جولان «قاتل خاموش» در ریه مردم و مسئولان می خوابد


ساعت: 21:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917929

گزارش مهمان ناخوانده در هوای تهران;

آلودگی هوای این میهمان ناخوانده همچنان ریه های مردم تهران و شهرهای اطراف را آزار می دهد و 23 سازمان مسئول رسیدگی به این معضل زیست محیطی به سرکردگی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از شبکه خبری تهران نیوز، “وای دوباره آلودگی هوا”، “امروز جلسه مهمی داشتم، با وجود بیماری قلبی چطور از خانه بیرون بیایم و به جلسه برسم”، “کی این آلودگی از تهران برطرف می شود”، “این آلودگی از بین می رود”. روزی می رسد که تهران هوای سالم داشته باشد و ما بتوانیم بدون دغدغه در پارک ها و شهر نفس عمیقی بکشیم.

تقریبا همه ما بر این باوریم که آلودگی هوای کلانشهر تهران به یک معضل روزمره تبدیل شده است و ریه مردم پایتخت و شهرهای اطراف هر روز ضیافتی به نام آلاینده ها و ذراتی دارند که دشمن ریه و هضم هستند و خدا می داند. چه زمانی آن ریه ها می میرند و هضم غذا به خصوص برای بیماران ریوی و قلبی مشکل ساز می شود.

آلودگی هوا تقریباً همراه همیشگی مردم تهران شده است، البته در این میان بنگاه های تازه تاسیسی که هوا را آلوده می کنند در آلودگی هوا بسیار موثر بوده اند و این مشاغل نه تنها دردی از مشکلات مردم دوا کرده اند، بلکه جیب ها را نیز دوا کرده اند. از ملت

الان دیگر مثل دهه های قبل نیست که آلودگی تهران و استان ها و شهرستان ها محدود به اعراب باشد، حتی اگر اندکی برف و باران می بارید آلودگی را می شست و مردم چیزی به نام هوا را احساس نمی کردند. اصلا آلودگی

اکنون در پایان پاییز و در آستانه زمستان در تهران باران و برف نمی بارد و ذرات هوای آلوده هر روز مهمان ناخوانده و ریه مردم شده است و به همین دلیل سالانه بیش از 4400 نفر جان خود را از دست می دهند. به آلودگی هوا این خبر را مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.

علاوه بر عدم تدبیر مناسب برای مقابله با آلودگی هوا، گازوئیل و نفت کوره بی کیفیت، بی توجهی به سبد سوخت و تعطیلی شورای عالی انرژی از جمله عوامل موثر در تعمیق آلودگی هوا است.

با آلودگی هوا، تبلیغ کنندگان از فرصت استفاده می کنند و جیب مردم را با فروش محصولات اکسیژن مانند هوای پاک یا اکسیژن در بسته بندی های کوچک خالی می کنند، اما اعلام نمی کنند که اکسیژن 100 درصد برای ریه های افراد مضر است و حتی می تواند آنها را بکشد.

خطر وزوز گوش در بیماران قلبی و ریوی

خبرنگار «تهران نیوز» برای بررسی چرایی و چگونگی مقابله با آلودگی هوا و اثرات مضر آلاینده‌های هوا بر بیماران قلبی و ریوی گفت‌وگویی با فریدون نوحی، فوق تخصص بیماری‌های قلبی و عروقی و ناصر امانی، عضو، انجام داد. شورای اسلامی شهر تهران در زیر می خوانید:

نوحی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران در شرایط خطرناک و حساسی قرار دارد، گفت: بیماران قلبی عروقی و ریوی تا رفع آلودگی در خانه بمانند، مانند بیماران مبتلا به فشار خون بالا، گرفتگی یا انسداد عروق قلب، بیماران مادرزادی. مشکلات قلبی و غیره باید به شدت رعایت شود.

وی تصریح کرد: افراد به ویژه بیماران قلبی، عروقی و ریوی نباید در معرض آلودگی بالای شهر تهران قرار گیرند. اکنون در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران مشغول به کار هستم و این مرکز درمانی فاقد تخت خالی است و هیچ بیمار قلبی، عروقی و ریوی به دلیل شدت بیماری بستری نمی شود.

این متخصص قلب و عروق و ریه افزود: در بیمارستان شهید رجایی تهران تخت خالی برای بیماران داشتیم اما اکنون به دلیل تشدید آلودگی هوا، بیماران زیادی به بیمارستان مراجعه می کنند و تخت خالی نداریم و این همچنین برای سایر بیمارستان ها از جمله مراکز خصوصی نیز صادق است.

نوحی ترافیک و تردد خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و ادامه داد: اکنون که مدارس تعطیل است، مردم به ویژه بیماران به جای استراحت در خانه به خیابان ها می آیند و هوا را آلوده و جان خود را به خطر می اندازند. .

وی خاطرنشان کرد: گرده‌هایی که آلاینده‌ها به مردم می‌دهند، احتمال آسیب‌های ریوی و حتی مرگ را در بیماران افزایش می‌دهد، بنابراین بیماران مبتلا به آسم و ضایعات «برونکواسپاسم» باید نهایت احتیاط را داشته باشند و توصیه من این است که مردم به جز در موارد ضروری در خانه بمانند، به‌ویژه دیابتی‌ها. ، سالمندان، سیگاری ها و … که در صورت قرار گرفتن در معرض هوای آلوده دچار آسیب ریوی می شوند.

این فوق تخصص قلب و عروق با هولناک خواندن 4400 مرگ در سال در ایران گفت: برخی نمی دانند قرار گرفتن در هوای آلوده احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد و با بی توجهی به ترافیک شهری و ریه ها پر از آلاینده ها و گل ها می شوند. گرده.

سهل انگاری مسئولان در مقابله با آلودگی، امنیت مردم را بریده است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در کشور سابقه طولانی دارد و مختص تهران نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، اراک، کرج، مشهد، سمنان و… درگیر هوا هستند. آلودگی اما تهران به دلیل اینکه پایتخت و مرکز کشور است از آلودگی بالایی برخوردار است.

امانی ادامه داد: آلودگی هوا مختص تهران نیست و یک معضل ملی است که باید با همکاری و مشارکت همه دستگاه ها حل شود و آنها هوا را به چشم مدیریت شهری می بینند.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران و شورای اسلامی یکی از 23 سازمانی هستند که بر اساس قانون هوای پاک باید اقداماتی را در حوزه مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هوا انجام دهند.

رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده در دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر تهران با موضوع «درخواست اصلی شما از رهبری شهر تهران چیست؟» انجام شده توسط شهروندان تهرانی، مردم سه خواسته مهم داشتند، اول آلودگی هوا، دوم ترافیک سنگین و سوم پارچه های فرسوده.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مردم تهران برای زندگی و تردد در شهر هوای پاک و قابل تنفس را می خواهند و این انتظار بجا و بجا است و از ابتدای دوره ششم این نظر بنده بوده است. شهرداری تهران باید این سه خواسته مردم (رفع هوای آلوده، ترافیک شدید و پارچه های فرسوده) را به ترتیب و اولویت خود انجام دهد و به بخشی که طبق قانون بر عهده شهرداری است عمل کند.

امانی تصریح کرد: بخشداری مربوط به شهرداری تهران این کار را انجام می دهد اما پیمانکار اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و این خواست مردم است چرا که آلودگی هوا جان و سلامت مردم را تهدید می کند و شایسته است شهرداری تهران این مصوبه را اجرا کند. برنامه های .. و نه برای تعطیلی فعالیت های خود، بلکه کنار گذاشتن آنها و مقابله با آلودگی هوا.

وی افزود: قانون 10 برای شهرداری تهران 10 وظیفه برای مقابله با آلودگی هوا تعیین کرد و شهرداری باید به طور جدی قوانین را رعایت کند، ضمن اینکه انتظار داریم دولت، مجلس و قوه قضاییه 23 سازمان را برای مقابله با هوا تعیین کنند که موظف هستند. مبارزه و مقابله با آلودگی هوا و این تنها بر عهده شهرداری تهران نیست.

23 سازمان های مسئول مقابله با آلودگی هوا کجا هستند؟

رئیس کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در بین 23 سازمانی که مسئولیت مقابله با آلودگی هوا را بر عهده دارند از اختیارات و قدرت بیشتری برخوردار است، در حالی که شورای اسلامی شهر تهران تنها نقش نظارتی و قانونگذاری دارد. مسئول

امانی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی هوا عزم ملی می خواهد، گفت: باید برنامه مدون، تعریف شده و زمان بندی شده داشته باشیم نه اینکه مدیری سر کار بیاید و مدعی شود تهران را در چهار سال آینده به شهری پاک با آسمان آبی تبدیل می کند. انجام خواهد داد زیرا امکان پذیر نیست، اما نیاز به دو برنامه پنج ساله با پیش بینی منابع، زمان بندی مناسب و مدیریت متمرکز دارد.

وی گفت: سازمانی که خود را موظف به برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا نمی داند آن را به سازمان یا سازمان دیگری منتقل می کند و این انتقال ها باعث شده آلودگی هوای تهران به مرز هشدار و خطرناک برسد بنابراین باید نهادی قدرتمند وجود داشته باشد. برای مدیریت کار 23 سازمان مرتبط با کاهش آلودگی هوا، روسای این سازمان ها طبق جدول شرح وظایف ماه به ماه پاسخگو باشند.

رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر سازمان ها کوچکترین قصوری در برخورد با آلودگی هوا نشان دهند باید مورد توبیخ و بررسی قرار گیرند، اما این موضوع انجام نشد و قانون تصویب شد و در نهایت به تصویب رسید. متروک است، مانند قوانینی که تصویب و ابلاغ می شود، اما اجرا نمی شود، زیرا قیم معینی وجود ندارد.

امانی افزود: با عدم برنامه ریزی فعلی برای مقابله با آلودگی هوا، تنها مردم آسیب می بینند. اعضای شورا در سه جلسه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به آلودگی هوا و لزوم مقابله با آن هشدار دادند اما گوش هایشان را از دست دادند و مسئولان باید نسبت به مردم احساس مسئولیت و پاسخگویی کنند.

گزارش از حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید