«جهاد» هدیه ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی به مردم ایران داده شد


ساعت: 17:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887421

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بوی جهاد در سراسر کشور پیچید و برکات آن باعث شکوفایی و رشد بیش از حد انتظار کشور شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ جهاد کلمه بزرگی است که به کلمه ایثار مربوط می شود، چه جهاد در راه خدا در میدان جنگ که جان خود را فدا می کند و با دشمن مقابله می کند، چه جهاد در زمان صلح که به معنای تلاش و کوشش و خدمت مستمر است. در راه خدا وقت و مال خود را فدا می کند.

جمهوری اسلامی ایران فرصتی شد تا هدیه جهاد در اختیار مردم قرار گیرد. از ابتدای نهضت امام خمینی – رحمه الله – انقلابیون توانستند نهضت را پیش ببرند و در نهایت انقلاب با کار جهادی رقم خورد. با استقرار جمهوری اسلامی ایران، جنگ رژیم بعث عراق بر این کشور تحمیل شد و مردم در راه اخلاص جان خود را فدا کردند و در راه خدا جهاد کردند و نتیجه آن آبیاری جوانه‌ها بود. انقلاب با خون هزاران شهید.

او پس از جنگ ایران با دریای محرومیت ناشی از بی توجهی پادشاهان گذشته به جای کشور به ویژه نقاط دور از مرکز، جنگ هشت ساله و تحریم های سخت آمریکا و آمریکا مواجه شد. متحدان بین المللی آن هر دو سرزمین از روند پیشرفت و رفاه نسبی عقب مانده بودند و مردم در فقر فرو رفته بودند و فرصت کافی برای حل این مشکلات نداشتند. در چنین شرایطی حرکت جهادی دیگری در کشور آغاز شد.


*جهادگران با ساخت پل بعث مظهر واقعی جهاد شدند

استحکامات سازندگان وزارت جهاد سازندگی که در دوران دفاع مقدس با ساختن سنگرها و ساخت بناهای مهندسی از جمله جاده و پل های شگفت انگیز مانند جاده سیدالشهداء (ع) و پل بعث، تبدیل به واقعی شدند. مظهر کلمه جهاد پس از دفاع مقدس وارد منطقه محرومیت زدایی مناطق محروم کشور شدند این روز شامل تمام روستاها و اکثر شهرها می شد. جهاد سازندگی بعد از جنگ چهره جدیدی به خود گرفت و امروزه نیز آثار این جهاد در هر روستایی از ساخت راه و پل گرفته تا ساخت حمام و مدرسه قابل مشاهده است.


48e6437a cddd 460f 9033 b7ca3e2f1630 خبر خاکستری

علیرضا رحیمی یکی از مهندسین سازندگی جهاد در دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز به بیان خاطرات آن دوران پرداخت و از فداکاری ها و رشادت های جهادگران و کسانی که دوشادوش دیگر رزمندگان سنگر ساختند گفت. .

وی تصریح کرد: ساخت خاکریز در مناطق درگیری کار بسیار سختی بود زیرا ماشین آلاتی مانند لودر و بولدوزر ابعاد بزرگی داشتند و سر و صدای زیادی ایجاد می کردند، بنابراین هرگاه می خواستند در خط مقدم کار کنند، دشمن متوجه می شد و به سمت آنها شلیک می کرد. ما

رحیمی اضافه کرد: در یکی از پروژه ها در نقطه ای دور از خط مقدم در حال ساخت جاده بودیم که در دید دشمن، دشمن شروع به پرتاب موشک به سمت ما کرد و اجازه ادامه کار را به ما نداد. اما جهادی ها تصمیم گرفتند به هر حال این جاده را بسازند، بنابراین یک نفر را مأمور کردیم که از لودر جهاد فاصله بگیرد و به محض شنیدن صدای خمپاره و موشک علامت بدهد تا از ماشین ها پیاده شویم و مخفی شویم. الحمدلله چندین بار اتفاق افتاد که مورد اصابت خمپاره قرار نگرفتیم و این بار در چنین شرایطی موفق شدیم.


*واکنش انقلاب به انحلال وزارت جهاد سازندگی راه اندازی بسیج سازندگی بود.

شاهکار مهندسی پل های معلق اروند، جاده سیدالشهدا در جزیره مجنون، پل بعث و… نتیجه چنین فداکاری نیروها برای جهاد سازی و تفکر جهادی مهندسان این وزارتخانه بود که متأسفانه در جریان اصلاحات دهه 70 به یک سری خیانت های جاهلانه و عمدی غربی ها منحل شد. همان غربی هایی که امام خمینی (ره) در مورد آنها فرمودند، کشور به این زودی ها خلاص نمی شود.

پاسخ انقلاب به انحلال وزارت جهاد سازندگی راه اندازی بسیج سازندگی بود. سازمانی که این فرصت را برای بسیاری از جوانان کشور فراهم کرده است تا به شهرها، روستاها و مناطق فقیرنشین کشور بروند و در جهت محرومیت زدایی از سراسر کشور خدمات و تلاش کنند.

این حرکت پربرکت ظرفیتی ایجاد کرد که به ویژه در مواقعی مانند بلایای طبیعی به کمک مردم کشور آمد و دردها و سختی ها را از دوش مردم برداشت. حضور این نیروهای جهادی در چند سال گذشته باعث شده بود که با زلزله کرمانشاه، سیل آک کالا، گلستان، لرستان و خوزستان، زلزله اندیکا و … وضعیت به وضعیت نسبتا مطلوبی برگردد. در کمترین زمان ممکن


* زمانی که حضور جهادگران مردم را به صحنه آورد

یکی از نیروهای جهادی بسیج در حادثه سیل خوزستان در این خصوص به صاحب نیوز گفت: وارد روستایی در حاشیه اهواز شدیم که در محاصره سیل قرار داشت اما مردم روستا وارد میدان نشدند و اقدامی صورت گرفت. برای تقویت سیلاب اطراف روستا که توسط دولت و نیروهای بسیجی انجام شد. اصابت نکردند، اما وقتی دیدند وسط دهکده هستیم، پیر و جوان، پیرمرد، کشیش و افراد دیگر، لباس کار پوشیده و از شهرهای دور زیر آفتاب داغ می‌آمدند و گونی‌ها را پر از شن می‌کردند. سدها را تقویت کنند کم کم به ما می پیوندند و یا با حمایت یا مشارکت در این کار وارد میدان شده اند.


f3153e50 a901 4523 889a bdcc4149685e خبر خاکستری

آنچه در نتیجه نهضت جهاد اتفاق می افتد، یافتن برکت این کار و دریافت عنایت الهی و نصرت الهی در این کار است. حجت الاسلام مجید گشل در گفتگو با صاحب نیوز اظهار داشت: کلمه برکت از حوض به معنای محل جمع آوری آب است و عمل متبرک به این معناست که مجموعه ای از حسنات می شود و وسعت دارد. ابعاد

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی چهار جوان دور هم جمع می شوند و برای یک نیازمند خانه می سازند، مشخص است که فقط یک نفر خانه نساخت اما در دل آن فرد نیازمند امید ایجاد کردند، ضمن اینکه خود جهادگران نیز از ماندگاری برخوردارند. نشاط معنوی

وی فرهنگ سازی افزایش مشارکت عمومی و انگیزه اجتماعی را نتیجه کار جهادی می داند، یعنی. بدون چشم داشت برای رضای خدا در جهت خدمت به مردم کار کنید و بدین ترتیب این کار منشأ حرکت سلسله مراتبی خیر می شود.

حجت الاسلام قشول با تاکید بر اینکه خداوند در چنین مواقعی به ذهن، جسم و روح انسان کمک می کند، گفت: زمانی که اساس کار جهاد گذاشته شود، خداوند زمینه پیشرفت کار را فراهم می کند.

همه اینها جهاد است، اما هر جهادی نیست که باعث شد دانشمندان ایرانی در زمینه های مختلف مانند انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، صنایع فضایی، صنایع موشکی و … پیشرفت های شگفت انگیزی داشته باشند و به یکی از بهترین کشورهای جهان تبدیل شوند. و این یک اقدام جهادی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید