جنگل ها و مراتع مهم ترین سوخت در اکثر آتش سوزی ها هستند. خشکسالی و آتش سوزی عامل اصلی فرسایش و تخریب خاک هستند.


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838622

رئیس مهندسی و منابع طبیعی و مدیریت حوضه آبریز چهارمحال و بختیاری:

فرزاد رضازاده گفت: در بیشتر آتش سوزی ها سوخت مورد نیاز برای ایجاد آتش سوزی جنگل و مراتع است بنابراین باید با همفکری این مشکل را کنترل کنیم و در سال آینده مشکلات کمتری در این زمینه داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک بودن فصل گرما و کاهش بارندگی در سال گذشته، این موضوع یکی از تهدیدهای اصلی منابع طبیعی در حفاظت از خاک است.
وی افزود: در صورت وقوع آتش سوزی، پوشش گیاهی از بین می رود و از بین رفتن پوشش گیاهی به این معناست که بذری که گیاه روی زمین کاشته است و می تواند خاک را برای سال آینده آماده کند و برای سال آینده پوشش گیاهی ایجاد کند. نابود.” اتفاق می افتد.
رضازاده افزود: علاوه بر این موجودات کوچک موجود در خاک، میکروب ها و حتی کرم ها، موجودات و حشرات کوچکی که به بارورسازی خاک و گسترش پوشش گیاهی کمک می کنند، بر اثر آتش سوزی از بین رفته اند.
رئیس اداره مهندسی و تحقیقات منابع طبیعی و مدیریت آب چهارمحال و بختیاری گفت: از بین رفتن خاک زنده انسجام آن را از بین می برد، به طوری که وقتی خاک در سال آینده در معرض بارندگی قرار می گیرد، برهنه شده و باعث فرسایش شدید می شود. علت ناپدید خواهد شد.
وی افزود: بنابراین آتش سوزی علاوه بر اینکه مناطق دارای منابع طبیعی را به خطر می اندازد، می تواند خاک را نیز تخریب کند، زیرا خاک منعقد شده در اثر آتش سوزی بسیار خورنده است.
رضازاده گفت: طبق بررسی های انجام شده در چهارمحال و بختیاری در 10 سال گذشته حدود 127 آتش سوزی بزرگ داشته ایم که خوشبختانه این موانع توسط ادارات متولی مانند منابع طبیعی و آبخیزداری و کمک های جامع محلی و سایر دستگاه ها رفع شده است. اما این بدان معناست که امسال نباید نگران آن باشیم.
رئیس اداره مهندسی و مدیریت منابع طبیعی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: 52 درصد مناطق شیب دار هستند، بنابراین برای ایجاد آتش سوزی به سوخت و مرتع نیاز است، بنابراین باید با همکاری یکدیگر این مشکل را کنترل کنیم و کمتر داشته باشیم. مشکلات سال آینده


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید