جشنی به بزرگی سینمای انقلاب/جشنواره فیلم فجری که ۴۱ ساله شد

ساعت: 14:37
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923661

حتی پس از گذشت چهار دهه از برگزاری، شور و هیجان جشنواره فیلم فجر همچنان در میان اهالی رسانه و سینما وجود دارد. جشنواره ای که به ایستگاه چهل و یکم رسیده و خبرهایی از تولیدات جدید در زندگی سینمای ایران دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سینما در ایران قدمتی طولانی دارد و مردم ایران در طول سالیان متمادی با این هنر جادویی ارتباط و پیوندهای مختلفی برقرار کرده اند. در سال های قبل از انقلاب سینما یکی از تفریحات مردم به شمار می رفت و ویترین سینما از فیلم های خارجی گرفته تا فیلم های ایرانی با ژانرها و مضامین مختلف برای هر سلیقه و در هر سینمایی یافت می شد و تجربه نشان داده است با توجه به استقبال مردم. این فیلم ها

البته در سال‌های 55 تا 57 و با ورود فیلم‌های مستهجن ایتالیایی به اکران سینماهای ایران، فیلم‌های فارسی از رونق افتاد و برای عقب نماندن از قافیه، از زنان نیمه برهنه و گاه برهنه ایرانی در برخی استفاده کردند. آنها قصد داشتند با این فیلم ها رقابت کنند. اما مردم عفیف، نجیب و خانواده ایران علاقه ای به تماشای بازیگر زن ایرانی در این قاب نداشتند و به تدریج این فیلم ها نیز مشتریان خود را از دست دادند و در سال 57 که شرایط سیاسی کشور تغییر کرد، انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. مسیر متفاوت .

خیلی ها فکر می کردند با آمدن مردم انقلابی، سینما تعطیل می شود و باید فاتحه سینما خوانده شود، اما از همان روزهای اول پیروزی رهبر انقلاب با جمله معروف «ما نیستیم». علیه سینما، ما با فحشا مخالفیم» راه ادامه فعالیت هنر هفتم را مشخص کرد. برخی از سینماگران ترجیح دادند با دولت جدید همکاری نکنند، به برخی اجازه کار داده نشد، اما بسیاری از هنرمندان با این تغییر کنار آمدند و فصل جدیدی از تولیدات سینما و تلویزیون ایران آغاز شد. مهمتر از این، رویش های جدیدی بود که از دل این مکتب جوانه زد و ثمره این رشدها را در جشنواره فیلم فجری که در اوایل انقلاب برپا شد، می توان دید.

با گذشت زمان اهمیت و اهمیت جشنواره فیلم فجر برای سینماگران ایرانی مشخص شد و رسانه ها نیز با انتشار اخبار، پشت صحنه و جلوه های ریز و درشت این جشنواره اعتباری مضاعف به او بخشیدند و حالا هر سینمایی آرزوی اکران فیلمش را داشت. در جشنواره فیلمفجر بنابراین همه رسانه ها در طول جشنواره در این باره صحبت خواهند کرد و در مرحله بعد با گرفتن سیمرغ جشنواره، مخاطبان علاقه مند شدند که در زمان اکران عمومی این فیلم مخاطب باشند و به همین دلیل سازندگان فیلم برنامه ریزی کردند تا جشنواره را کنار بگذارند و تحویل دهند. فیلمشان به موقع برای فجر

بدون شک در طول 40 سال برگزاری جشنواره فیلم فجر، این جشنواره از نظر ارائه و محتوای فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و خروجی آن با توجه به تغییرات فراوان در انتصاب مدیران این جشنواره مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است. . از آنجایی که مدیران مختلف با معرفی هیئت های انتخاب و داوران با سلیقه های مختلف، بر اساس سیاست های دولت، نگاهی پایدار به دل این جشنواره تزریق نکرده اند و سیاست گذاری بلندمدت هیچ گاه دستور کار اصلی این جشنواره نبوده است، بنابراین هنرمندان می دانند که چه اندازه گیری کنند و برای دهه فجر فیلم بسازند. اما پس از گذشت چهار دهه از برگزاری، همچنان شور و هیجان نسبت به جشنواره فیلم فجر در میان اهالی رسانه و سینما وجود دارد. جشنواره ای که به ایستگاه چهل و یکم رسیده و خبرهایی از تولیدات جدید در زندگی سینمای ایران دارد.

دیدگاهتان را بنویسید