جهانگیری: زمان تصمیم گیری های سخت فرا رسیده است

جهانگیری: زمان تصمیم گیری های سخت فرا رسیده است

متأسفانه برخی به جای پرداختن به علت اصلی مشکل و راه حل ریشه ای آن، سعی می کنند طبق معمول یکدیگر را قضاوت کنند. آن حرف ها و شعارهای بی اساس و وعده های توخالی تمام شد و زمان تصمیم گیری های سخت فرا رسیده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی نوشت: اهمیت امنیت و پایداری تولید انرژی موضوعی روشن در توسعه ملی است. انرژی موتور محرکه اقتصاد هر کشوری است و بدون آن نه تنها چرخ تولید از حرکت باز می ایستد، بلکه تمامی نظام های زندگی اجتماعی و فردی را به طور جدی مختل می کند. سال‌هاست که به دلیل تحریم‌ها و برخی سیاست‌های داخلی، ورود فناوری‌های جدید و سرمایه‌های لازم در بخش نفت، گاز و برق با توجه به ظرفیت کشور و نیاز جامعه انجام نمی‌شود.

اکنون اثر تحریم ها و عدم سرمایه گذاری مناسب در بحران اخیر آشکار شده است. این بحران که هر چند ماه یک بار به قطع برق یا گاز تبدیل می شود، ناشی از عدم تعادل تولید و مصرف است. این عدم تعادل تا سال‌ها پیش با قطعی گاز و برق در صنایع و نیروگاه‌ها میلیاردها دلار خسارت وارد می‌کرد و اکنون با وجود قطعی‌های گسترده گاز و برق در صنایع، ناگزیر در بخش خانگی نیز اتفاق افتاده است.

متأسفانه برخی به جای پرداختن به علت اصلی مشکل و راه حل ریشه ای آن، سعی می کنند طبق معمول یکدیگر را قضاوت کنند. آن حرف ها و شعارهای بی اساس و وعده های توخالی تمام شد و زمان تصمیم گیری های سخت فرا رسیده است. قطعی گاز امسال در فصل سرما به خانه های مردم رسید و مرزنشینان محروم از جمله برادران و خواهران اهل سنت تربت جام و دیگر شهرها و روستاها را تحت تاثیر قرار داد. این در حالی است که نیروگاه ها به جای گاز پاک از نفت کوره استفاده می کنند و هوای کثیف آلوده تر شده و منجر به تعطیلی مداوم مدارس و دانشگاه ها شده است.

اسناد تهیه شده نشان می دهد که این بحران سال به سال عمیق تر می شود. راه حل تنها به توسعه ظرفیت های تولید و در عین حال مدیریت مصرف بستگی دارد و اجرای آن مستلزم دسترسی به فناوری های پیشرفته و سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری در بخش های نفت، گاز و برق است. تجربه ملی و جهانی به خوبی نشان می دهد که این منابع باید توسط بازارهای بین المللی تامین شود. نفت و گاز بزرگترین سرمایه مردم ایران است و به گفته کارشناسان توسعه «تخم مرغ طلای توسعه» است که می تواند به تامین انرژی داخلی برای توسعه و رفاه مردم کمک کند و ارز مورد نیاز توسعه اقتصادی را تامین کند. با صادرات مناسب و روان به دور از محدودیت و کمک به بودجه کشور با این ریال.

این ضرورت در داخل و خارج نگران کننده است. در داخل کشور تابستان و اوج سرمای امسال گذشت اما تابستان و زمستان آینده در راه است. از منظر خارجی، با تداوم شرایط کنونی، جایگاه و جایگاه ایران در بازارهای بین المللی با وجود ذخایر غنی نفت و گاز، بیش از گذشته در معرض تهدید قرار گرفته است. باید با تغییر سیاست به این چالش مهم توجه کرد و امروز و آینده ایران و جایگاه انرژی در شکوفایی و توسعه کشور را درک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید