جلسه اتاق حزب در وزارت امور داخله بالاخره برگزار شد. مرعشی نیز در اعتراض به این اقدام جلسه را ترک کرد/ هیأت رئیسه عدم حضور نمایندگان اصلاح طلبان را بی چون و چرا اعلام کرد.

جلسه اتاق حزب در وزارت امور داخله بالاخره برگزار شد.  مرعشی نیز در اعتراض به این اقدام جلسه را ترک کرد/ هیأت رئیسه عدم حضور نمایندگان اصلاح طلبان را بی چون و چرا اعلام کرد.

علی محمد حشدری، عضو انجمن اسلامی اساتید دانشگاه درباره جلسه خانه حزب در وزارت کشور به جماران گفت: ظاهراً در اولین جلسه قرار بود خانم منصوری، حسین مرعشی و حسین کمالی به نمایندگی از اصلاح طلبان سخنرانی کنند. دور مذاکرات، اما البته هیچ کدام محقق نشد. دلیلش را نمی دانم اما آقای مرعشی حضور داشتند و احتمالا در اعتراض به اینکه وزیر کشور جلسه را ترک کرده و به صحبت های طرفین گوش نداده جلسه را ترک کرده است.

; علی محمد حشدری از اعضای انجمن اسلامی اساتید دانشگاه گزارش مختصری از نشست خانه احزاب در وزارت کشور که شامگاه شنبه برگزار شد را به جماران تقدیم کرد.

یکی از حاضران در گزارش مکتوب خود به جماران نوشت: به اتفاق جناب آقای دکتر حسین عباسی نژاد در غیاب دبیرکل محترم جامعه مدرسین اسلامی که در پیگیری روند ایشان نقش داشتند، در جلسه خانه حزب به نشانی دکتر حسین عباسی نژاد شرکت کردیم. وزارت امور داخله

وی افزود: پس از سخنرانی اولیه رئیس خانه احزاب، آقای وحیدی وزیر کشور سخنان پیچیده تری از آنچه من از ایشان انتظار داشتم بیان کردند و بلافاصله جلسه را ترک کردند.

یکی از اعضای انجمن اسلامی اساتید دانشگاه نوشت: ظاهراً قرار بود در دور اول مذاکرات، خانم منصوری، حسین مرعشی و حسین کمالی به نمایندگی از اصلاح طلبان سخنرانی کنند که البته هیچ کدام عملی نشد. نمی‌دانم دلیلش را نمی‌دانم اما آقای مرعشی حضور داشتند و احتمالاً در اعتراض به دلیل خروج وزیر کشور از جلسه و گوش ندادن به صحبت‌های طرفین جلسه را ترک کردند.

یکی از حاضران نوشت: چون شورای حاکمیت عدم حضور نمایندگان اصلاح طلبان را تصادفی یا به دلایل دیگر و نه اعتراضی، به درخواست آقای کامیانی که به دنبال جایگزین بود، معرفی کرد، هرچند من بودم. از قبل آماده نشده بود، اما برای آشکار شدن جنبه اعتراضی غیبت این دوستان، به برخی از سوالات وزیر کشور و رئیس خانه احزاب (دکتر متکی) و بعد از آقای خون نیز پاسخ دادم. چمن دبیرکل حزب جوانان که در واقع اولین سخنران از جناح اصلاحات بود نکات زیر را به اختصار بیان می کنم. من پیشنهاد دادم:

1. تصریح کردم ظاهراً برخلاف آنچه در اینجا گفته شد، غیبت و سخنرانی دبیران کل اصلاح طلب اعتراض به شرایط جلسه بوده است، از جمله آقای مرعشی، به احتمال زیاد در اعتراض به وزیر محترم جلسه را ترک کرده اند. داخلی جلسه را ترک می کند. با این حال، وزیر کشور مجبور بود برنامه خود را طوری تنظیم کند که حداقل زمانی که میزبان مهمانی ها بود، بتواند به سخنرانی آنها نیز گوش دهد.

2. در بیانیه وزیر کشور و همچنین رئیس خانه احزاب به نقش اصلی احزاب در حمایت از نظام در رویدادهای مختلف اشاره کرده و از تضعیف این نقش تا زمانی که احزاب نتوانند. لزوماً در همه شرایط چنین جایگاهی نداشته باشند، حفظ حقوق مردم و اهتمام به قانون‌گرایی در اداره کشور می‌تواند رویکردهای انتقادی آنها را برجسته‌تر کند و این نقصی در عملکرد احزاب نیست.

3. رئیس محترم خانه احزاب با جمع بندی دلایل کاهش مشارکت مردم، عملکرد ضعیف دولت قبل را مورد تاکید قرار دادند، اما از این نکته غافل شدند که وزیر محترم آن دولت (رحمانی فضلی) در جلسه ای مشابه وعده داده بودند. این که رویکرد دولت و شرکت کنندگان در انتخابات جلب مشارکت حداکثری مردم است و از احزاب خواستند تا برای جلب مشارکت حداکثری مردم تلاش کنند در حالی که دو انتخابات قبل عملاً با رد رویکرد مردمی همراه بود. مشارکت حداکثری و پناه بردن به انتخابات تضمین شده، معلوم نشد وزیر کشور خلف وعده داده یا وزارت کشور در این کشور تنها مجری رویکردها و وعده های خارجی فراتر از وظایف خود است.

علی محمد هاشمی

4. من به عنوان یک فعال سیاسی و مدرس جامعه شناسی و نه به عنوان یک موضع شخصی یا حزبی، تصور می کنم اگر رویه های فعلی حاکمیت و به ویژه رویکرد انتخاباتی با تغییرات چشمگیری برای ایجاد اعتماد در بین مردم اصلاح نشود، روند مشارکت مردم بهبود نخواهند یافت و کشورها ضرر خواهند کرد. هیچ چیز کار نمی کند.

5- جای گلایه و انتقاد جدی از وزارت کشور وجود دارد که علیرغم درخواست های مکرر هیچ حزبی از گروه حزبی را شایسته دعوت به برگزاری راهپیمایی و تجمع اعتراضی قانونی ندانست و این اصل صریح است. از قانون اساسی که اعتراض یک حق است، مردم امنیتی در تعلیق نگه داشته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید