جزئیات هزینه خانوارهای شهری و روستایی

جزئیات هزینه خانوارهای شهری و روستایی

روز جدید بر اساس گزارش‌های مرکز آمار که چندین بار منتشر شده است، نشان می‌دهد که هزینه‌های خانوارهای شهری و روستایی پس از سال ۲۰۱۷ که آمریکا تحریم نفتی ایران را اعمال کرد، افزایش یافت. با افزایش هزینه های خانوار و کاهش درآمد، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و سفره آنها کوچکتر می شود. متأسفانه احیای برجام همچنان در بن بست است و چشم انداز مثبتی برای آن وجود ندارد. تحریم ها از یک سو باعث بلوکه شدن دارایی های ایران در خارج از کشور شده است و از سوی دیگر ایران به دلیل عدم پیوستن به FATF نمی تواند نفت بفروشد و پول خود را انتقال دهد. انتظار می‌رود سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و رایزنی‌هایی که در آنجا انجام می‌شود منجر به باز شدن گره از برجام و طبیعتاً گره از مشکلات مردم باز شود.

نسبت مخارج خالص گروه های مخارج غیرخوراکی به کل مخارج خانوارهای شهری کشور را کاهش می دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار، نسبت خالص مخارج گروه‌های مخارج غیرخوراکی به کل هزینه خانوارهای شهری در دو بخش حمل و نقل و ارتباطات و تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی از سال 1396 تا 1400 کاهش چشمگیری داشته است. این نسبت در بخش حمل و نقل و ارتباطات 2.9 واحد درصد و در بخش سرگرمی، سرگرمی و خدمات فرهنگی کاهش 1.3 واحد درصدی را نشان می‌دهد. این نسبت از سال 1396 تا 1400 در دو گروه هزینه های غیرخوراکی شامل مسکن و لوازم خانگی، مبلمان و خدمات خانگی افزایش یافته است. این نسبت از 33 درصد در سال 1396 به 36 درصد در سال 1400 در بخش مسکن و در همین مدت در بخش لوازم خانگی، مبلمان و خدمات از 4 درصد به 4.3 درصد افزایش یافته است.

مخارج خانوار روستایی

همچنین نسبت خالص هزینه گروه های هزینه های غیرخوراکی به کل هزینه خانوارهای روستایی از سوی مرکز آمار اعلام شد. به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار، نسبت خالص مخارج گروه های مخارج غیرخوراکی به کل هزینه خانوارهای روستایی در سه بخش پوشاک، کفش، مسکن و لوازم خانگی، مبلمان و خدمات خانگی از افزایش یافت. 1396 تا 1400.

این نسبت در بخش پوشاک و کفش و لوازم خانگی، مبلمان و خدمات هر کدام 0.5 درصد افزایش داشته است. از سال 1396 تا 1400 نسبت خالص هزینه گروه های مخارج غیرخوراکی به کل هزینه خانوارهای روستایی در سه بخش بهداشت و درمان، حمل و نقل و ارتباطات و اوقات فراغت و خدمات فرهنگی کاهش یافته است.

در همین حال و در همین بازه زمانی، بخش حمل و نقل و ارتباطات با افت یک واحد درصدی بیشترین افت را نسبت به سایر بخش ها تجربه کرد و از 12.6 درصد در سال 1395 به 11.6 درصد در سال 1400 رسید.

دیدگاهتان را بنویسید