کارمندان دولت و مستمری بگیران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

حیدری ادامه داد: در واقع پیشنهاد اجرای چنین افزایشی مبتنی بر پذیرش این واقعیت است که افزایش ده درصدی حقوق کمکی به معیشت کارکنان دولت نکرده است و دولت در تلاش است تا این کمک ها را به طرق مختلف افزایش دهد. درآمد کارکنان و مستمری بگیران آن بیش از آنچه در قانون بودجه سال 1401 دیده می شود تعیین می کند.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری سپس به عدم تعیین حقوق مستمری بگیران با سایر سطوح حقوقی اشاره کرد و گفت: در حالی که این پیشنهاد به دولت داده می شود که بعد از 5 ماه موضوع تعیین حقوق و دستمزد بازنشستگان مطرح شود. بازنشستگان سایر رده‌ها همچنان بین دستگاه‌های مختلف در حال تغییر است و هنوز پاسخی قابل اعتماد و معتبر برای حمایت از اجرای صحیح ماده 96 قانون تامین اجتماعی ندیده‌ایم. این در حالی است که قانون تامین اجتماعی به وضوح از حقوق بازنشستگان صحبت می کند.

حیدری تصریح کرد: در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی در وضعیت مزمن ناامنی به سر می برند و فشار ناشی از عملیات به اصطلاح اقتصادی دولت بر دوش آنها است. قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و دولت هنوز تصمیمی برای جبران این وضعیت نگرفته و به نظر می رسد این فشار اقتصادی و افزایش تورم ادامه داشته باشد.

وی در پایان گفت: بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بسیار مظلوم هستند. تلاش مستمری بگیران برای اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی، دولت را بر آن داشت تا حقوق کارمندان و مستمری بگیران خود را احیا کند. در واقع این چند ماه تلاش برای بازنشستگان برای گرفتن حق و حقوق خود از طرف ما، اما به دست صندوق ملی و ارتش افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید