حاتب زاده: امروز صبح با بیل مکانیکی صحبت کردم. فضای مذاکرات وین نه بلبل است و نه پر از سنگ و خار

حاتب زاده: امروز صبح با بیل مکانیکی صحبت کردم.  فضای مذاکرات وین نه بلبل است و نه پر از سنگ و خار

روز جدید :سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند مذاکرات وین گفت: صبح امروز با آقای باقری صحبت کردم. توسعه در وین به جایی رسیده است که مسائل دشوار و مهم در خطر است. طبیعی است که ایران یک سری پیشنهاد بدهد و کشور مقابل یک سری پیشنهاد بدهد. برخی فضاهای رسانه ای نباید زیاد مورد توجه قرار گیرند. نه روزی که بعضی ها فضا را مثل گل و بلبل نشان دهند و نه روزی که همه بخواهند فضای پر از سنگ و خار را نشان دهند. ما منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در وین گفت: «هیچ بن بست در وین وجود ندارد». مذاکرات مانند گذشته و همچنین تبادل بین هیئت ها در حال انجام است. در روزهایی که باید در مورد مسائل جدی صحبت کنید، گفتگوها قطعا دشوار و کند است.

سعید حاطب زاده در نشست خبری گفت: ایران پس از بازگشت هیئت خود، این پیشنهاد را دوباره مورد بحث قرار داده است. دادن و دریافت پیشنهاد یک اتفاق رایج است و ارائه و دریافت پیشنهاد غیر معمول نیست.

وی افزود: امروز در وین درباره موضوعات باقی مانده بحث و تبادل نظر صورت می گیرد. باید به نقطه ای برسیم که باید تصمیم سیاسی گرفته شود. ایران سال هاست که تصمیمات سیاسی گرفته و در برجام باقی مانده است و ما منتظریم تا غرب به ابتکارات ایران پاسخ دهد.

حاتب زاده ادامه داد: اگر امروز کشور اروپایی و آمریکا به ابتکارات ایران در چارچوب برجام پاسخ دهند، می توانیم فردا اعلام کنیم و نیازی به پایان بهمن ماه نیست. زمان توافق با اراده آمریکایی ها نسبت معکوس دارد. یعنی هر چه اراده آنها بیشتر باشد فاصله کمتر می شود.

وی گفت: ایران به دنبال تضمین های عینی است که دیگر آمریکا مورد تمسخر قوانین بین المللی و جهانی قرار نگیرد، بنابراین ایران به دنبال تضمین است. ما در حال مذاکره هستیم و در اینجا درباره جزئیات صحبت خواهم کرد. آمریکا نشان داده که قابل اعتماد نیست. همه تحریم ها بدون توجه به برچسب آنها باید بر اساس برجام لغو شوند.

حاتب زاده ادامه داد: امروز صبح با آقای باقری صحبت کردم. توسعه در وین به جایی رسیده است که مسائل دشوار و مهم در خطر است. طبیعی است که ایران یک سری پیشنهاد و یک سری پیشنهاد از طرف مقابل بدهد. برخی فضاهای رسانه ای نباید زیاد مورد توجه قرار گیرند. نه روزی که بعضی ها فضا را مثل گل و بلبل نشان دهند و نه روزی که همه بخواهند فضای پر از سنگ و خار را نشان دهند. ما منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم.

وی افزود: در مورد مسائل کلیدی، ما چند سوال کلیدی در مورد حفظ دستاوردهای دانشمندان خود داریم. ما با رفع تحریم ها مشکل داریم. ما پیشرفت هایی در زمینه راستی آزمایی داشته ایم، اگرچه برخی تصمیمات در این زمینه باقی مانده است. در حوزه مذاکرات تضمینی البته در این زمینه هم مشکلات باقی مانده است. همه این مسائل در یک فضای متصل مطرح می شود.

حاتب زاده ادامه داد: ما چیزی را به مذاکرات وین وابسته نکرده ایم. مشکل زندانیان یک مشکل انسانی است و ما معتقدیم که به تنهایی قابل پیگیری است. امیدواریم زندانیان بی گناه ایرانی از زندان های آمریکا آزاد شوند.

وی گفت: در اواسط مذاکرات نمی توان بر اساس اتفاقات روزانه درباره نتیجه نهایی اظهار نظر کرد. ایران از ابتدای دور هفتم پیشنهادات خود را روی میز گذاشته است. آمریکا توافق را زیر پا گذاشته و عهدش را زیر پا گذاشته است و باید خودش بازپرداخت کند.

حاتب زاده ادامه داد: رؤسای هیأت های مذاکره کننده هر روز ملاقات می کنند، برخی روزها چندین بار ملاقات می کنند. برجسته کردن رویدادهای عادی کمکی نمی کند. هیئت ها صحبت می کنند، ملاقات می کنند، نفس می کشند و ادامه می دهند. اینها اتفاقات عادی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید