جشنواره فیلم فجر; چه کسانی غایب و چه کسانی بیشتر حضور دارند؟

جشنواره فیلم فجر;  چه کسانی غایب و چه کسانی بیشتر حضور دارند؟

فیلم سوشون به کارگردانی نرگس آبیار که در قالب یک سریال سینمایی تولید شد، از دیگر غایبان این دوره از جشنواره است. نسخه سینمایی این اثر در بین 24 فیلم جشنواره فجر جایی ندارد. طبق شنیده ها نسخه سینمایی «سوچون» برای حضور در جشنواره فیلم فجر درخواستی نداد.

با مروری کوتاه بر 24 فیلم، بررسی کردیم که کدام فیلم بیشترین بازیگران را دارد و چه تعداد از بازیگران در جشنواره حضور دارند و چه کارگردان و بازیگری در این مدت آزاد هستند.

یکی از عواملی که به جشنواره فیلم فجر اعتبار می بخشد، جدا از کیفیت فیلم، چهره هایی هستند که در جشنواره حضور پیدا می کنند، هنرمندان یا پیشکسوتانی که به جشنواره جایگاهی دوگانه می بخشند. شاید این دوره از جشنواره مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی را نداشته باشد اما کیومارت پور احمد نماینده نسل اول سینمای ایران با فیلم «پرونده باز است» داستان جنایی را روایت می کند. همان پسری که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیلم «قهران قریب» گرفت و تقریباً پنج سال از آخرین کارش قبل از «پرونده باز» می‌گذرد.

در کنار کیومرث پوراحمد، یک کارگردان نسل دومی به نام «محمدعلی باشه آهنگر» نیز حضور دارد؛ همان فردی که «سرو زیراب» را برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ساخت که عنوان بهترین فیلم ملی را نیز از آن خود کرد. این کارگردان امسال در جشنواره حاضر شد تا با سینما متروپل به سراغ بخش دیگری از وقایع جنگ تحمیلی برود. سینمای دفاع مقدس عمدتاً یکی از دغدغه های این کارگردان است زیرا او خوزستانی تبار است و بخشی از مشکلات جنگ را در پوست و استخوان خود احساس کرده است.

موج نو سینمای ایران کارگردانی به نام «تورج اصلانی» را به عنوان نماینده خود در جشنواره دارد. تورج اصلانی امسال با «وابل» در جشنواره حاضر شد تا از زندگی مردم روستایی که پس از سیل بی خانمان شده و در ایستگاه متروکه ای به طور موقت زندگی می کنند، بگوید.

کدام کارگردان ها در دسترس هستند؟

«ویلای ساحلی» کارگردان «کیانوش عیاری» که برای حضور در جشنواره فیلم فجر باید فرم را پر می کرد، یکی از غایبان این دوره از جشنواره است. این فیلم با بازی رضا عطاران، پیمان جمشیدی، ریما رامین فر و… در یکی از شهرهای شمالی فیلمبرداری شد که به دلیل عدم آمادگی به جشنواره راه پیدا نکرد.

فیلم سوشون به کارگردانی نرگس آبیار که در قالب یک سریال سینمایی تولید شد، از دیگر غایبان این دوره از جشنواره است. نسخه سینمایی این اثر در بین 24 فیلم جشنواره فجر جایی ندارد. طبق شنیده ها نسخه سینمایی «سوچون» برای حضور در جشنواره فیلم فجر درخواستی نداد.

شاید این روزها سریال «پوست شیر» را از شبکه نمایش خانگی تماشا کنید، کارگردان این سریال جمشید محمودی است، همان مردی که فیلم «کابل شماره 10» را ساخته و انتظار می رفت این روز در جشنواره حضور داشته باشد. این فیلم حدود یک سال است که آماده پخش است اما جای سوال دارد که چرا الناز شاکردوست و پدرام شریفی در بین 24 فیلم دیگر حضور نداشتند.

محسن امیریوسوفی با فیلم «قیف» یکی از گزینه های اصلی گمانه زنی رسانه ها بود. فیلمبرداری این فیلم ژانر کمدی با بازی رضا عطاران بهار امسال در تهران آغاز شد. یکی از دلایلی که گفته شد این فیلم در جشنواره حضور نخواهد داشت، وجود جلوه های بصری بالا و نرسیدن به موقع آن است و به همین دلیل سعید ملکان فرم حضور در جشنواره را پر نکرد.

دیگر فیلم مهم غایب جشنواره چهل و یکم ساخته جدید مجید رضا مصطفوی به نام «بیسر وساده» با بازی پیمان معادی، مهران گفوریان، فرشته حسینی است. این فیلم فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را تکمیل نکرده است.

نگاهی به فیلم ها

نام فیلم

کارگردان

بازیگر چهره

خلاصه

آنها مرا دوست دارند محمدرضا رحمانی امیرحسن آرمان، نسیم ادبی زن و شوهری به دلیل بیماری فرزندشان با چالش مواجه می شوند.
اوه سرد ناهید عزیزی صدیق علی باقری، ایمان صدیق کودک پس از توهین شخصی خود به دنبال انتقام …
اتاق گلی محمد اصغری تورج الوند، آناهیتا افشار در مرداد 1367، عاشقانه های بین جنگ ها رخ داد و…
استاد عماد حسینی گفت حسن معجونی گلنوش حدادی دختر 24 ساله و دانشجوی معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش…
بعد از ترک رضا نجاتی صابر ابر، سارا بهرامی، پانته آ پناهی ها آرش پس از مدت ها غیبت به زادگاهش بازمی گردد و به دنبال مفقودش می گردد…
انیمیشن کودکانه باهوش هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمدجواد جنتی _______ _______
پرونده باز است کیومارت پوراحمد نسیم ادبی، مهلکا باقری، پیمان بازگی و حسین پاکدل فرهاد 15 ساله ناخواسته مرتکب قتل شد…
جنگل پرتقال آرمان خوانساریان سارا بهرامی سهراب بهاریان نمایشنامه نویس شکست خورده ای است که به عنوان منشی معلم جدید فعالیت می کند. دانش آموزان و مدیر مدرسه از نحوه تقسیم وقت مطالعه راضی نیستند. او با تصویری از گذشته اش سفری را آغاز می کند…
چرا گریه نمی کنی علیرضا معتمدی فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسعه، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی. علیرضا پس از از دست دادن برادرش نمی تواند، دوستانش او را به شکل های مختلف به گریه دعوت می کنند.
در دستان درخت بابک حاجی پاشا مارال بنی آدم، روح الله زمانی بحران زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می گذرد، دنیای زیبای فرزندانشان را ویران می کند.
داستان ناتمام سیما علیرضا صمدی حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت دکتر آرش سیمین زندگی موفقی دارد اما خبری در فضای مجازی زندگی او را تغییر می دهد.
سرهنگ ثریا لیلی عاج ژاله صامتی و وحید آقاپور این بار با گریه باز نمی شود!
سینما متروپل محمد علی آهنگر است رضا کیانیان، خمان بارک نورد، مهتاب نصیرپور داستان ایجاد سینمای متروکه متروپل آبادان در میانه جنگ و محاصره شهر.
شماره 10 حمید زرگرانژاد مجید صالحی، حسام منظور، بهرنگ علوی در ماه های پایانی جنگ تحمیلی، مردی به اسارت نیروهای عراقی درآمد و وارد اردوگاه خطرناکی در نزدیکی مرز شد و…
معطر هادی مقدم دوست مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کروش تهامی علی که استعداد کمی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با درک امکان زندگی، با چالش های این موقعیت روبرو می شود.
عجیب محمد حسین لطیفی بابک حمیدیان، مهران احمدی، فرهاد گامیان، جعفر دهقان. «غریب» نمادی از حوادث کردستان در سال های 58 و 59 است که آغاز راه مسیح کردستان شدن شهید محمد بروجردی بود.

کت چرمی

حسین میرزا محمدی جواد عزتی، صابر ابر، ستاره پسیانی، پانته آ پناهی ها، رویا تیموریان، عیسی فرهمند، کارمند سازمان، برای بررسی امور مالی یک مرکز…
کاپیتان محمد حمزه ای پیمان بازگی، پانته آ پناهی ها در بخش انکولوژی کودکان بیمارستان کودکان، دو پسر به نام های عیسی و علی که آرزوی فوتبالیست شدن را دارند…
گلهای زیبا مهرداد مبارک نادر سلیمانی و بانیپال شومون در سال 59 همزمان با آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از مهندسان پالایشگاه نفت آبادان به دنبال تاسیسات و تجهیزات…
وبل تورج اصلانی نوید پورفرج، رامین راستاد روستاییان پس از سیل بی خانمان شدند و به طور موقت در یک ایستگاه متروکه زندگی می کنند…
قدرت بزرگ هادی محمدپور اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورای، سپیده هودوردی. داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و ابتکار شهید منصور ستاری.
هفت بهار نارنج فرشاد گل سفیدی علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول زاده، فرهاد آئیش، هومان حاجی عبداللهی، داستان عشق اسطوره ای شمس و طلعت…
قلاب حسین ریگی امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی جوله، علی اوسیند شیروک، پسری با آرزوی قهرمان شدن، به توصیه برادرش بوکس را شروع می کند.
یادگاری از جنوب پدرام پورامیری، حسین دوماری وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پیمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر باید رفت…

چند بازیگر با چند فیلم؟

یکی از فیلم هایی که بازیگران مشهور زیادی در آن حضور دارند، فیلم «چرا گریه نمی کنی؟ کاری از علیرضا معتمدی است که شش بازیگر معروف در آن حضور دارند. فیلم «داستان ناتمام سیما» اثری دیگر با بازی شش بازیگر مطرح از جمله آزاده صمدی است. یادبود جنوب میزبان حداقل شش بازیگر سرشناس از جمله پیمان جمشیدی و سحر دولتشاهی است. «کت چرم» با پنج بازیگر سرشناس از جمله جواد عزتی دیگر اثر ارائه شده در این جشنواره است، «هفت بهار نارنج» با بازی علی نصیریان نیز پنج بازیگر سرشناس دارد.

فیلم شماره ده به کارگردانی حمید زرگرانژاد تا جایی که اسامی بازیگران اعلام شد هیچ بازیگری در بین آنها وجود ندارد. رضا کیانیان، امیر جعفری و پیمان بازگی، سارا بهرامی، نسیم ادبی، رویا تیموریان، مهران احمدی و مسعود کرامتی هر کدام دو فیلم در بخش رقابتی جشنواره امسال دارند.

صابر ابر و پانته آ پناهی نیز با سه فیلم در این جشنواره حضور داشتند. در این دوره از جشنواره، جای رضا عطاران برای حضور در دو فیلم خالی است. البته اگر فیلم «کابل شماره 10» آماده اکران می شد، الناز شاکردوست امسال به جز «یادگار جنوب» در دو فیلم ظاهر می شد. همچنین اگر ویلای ساحلی کیانوش عیاری در جشنواره حضور داشت، چهره پژمان جمشیدی نیز در دو اثر نمایش داده می شد.

جشنواره امسال بازیگران سرشناس زیادی دارد که در بخش مسابقه فیلم دارند که از جمله مهم ترین این بازیگران می توان به علی نصیریان، جواد عزتی بابک حمیدیان، باران کوثری، هانیه طوسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، فرشته حسینی، مصطفی زمانی، حسن معجونی و فرهاد آئیش خاطرنشان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید