جمهوری اسلامی: مسعود فیاضی به جز مدت کوتاهی مسئولیت اداری، کاری به آموزش و پرورش نداشت

جمهوری اسلامی: مسعود فیاضی به جز مدت کوتاهی مسئولیت اداری کاری به آموزش و پرورش ندارد

روز جدید جمهوری اسلامی می نویسد: اولین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش متاسفانه آنقدر نامناسب بود که مجلس یازدهم که کاملا موافق دولت جدید است نتوانست به او رای دهد و سرنوشت این وزارتخانه بسیار مهم است. بلاتکلیفی و سردرگمی به وجود آمد و احتمال سه ماهه معرفی کاندیدای بعدی برای این وزارت به پایان رسید و روز دوشنبه 16 آبان ماه آقای مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی در مجلس معرفی شد.

نامزد در رزومه خود چیزی ارائه نکرده است که دانش یا تجربه قابل قبولی در زمینه تدریس یا مدیریت آموزشی در سطوح ابتدایی، متوسطه یا بالاتر وزارتخانه داشته باشد و شایستگی اولیه وی را برای نامزدی برای وزیر آموزش و پرورش نشان دهد. با توجه به آنچه در این خلاصه آمده است، وی دارای علم سمینار در اصول فقه است و برای تحقیق و تدریس در حوزه علوم دینی مناسب به نظر می رسد.

البته هر وزیر آموزش و پرورشی نمی‌تواند دانش، مهارت و تجربه مدیریتی در همه حوزه‌های آن وزارتخانه داشته باشد، اما در صورت موفقیت در آزمون مدیریت در هر یک از حوزه‌های نظام آموزشی، می‌تواند جامعه تحصیل کرده را در این زمینه متقاعد کند. مجموعه ای از امکان موفقیت آن. به این بزرگترین دستگاه اجرایی کشور امید بده.

آنچه از داوطلب وزارت آموزش و پرورش برای داشتن حداقل صلاحیت برای این شغل لازم است، سالها تدریس در مدارس و کسب تجربه در مدیریت خط و ستاد نظام آموزشی است.

طبیعتاً کار بالاترین سطوح دولت، اطلاعات موثقی برای تحلیل وزیر پیشنهادی ارائه می دهد و در صورت نداشتن دانش، تجربه تدریس و تجربه مدیریتی، باید به این سؤال پاسخ داد که رأی نمایندگان مجلس چه مشروعیتی دارد؟ اعتماد به فرد پیشنهادی؟

آیا نمایندگان مجلس می توانند با استناد به مقاله یا کتاب فقهی و اصولی که توسط او نوشته شده است به توانایی یک فرد در اداره وزارت آموزش و پرورش پی ببرند؟

آیا رئیس جمهور محترم که چنین فردی را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده است، حاضر به تدریس الهیات در رشته ریاضی در وزارت آموزش و پرورش یا دبیر تربیت بدنی برای تدریس زبان و ادبیات فارسی خواهد شد؟ آیا مدیریت بالاترین سطح نظام آموزشی نیاز به دانش، شایستگی و تجربه خاصی ندارد که تدریس کلاسی متناسب با رشته تربیت معلم و برنامه درسی اصلی مربوطه باشد؟

علاوه بر شش معاونت آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش و فرهنگ، تربیت بدنی و سلامت، حقوقی و امور مجلس و توسعه حاکمیتی و پشتیبانی سازمان ها و مراکز مهم، وزارت آموزش و پرورش در این سطح ایجاد شده است. معاونین وزیر با سرپرستی وزیر آموزش و پرورش تعیین و ساختار و مدیریت می کنند.

مجموعه های مدیریتی بزرگ، مهم و پیچیده از قبیل سازمان های پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی، نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهشکده آموزشی، مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت. آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان با نزدیک به یکصد پردیس و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صندوق ذخیره فرهنگیان و ده ها دستگاه کوچک و بزرگ دیگر با حمایت وزیر و اداره کل آموزش و پرورش استان ها، که توسط وزیر آموزش و پرورش نیز کنترل می شود.

مطمئناً هیچکس نمی تواند بر کل این مجموعه بزرگ و قوانین، قوانین و مقررات حاکم بر آنها تسلط کامل داشته باشد، اما با توجه به گستردگی این سیستم، انتظار می رود داوطلب دارای تجربه مدیریتی خوبی در سطح حداقل یک معاون وزیر باشد. آموزش و پرورش . .

انجام وظایف و خدمت در مدت معقول در یکی از معاونت های وزارت آموزش و پرورش، معاونت مربوطه را به دلیل عضویت در معاونت شورای وزیران و سایر شوراها و جلسات وزیران و حضور جلسات مرتبط، اشراف نسبی می کند. خارج از وزارتخانه فعاليت در وزارت آموزش و پرورش بايد موفق و آشنا با اين مجموعه بزرگ و چگونگي سيستم هاي تصميم گيري و فرآيند تصميم گيري در آن باشد.

رزومه منتشر شده توسط آقای مسعود فیاضی به جز مدت کوتاهی مسئولیت اداری ربطی به آموزش ندارد و اصلاً مشخص نیست که این خلاصه برای چه ارسال شده است.

دانش در حوزه فقه و اصول چه ربطی به الزامات مدیریت عالی در نظام آموزشی دارد؟ ارائه این رزومه مانند ارائه تحقیقات در زمینه کشاورزی برای اثبات صلاحیت یک جراح مغز و اعصاب است!

نامزد قبلی اگرچه تجربه تدریس و مدیریت خوبی برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نداشت، اما از تحصیلات دانشگاهی مناسبی برخوردار بود و آقای فیاضی نیز از این سمت محروم بودند.

امیدواریم مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، به رابطه بین تجربه تحصیلی و شغلی نامزد این مسئولیت توجه کرده و وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپارد که وزارتخانه در کمال تعجب می بیند و می فهمد، نباید دستگاهی باشد و وزارتخانه نباید به عنوان یک تجربه وزارتی دیده شود.

با توجه به اینکه معمولاً وزیر جدید بلافاصله تیم مدیریتی وزارتخانه و مدیران کل استانی را با یک تیم جدید جایگزین می کند، انتصاب وزیر بدون دانش و تجربه کافی به معنای کشف مجدد چرخ و آشنایی تیم با مشکلات و مشکلات وزارتخانه پس از مشکلات پیچیده تر و گیج کننده تر خواهد بود. در طول چهار سال وزارت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید