جلسات مهمانی در سایه جلسات خانوادگی / پیاده روی در شش قدم!

186365 247 خبر خاکستری

روز جدید انتصابات خانوادگی زاکانی به این معناست که انتصابات حزبی او در نظر گرفته نمی شود. با نگاهی به انتصابات اخیر می توان دریافت که این نگاه حزبی در انتصابات اخیر چقدر قوی است.

انجمن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از احزاب اصولگرا است که در دهه 80 تأسیس شد. در آن زمان اعضای جامعه شهدا برای تاثیرگذاری بیشتر در مجامع اصولگرایان چند حزب اقماری تأسیس کردند که یکی از آنها مسجد رهپویان بود.

علیرضا زاکانی که مسئولیت بسیج دانشجویی در کوی دانشگاه را بر عهده داشت، فعالیت سیاسی خود را با دبیرکلی رخپویان آغاز کرد و خیلی زود نماینده مجلس شد. در بسیاری از باورهای فرهنگی، حزب سیاسی زاکانی حتی از جبهه پایداری رادیکال‌تر است، اما در سال‌های اخیر هرگز در عرصه عمومی حضور نداشته است. یکی از دلایل آن حمایت نیروهای نزدیک به کلیباف در انتخابات 84 بود (هنوز رهپویان در آن زمان مشخص نشده بود) که شکاف دائمی بین جریان و محمود احمدی نژاد ایجاد کرد و اتفاقاً جریانی بودند که بعد از اختلافات جدی با احمدی نژاد جریان احمدی نژاد را یک جریان انحرافی نامیدند. اما این جنبش در سال‌های اخیر توانسته است پایه‌های قدرت خود را در نهادهای مختلف تقویت کند و بتواند به یکی از مؤثرترین احزاب قدرت تبدیل شود و رقبای اصولگرا و اصلاح‌طلب خود را سرنگون کند.
اولین قدم تظاهرکنندگان عبور از شورای نگهبان است

در شهریور 1377 با حضور محمد دهقان از نیروهای تندرو اصولگرا و تاثیرگذار در استیضاح فرجی دانا در جمع وکلای هیات امنا پیش بینی شد که این نهاد یکنواخت شود. این اتفاق افتاد و اکثر اصلاح طلبانی که فرصت رای داشتند در انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند. اما این همه ماجرا نبود و برخی از چهره های مدعی اصولگرایان نیز جزو رد صلاحیت شدگان بودند.

مرحله دوم: ازدحام معترضان در مجلس

نتیجه رد صلاحیت ها حضور حداکثری نیروهای جمعیت رهپویان بود. قبل از انتخابات پیش بینی می کردند که اصولگرایان اختلاف نظر داشته باشند و حضور در لیست تهران سخت باشد. بنابراین زاکانی به قم و تهران رفت، به استثنای مالک الشریعه (که با حیله گری به عنوان دبیرکل حزب معرفی شد)، دو نفر از اعضای زن شورای مرکزی رهپویان به نام های زهره الهیان و فاطمه قاسم پور را در لیست اصولگرایان و الیاس نادران قرار داد. او تنها کسی بود که توانست هم در لیست جبهه پایداری و هم در ائتلاف محافظه کار ماهرانه حضور داشته باشد و ترکیب راهپیمایی های پارلمانی را تقویت کند.

گام سوم تظاهرکنندگان: انتخابات ریاست جمهوری

در انتخابات ریاست جمهوری اعضای راهپیمایی به لطف حضور دهقان در هیئت امنا دو گل به ثمر رساندند. هر دو توانستند رقبایی مانند جهانگیری و لاریجانی را رد صلاحیت کنند و تهدیدهایی را برای یک سیاستمدار در ریاست جمهوری مطرح کنند. ابراهیم رئیسی خیلی زود به محبت اول بازگشت و محمد دهگان را به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب کرد.

مرحله چهارم: توقف در شورای شهر تهران

حضور چهره هایی چون فریدالدین حداد عادل، پیام تیرانداز، ابراهیم رسولی نشان می دهد که چقدر مسائل رسانه ای برای تیم رخپویان اهمیت دارد. پس از در دست گرفتن بیشتر مسئولیت اخبار مجلس، سعی در حذف چهره های رقیب در هیئت های نظارت داشتند.

پرویز سروری (از اعضای برجسته رهپویان) به همراه چمران مسئول تهیه لیست ائتلاف برای تهران شدند و مرتضی طلایی از حلقه خارج شد. بازی هایی که با رد صلاحیت مرتضی طلایی همراه با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان به پیروزی لیست چمران سروری و ورود چهره هایی مانند نادعلی (عضو سابق شورای مرکزی رهپویان) به شورای شهر تهران انجامید. . .

مرحله پنجم: شهرداری تهران

حضور زاکانی در شهرداری تهران مهمترین موفقیت رهپویان تا به امروز است. به هر حال کرسی های کم و بیش شورای شهر و مجلس برای هر حزب سیاسی امکان پذیر است اما کرسی شهرداری تهران جز با نقشه های مکر زاکانی و تیمش به دست نیامده است.

البته اعضای تظاهرکنندگان از زیردستان خود آگاه هستند. زاکانی طی حکمی محمدعلی الفت پور (عضو شورای مرکزی رهپویان) را به سمت سرپرست مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری منصوب کرد. علی شمسی پور به وزارت علوم رفت و مسئولیت مشاور وزیر و رئیس کابینه این وزارتخانه را بر عهده داشت. قدرت های رده های پایین نیز دائما در حال افزایش است. رهپویان به دنبال پله ششم است و البته این بار رقبای جدی در راه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید