جلوه های زیبای ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی


ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819242

در ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی این شهر حال و هوای خاصی پیدا می کند به طوری که عطر و بوی ماه مبارک رمضان از گوشه و کنار شهر به مشام می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، در داستان ها، آیات و مناجات ماه مبارک رمضان به ماه بزرگ خدا، ماه میهمانی خدا، ماه نزول قرآن، ماه مبارک رمضان. طهارت، ماه دعا، ماه صبر، ماه رحمت، ماه برکت، ماه عبادت، ماه اسلام، ماه مغفرت، ماه قیامت، ماه عید قربان، ماه عبادت است. ماه بهار قرآن، ماه آزمایش، ماه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: رمضان ماهی است که با رحمت و غفران متوسط ​​و پایان آن، اطاعت و آزادی از شرع آغاز می شود. آتش جهنم

اولین ویژگی و ویژگی ماه مبارک رمضان روزه است که در آن روزه بر مسلمانان به دستور خداوند واجب است، اما با وجود این ویژگی مشترک ماه مبارک رمضان، این ماه مبارک، ماه میهمانی خدا، متفاوت است. آداب و رسوم در مناطق مختلف که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و اعتقادات مردم این منطقه دارد.

در ماه مبارک رمضان در منطقه آذربایجان و میاندوآب این شهر حال و هوای خاصی پیدا می کند به طوری که عطر و بوی ماه مبارک رمضان از گوشه و کنار شهر به مشام می رسد.


گرد و غبار مساجد

در آستانه ماه مبارک رمضان که مردم محلی شروع به غبارروبی مساجد می کنند.

این اقدام با همت مردم، هیئت امنا، پایگاه بسیج، کانون های فرهنگی هنری مساجد و روحانیون مساجد انجام می شود.


تبریک ماه مبارک رمضان

برخی میاندوآبی ها چند روز قبل از شروع ماه رمضان روزه می گیرند، یعنی. روزهای پایانی شعبان به نیت بزرگداشت ماه مبارک رمضان که به آن کباکلمه یا رفتن به سلام می گویند.


صحرا یا “موب لیگ”

یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان، اطاعت غذا است که حدود یک ساعت قبل از اذان صبح انجام می شود.

بزرگان می گویند در قدیم رسم بر این بوده که اهالی روستا برای صرف صبحانه با برخورد به دیوار همسایه آنها را از خواب بیدار می کردند، البته این آیین هنوز در برخی از روستاهای اطراف میاندوآب وجود دارد.


حسن وفتری

از دیگر ویژگی های ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره احسان و افطار است که در این ماه در همه جا دیده می شود.

افطار در بین مردم میاندوآب به قدری محبوب است که همه سعی می کنند از دیگری پیشی بگیرند و اکثر خانواده ها حداقل ماهی یک بار برای خانواده و اقوام افطار می کنند.

آنچه در سفره های افطار به چشم می خورد، از نان های چرب گرفته تا آش و خرما با تزیین گردو، پودر گردو، پنیر، سبزی، ماست، مربا، شیر برنج و حلیم های مختلف است که برخی از آنها امروزه هستند. آنها به خوردن غذاهایی مانند زولبیا و بامیه می پرداختند.

در گذشته آبگوشت غذای رایج افطاری بود، اما امروزه افطار تفاوت چندانی با سایر نقاط کشور ندارد و فقط آش قوس و رشته پیدا می شود و بیشتر افطار با آش و پلو همراه است.

این تغییر سبک نیز نوعی حسن نیت مردم را نشان می دهد.


شب های باشکوه

شب های قدر در این سرزمین جایگاه ویژه ای دارد.

هزاران نفر از مردم میاندوآب در مسجد و خیابان ها و مساجد و خانه های اطراف با سر دادن شعار «سبحناک یا لا اله الا مورچه، الغوث الغوث خلصنا من» به شب احیای لیله قدر مشغول هستند. النار یارب».


عید فطر و زکات فطریه

در شب عید فطر، سرپرست خانواده مقدار غریزه افراد را محاسبه می کند و آن را از قدرت سالانه یا پولی که در جیب دارد جدا می کند و در جای مخصوصی قرار می دهد و هر یک از اعضای خانواده این پول را تسلیم می کند و می گوید من غریزه تو را دادم. .

در برخی از مناطق روستایی و شهری در آخرین روز ماه مبارک رمضان، پس از اقامه مغرب و عشاء، مراسم وداع با ماه مبارک رمضان انجام می شود که شامل دعاها و دعاهای مستحبی است.

بعد از اقامه نماز عید سعید فطر در مسجد محل، مردم و به خصوص کسانی که مهربان هستند، بازدید می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید