جلسات کمیته دستمزد برای تعیین «سبدهای غذایی خانوار کارگران» از این هفته آغاز می شود / انتظارات کارکنان دولت

ساعت: 13:12
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784408

نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار دانا:

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تفاوت چشمگیر حقوق کارگران با حقوق کارمندان، گفت: هزینه های کارگری.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص جلسات شورای عالی کار و کمیسیون دستمزد سال 1401 گفت: اولین جلسه شورای عالی کار روز شنبه هفته گذشته تشکیل شد و موضوعات متعددی مطرح شد که مهمترین آن آغاز به کار شورای عالی کار بود. کار کمیسیون حقوق و دستمزد

14 میلیون تومان سبد معیشت یک خانواده کارگری است

وی گفت: مقرر شد در هفته جاری جلسات کارشناسی آغاز و سبد زندگی کاری خانواده کارگری بررسی شود تا یک قدم به تعیین دستمزد سال 1401 نزدیک شویم. به گفته نمایندگان کارگران سبد روزانه حدود 11 تا 12 میلیون تن است. هدف شورای عالی کار همسان سازی دستمزد کارگران با دستمزد آنهاست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: البته اگر بخواهیم طبق روال سال های گذشته ادامه دهیم؛ تعداد سبدهای حمایتی خانواده کارگری به 14 میلیون تن می رسد، اما به دلیل اینکه شرکای اجتماعی کارگران در جلسات به دنبال کاهش نگهداری سبد هستند، احتمالاً تفاوت جزئی در بررسی های سه جانبه وجود دارد.

نگاه اشتباه نمایندگان کارفرمایان و دولت در مورد سبد روزانه

وی افزود: تعیین شرکای اجتماعی خود در شورای عالی کار از سبد معیشتی و تعیین حداقل دستمزد کارگران اشتباه است. آنها به دنبال بستن این سبد با توجه به قیمت های اعلام شده از سوی مرکز آمار هستند و حرف ما این است که قیمت های اعلام شده غیرقابل دسترس نیست و برای جامعه کارگری توجیه اقتصادی دارد.

تاجیک گفت که قیمت برنامه ریزی شده باید در دسترس عموم باشد. به عنوان مثال نوعی روغن که در مازندران با حداقل قیمت 15 هزار تن به فروش می رسد برای حداقل سبد معیشتی کارگران درج شده است در حالی که این عدد در سراسر کشور موجود نیست.

عضو شورای عالی کار تصریح کرد: همیشه چنین اختلافاتی وجود داشته است اما در نهایت به این دلیل که نتیجه به تبصره 2 ماده بازمی گردد. در 41، دو طرف دیگر در کمیته حقوق و دستمزد به دنبال پرتفوی کوچکتری هستند.

وی افزود: مهم این است که نتیجه تصمیم کمیته دستمزد و شورای عالی کار مورد انتقاد و نارضایتی جامعه کارگری نباشد، بلکه حقوق عددی باشد که در نهایت به دستمزد برمی گردد. از آنجایی که اعتراض به درصدی که کمیته به بهانه تورم سالانه به دست می آورد، چارچوب اشتباه است و مسئولان باید در نظر داشته باشند که همیشه نمی توان با کاهش درصد افزایش، روند کلاهبرداری های دسته جمعی را ادامه داد. ما نمی توانیم همیشه کلاه بگذاریم و بهتر است یک روال منطقی داشته باشیم.


کارگران از دولت اصلی انتظار دارند

تاجیک گفت: انتظار ما از دولت انقلابی و آقای رئیسی این است که شعارهای پیش از انتخابات را فراموش نکنند و معیشت عمومی را که در شعارهای پیش از انتخابات به آن اولویت داده اند، در نظر بگیرند.

این نماینده کارگران گفت: از دیدگاه ما بهترین رویکرد در شورای عالی کار این است که به تبصره اصل 41 نگاه کنیم و سعی کنیم چارچوب غلط سال های گذشته را اصلاح کنیم و اشتباهات دولت قبل را تکرار نکنیم. به اشتباه به کارگران می گویند که ما بیش از تورم به دستمزد آنها اضافه کرده ایم.

وی افزود: نتیجه ارائه تاکنون این است که شکاف بین حقوق و دستمزد کارکنان هر سال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که از نظر جامعه کارگری که بخش بزرگی از جمعیت را شامل می شود، این تفاوت وجود دارد. به طور جدی متاثر و ناراضی خواهد شد.»

تاجیک در پایان این نشست از برگزاری جلسه بعدی شورای عالی کار و آغاز به کار کمیته دستمزد خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید