جنبه های حقوقی مصوبه شورای هماهنگی مقام معظم رهبری: برخلاف نظام حقوقی، نظام اداری و اصول مربوط به مالکیت عمومی، برخلاف همه چیز!

جنبه های حقوقی مصوبه شورای هماهنگی مقام معظم رهبری: برخلاف نظام حقوقی، نظام اداری و اصول مربوط به مالکیت عمومی، برخلاف همه چیز!

چهره جدید:آنچه به عنوان کد تولید تصویب شد به وضوح و به طور گسترده کل نظام حقوقی و حقوقی کشور را نادیده می گیرد و متنی استثنایی است که در هیچ کجای دنیا و تاریخ حقوق ایران نخواهید یافت.

یک وکیل دادگستری گفت: «شورای کار حد و مرزی ندارد و هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد. به عنوان مثال، این هیئت قدرت تصمیم گیری در مورد قیمت و روش های تحویل را دارد. در حالی که صحبت از مالکیت عمومی و سرمایه های ملی است. چطور ممکن است چند نفر با قدرت مطلق تصمیم بگیرند؟! یعنی حتی می توانند یک ملک را 1000 میلیارد در 100 میلیارد قسط بفروشند و اقساط را برای 100 سال ببندند. نکته دیگر اینکه اگر رهبری متوجه تخلف شود و بخواهد جلوی آن را بگیرد به مجازات انفصال از سمت از یک تا پنج سال محکوم می شود. بنابراین نه تنها این مصوبه با کل نظام حقوقی، بلکه با نظام اداری و اصول مربوط به مالکیت عمومی نیز مغایرت دارد.

قطعنامه و هزار حرف و حدیث کامبیز نوروزی حقوقدان در گفتگو با فرارو درباره مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در خصوص تولید اموال دولتی گفت: آنچه به عنوان آیین نامه تولید تصویب شد کاملاً است. واضح و جامع است که از نظام حقوقی و حقوقی کشور غافل شده و متنی استثنایی است که در هیچ کجای دنیا و تاریخ حقوق ایران نخواهید یافت. نکته اول این است که مرجع تصویب کننده این مصوبه اساسا صلاحیت قانونی برای صدور چنین مصوبه ای ندارد. زیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همانطور که از نامش پیداست صرفا یک جلسه هماهنگی است و قدرت تصویب ندارد. «چنین مصوبه ای باید به تصویب شورای اسلامی برسد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه همین شورا کمیته ای را تحت عنوان کمیته عالی تولید تشکیل داده است. حال سوال این است که افراد حاضر در این کمیته صلاحیت اجرای این مصوبه را از کجا آورده اند؟ به خصوص که این قطعنامه عملاً بر تمام قوانین قانونی کشور غلبه می کند. همچنین اتفاق عجیبی در این مصوبه افتاد و آن این است که تصویب کننده و مجری یکی هستند. در نظام حقوقی ایران، مرجع تصویب کننده همیشه در یک مکان است و اجرا در جای دیگر انجام می شود. مثلاً مجلس تصویب می کند و قوه قضائیه یا دولت آن را اجرا می کند. اما در این مصوبه شورای عالی آن را تصویب کرده و در حال اجراست. از نظر حقوقی واقعاً شگفت‌انگیز است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: از طرفی این هیئت هیچ محدودیتی ندارد و هر کاری بخواهد انجام می دهد. به عنوان مثال، این هیئت قدرت تصمیم گیری در مورد قیمت و روش های تحویل را دارد. در حالی که صحبت از مالکیت عمومی و سرمایه های ملی است. چطور ممکن است چند نفر با قدرت مطلق تصمیم بگیرند؟! یعنی حتی می توانند یک ملک را 1000 میلیارد در 100 میلیارد قسط بفروشند و اقساط را برای 100 سال ببندند. نکته دیگر اینکه اگر رهبری متوجه تخلف شود و بخواهد جلوی آن را بگیرد به مجازات انفصال از سمت از یک تا پنج سال محکوم می شود. بنابراین نه تنها این مصوبه با کل نظام حقوقی، بلکه با نظام اداری و اصول مربوط به مالکیت عمومی نیز مغایرت دارد.

نوروزی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، هیئت اجرایی اختیار دارد در مورد فروش نقدی یا اقساطی ملک، برگزاری مزایده یا مذاکره تصمیم گیری کند و اکنون اگر در آن مرحله اختلافی داشته باشند، مجوز دارند. برای مناقشه در کمیته.» نیز در همین شورا است. یعنی به عبارت ساده تا اینجا کارشان را تایید کرده اند، خودشان انجام می دهند و خودشان در حال تصمیم گیری برای اختلافاتشان هستند. اما یکی از شگفتی های این است. قطعنامه در بند 14 آن آمده است.

وی تصریح کرد: در این بند آمده است: «اعضای هیئت مدیره نسبت به تصمیمات خود در مورد موضوع تصویب از هرگونه تعقیب کیفری مصون هستند. (اما نه محدود به آن، این مصونیت را نیز تمدید می کنند) همچنین مجریان تصمیمات هیئت مدیره که در مصوبات به آن پرداخته شده و یا اجرای تصمیمات هیئت مدیره در فرآیند شناسایی، تشخیص مازاد، تهیه و مستندسازی، ارزش افزوده است. ارزش گذاری، فروش و تولید، تعلیق اقدامات در مصوبات هیأت مدیره مصونیت یکسانی دارند.» یعنی همه استانداران، وزرا، معاونان وزیر، مدیران کل و… در اینجا مصونیت دارند. هرگونه تخلف، جنایت و فساد».

این حقوقدان تاکید کرد: با توجه به اینکه این مصوبه شامل تمامی وزارتخانه ها، شرکت های دولتی و سازمان های عمومی و شامل تمام استان ها می شود، تمامی مدیران و کارکنان آن ها که جمعیتی چند هزار نفری هستند از تعقیب قضایی مصون هستند. این واقعا شگفت انگیز است. زیرا اگر تمام دنیا را بگردی چنین حکم و مقاله ای را نمی یابی. مصونیت قضایی یک موضوع بسیار روشن و انحصاری است. در قانون فقط برای نمایندگان مردم آمده است. زیرا ممکن است در حین کار اظهاراتی داشته باشند، اما از آنجایی که این امر در راستای نمایندگی مردم و وظیفه نمایندگی است، هیچ تخلفی متوجه آنها نخواهد شد. واقعیت این است که این قطعنامه بذر فسادی را پاشیده است که هر لحظه می تواند به جنگلی روی زمین تبدیل شود. زیرا اگر در میان این جمعیت فساد رخ دهد، رشوه گرفته شود، سوء استفاده صورت گیرد، سوء استفاده صورت گیرد و … هیچکس نمی تواند آنها را تحت تعقیب قرار دهد.»

وی افزود: برای روشن شدن آگاهی عمومی باید در مورد مصونیت قضایی توضیحی بدهم. مصونیت قضایی به این معناست که این افراد به خاطر هیچ جرمی تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت. زیرا در قانون به صراحت آمده است که اصل قانون زمان وقوع جرم است. یعنی چیزی که الان تایید شده ملاک است. مهم نیست چند سال بگذرد و چند دولت و مجلس سر کار بیایند. تیم اجرایی تولید (در این زمینه) هرگز تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت. یعنی حتی اگر شخصی بر اساس توافق فردی مال را زیر قیمت بفروشد یا رشوه بگیرد، هرگز تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد».

وی ادامه داد: بند دیگری در این مصوبه وجود دارد که آن هم خلاف قانون است. در بند 17 این مصوبه آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. تشخیص تعارض قوانین و مقررات با قطعنامه بر عهده هیئت خواهد بود.” قوانین برنامه ساختمانی، بودجه و خصوصی سازی، معاملات دولتی و غیره. به عبارت دیگر، ماده 17 این مصوبه بسیاری از قوانین املاک و معاملات دولتی را به حالت تعلیق درآورده است.

این حقوقدان ادامه داد: نکته دیگر در این مصوبه این است که رسیدگی فقط به اموال دولت و شرکت های دولتی محدود می شود. یعنی شامل اموال نمی شود مثلا بنیاد مصطفان، ستاد اجرایی فرمان امام و …. یعنی تایید تولید شامل مالکیت دولتی نمی شود. حال سوال این است که آیا ما در کشور اقتصاد نداریم؟ آیا قصد نداریم با فروش ملک مشکلات اقتصادی و کسری بودجه را حل کنیم؟ مگر در ایران حکومتی تشکیل نشده است؟ پس چرا ما ملک را تقسیم می کنیم؟

نوروزی در پایان با اشاره به ماده 9 این مصوبه گفت: در این بند آمده است: «موسسات ذی‌ربط موظفند دارایی‌هایی را که پرونده‌های علنی دارند و همچنین دارایی‌هایی را که در سال‌های اخیر به دولت در خصوص مالکیت آنها صادر شده است، فهرست کنند. زمین در مدت یک ماه همراه با شرح مختصری از پرونده و اهمیت آن برای دستگاه اجرایی. پس از اولویت بندی پرونده ها، قوه مجریه موظف است مراتب را به نماینده قوه قضائیه ابلاغ کند. نماینده مذکور از طریق شوراهای حفظ حقوق بیت المال استانها نسبت به پیگیری موارد برای رفع موانع تولید و تثبیت اموال دولتی به ویژه با درخواست هنر اقدام نماید. . (477) قانون آیین دادرسی کیفری. در اجرای این بند آمده است: «پرونده‌های قضایی مربوط به دارایی‌های مازاد که توسط قوه مجریه به شعبه خاصی که در هر یک از مراکز استان‌ها توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود، ظرف سه ماه رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.» این بند شرایطی را ایجاد می کند که حقوق افرادی که نسبت به اموال دولتی ادعا دارند قابل تضییع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید