جهاد تبیین نهفته در دل نهضت عظیم اربعین/ جوانان به دلیل شیوه غلط تبلیغی از گفتمان دینی فاصله گرفته اند.

هیئات مذهبی یکی از مراکزی هستند که می توانند بستر مناسبی برای اجرای جهاد تبیین باشند، زیرا مقام معظم رهبری در سخنان خود شوراها را مرکز جهاد کبیر تبیین می دانند و تاکید می کنند که مجالس باید محلی برای بصیرت افزایی باشد. و پاسخ صحیح و صحیح به سوالات جامعه به ویژه نسل جوان باشد

لزوم مشاوره از اندیشمندان تولید محتوا در اربعین

حجت الاسلام احسان علیزاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین; وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیئت مرکز تبیین جهاد است»، گفت: ماهیت هیئت و مجالس مذهبی با توجه به فضای مذهبی و اعتمادی که مردم به آن دارند، آن را به جایگاه بسیار مهمی تبدیل کرده است. انجمن..

وی افزود: اگر در مجالس و هیئات دینی درباره پیشنهادهایی که مناسب نیازهای روزمره مردم است بحث شود، قطعاً مردم نسبت به شرایط زمان خود شناخت بهتری پیدا می‌کنند و تشخیص دوستان از دشمن برایشان آسان‌تر می‌شود. و حقیقت از حقیقت، تبیین موضوعات مختلف.»

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: با توجه به جایگاه مهم اجتماعی هیئت ها و اقبال ویژه مردم نسبت به آنها، در صورتی که این حرکت از سکوی هیئت آغاز شود، می تواند کانون مناسبی برای جهاد تبیین و بحث صحیح در مسائل دینی باشد. تفویض می شود و به جامعه سرایت می کند.

استفاده دشمن از ابزار رسانه ای برای تحریف واقعیت ها

وی با اشاره به ضرورت جهاد برای تبیین در جنگ رسانه ای امروز گفت: دشمن امروز رسانه ها را بستری برای انتشار و ترویج مطالب و مفاهیم وارونه و به دور از واقعیت قرار می دهد و با تحریف مسائل و شبهه افکنی می کند. تلاش برای رسیدن به اهداف شوم خود

علیزاده تصریح کرد: در جنگ رسانه ای امروز نباید جوانان را خلع سلاح کنیم و به سمت دشمن بفرستیم، بلکه باید قبل از ورود به فضای رسانه ای و استفاده از این ابزار مفاهیم و گزاره های دینی و مسائل اجتماعی نسل جوان امروز را تبیین کرد. با توجه به مفهوم ارائه شده، ساخت فیلم و مستند و سایر برنامه ها برای رسیدگی به اهداف دشمن.

وی هیئت را بستری مناسب برای بازکردن گره های ذهنی جوانان عنوان کرد و گفت: گفتمان اصیل دین گفتمانی مبتنی بر ارزش ها و منطق صحیح است، اما اگر از این گفتمان منطقی منحرف شود و دین را به یک گفتمان تبدیل کند. مجموعه ای از امور دینی، اخلاقی و حتی ساختن یک امر مقدس که در دسترس، منحصر به فرد و معنادار نباشد و از کارکردهای دین و مسائل دینی در گفتمان استفاده نکند، قطعا پذیرش مباحث و گفتمان های دینی کمی دشوارتر و پیچیده تر خواهد بود. .

تابلویی مناسب برای بازکردن گره های ذهنی جوانان

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: علت فاصله گرفتن برخی از جوانان از گفتمان دینی، شیوه نادرست تبلیغی ماست که دین را تنها در چند بیان اعتقادی خلاصه می کنیم، در حالی که باید به نسل جوان می گفتیم. کارکرد.

وی تاکید کرد: منبرها و سخنرانان باید به درستی درباره لزوم بیان گفتمان لازم با توجه به ذائقه مخاطبان، جذب آنها برای حضور مستمر در جلسات مذهبی و انجام فعالیت های آموزشی در آنها قضاوت کنند.

علیزاده به ضرورت هم افزایی حوزه با دانشگاه اشاره و تصریح کرد: سخنرانان هیئت ها باید با عمق بخشیدن، بیان کارکردهای دینی و اثبات گزاره های دینی در قالب گزاره های علمی، در نهادینه سازی ارزش ها تلاش کنند.

منبرها باید گفتمان را مطابق سلیقه مخاطب با نیازسنجی مناسب بیان کنند

وی خاطرنشان کرد: گفتمان عقلانی مردم باید بهتر شود، یعنی هر چه عقلانیت مردم رشد کند، دین مردم نیز بهتر می شود.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه مخاطبان اصلی تبیین جهاد افرادی صاحب منصب و اندیشه و قلم هستند، گفت: تبیین جهاد تنها در مسائل سیاسی و حکومتی جمهوری اسلامی نیست، زیرا در در شرایط کنونی نیز نیازمند تبیین جهاد در مسائل دینی هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات و معضلاتی که امروز با آن مواجه هستیم مربوط به مشکلاتی است که در روند دینی و سبک تبلیغی ما وجود دارد و باید در این زمینه جهاد را تبیین کنیم.

صاحبان سكو و انديشه و قلم مخاطب اول تبيين جهاد هستند

علیزاده با تاکید بر اینکه ولایت الله رکن اصلی هدایت و تربیت بشری است، گفت: در مبارزه برای تبیین، نخبگان دینی، حوزوی و دانشگاهی باید دور هم جمع شوند و بخشهایی از دین را که هنوز به آن پرداخته نشده احیا کنند. آنها سزاوارند که اصولی که دین باید به جای فروع دین در جامعه حاکم باشد تا زمانی که فروع به سبک دینی ما تبدیل شود.

وی ابراز کرد: جهاد تبیین لازمه گام دوم انقلاب است و در شرایطی که جامعه ما به سمت تمدن اسلامی پیش می رود، باید موقعیت های دینی و اجتماعی را به درستی تبیین کرد زیرا در غیر این صورت آسیب خواهیم دید.

علیزاده به اهمیت استفاده از بستر پیاده روی اربعین برای تحقق تبیین جهاد اشاره کرد و گفت: معتقدم قبل از اجرای عملیاتی کارها باید در زمینه تولید محتوا توصیه مدبرانه ای داشته باشیم چرا که متاسفانه در تولید محتوا به شدت ضعیف هستیم. .

دشمن برای رسیدن به اهداف خود از هژمونی رسانه ای استفاده می کند

وی بیان کرد: اربعین فرصت بی نظیری برای انجام جهاد تبیین است چرا که اقشار مختلف از سراسر جهان در این سفر حضور می یابند اما ما غذای مناسبی برای تقدیم آنها نداریم در حالی که دشمن از هژمونی رسانه ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: در دو سال گذشته اقدامات مناسبی برای اجرای جهاد تبیین انجام شده و گفتمان های خوبی شکل گرفته و گروه های زیادی به جهاد تبیین افتاده اند که به عنوان مثال گروه سعده در مشهد. ، متشکل از دانش آموزان و دانشجویان به همراه سید محمد. این حسین راجی است که از دستاوردهای انقلاب در عرصه های مختلف نوشته است و در نهایت کتابی با عنوان «چهل سال ظهور» منتشر شد که مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید