جستجوی باران زیباترین سنت کاوین ها در پنجاهمین بدر است

هر سال در روز نوزدهم اردیبهشت، قمارخانه ها با خواندن دو رکعت نماز در مساجد و باغ های سنتی و سپس خواندن نماز مغرب و عشا به جماعت هنگام غروب آفتاب، دعای باران می کنند.

شیوع تاج در دو سال اخیر، اجرای این آیین باستانی را محدود کرده است، اما امسال که از شدت بیماری کاسته می شود، قزوینی ها خود را برای اجرای این آیین کهن آماده می کنند.

الهام محرابی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی با اشاره به برگزاری مراسم آیینی و مذهبی پنجه بدر گفت: این رسم دیرینه که در سال 1389 در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسید، از آیین های خاص و منحصر به فرد قزوین است.

61c68076 ec95 4f69 ad8c ca14ee3e67b0 خبر خاکستری
جستجوی باران سنت زیبای کاوین ها در پنجاه بدر

وی افزود: آیین پنجاه بدر را نباید با سیزده بدر یکی دانست، زیرا اولی برای طلب باران و شکرگزاری انجام می شود و دومی نماد جدایی از مصیبت های سال نو است.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به نحوه برگزاری پنجاه بدرا گفت: مردم قزوین همه ساله در 18 اردیبهشت پس از غروب آفتاب برای اجرای مراسم دهه پنجاه به مصلای قدیمی شهر که در باغ های سنتی قرار دارد می روند. اسطوره های بدر.

محرابی ادامه داد: دعای باران یکی از آن آداب و رسومی است که مردم قزوین به صورت جمعی یا فردی انجام می دهند.

ایشان فرمودند دعای باران دلیل تاریخی دارد. وی تاکید کرد: قزوین مدت هاست که از جریان های دائمی محروم بوده و همین موضوع این رسم و آیین های دیگری را که از خداوند طلب باران می کند، تثبیت کرده که امروز به فراموشی سپرده شده است.

این پژوهشگر به غذاهای پنجه بدر اشاره کرد و گفت: آش، دیماج، آجیل به جا مانده از عید، هندوانه و دیگر غذاها و شیرینی های سنتی قزوین اساس سفره های رنگارنگ پنجار است.

973fc448 74f0 4c6d ab46 24d5c254777b خبر خاکستری

دیماژ خوراکی برای پنجاه بدر

محرابی افزود: دیمایی یکی از غذاهای خاص قزوینی است که از نان خشک خرد شده، آجیل، سبزی، پیاز و پنیر تهیه می شود و با دست مصرف می شود.

وی با اشاره به آداب و رسوم دیگر آن روز گفت: مردم قزوین پس از اقامه نماز به آب انبار قدیم مصل رفته و چندین قطعه سنگ را برمی دارند و پس از درخواست کمک، سنگ را به دیواره مخزن می چسبانند زیرا معتقدند با چسباندن سنگ سنگ به دیوار نیاز برآورده می شود.

این محقق یادآور شد: پنجاه بدر برای مردم قزوین بسیار مهم است و در این روز عشایر سعی می کنند گرد هم آیند تا از برکات و شادی این آیین برخوردار شوند.

محرابی در پایان گفت: بی شک محدودیت های تاج و عدم نگهداری پنجاه بدر طی دو سال گذشته باعث زیباتر شدن این آیین امروز می شود.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه این آیین کهن به دنبال باران است، اما لزوم توجه به باغ های سنتی را که به عنوان نبض حیات قزوین وجود دارد، یادآوری می کند. این روز همچنین می تواند بهانه ای برای دیدار دوباره با دوستان و اقوام باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید