حاتب زاده: توقف مذاکرات وین به دلیل عدم واکنش آمریکا / گزارش آژانس منصفانه نیست

حاتب زاده: توقف مذاکرات وین به دلیل عدم واکنش آمریکا / گزارش آژانس منصفانه نیست

سعید حاطب زاده صبح امروز در نشست خبری ضمن تسلیت حادثه تلخ آبادان و سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و پس از تقدیم تقویم هفته گذشته به دستگاه دیپلماسی، در پاسخ به سوالی مبنی بر این پیام. از تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر گفت: در همسایگی با نگاه ویژه ای دنبال می شود و ثمره این تحرکات در سفرهای سران کشورها دیده و برداشت می شود. در سفر مهم دکتر رئیسی به عمان، زمینه‌ای از همکاری که سال‌ها محقق نشده بود، شناسایی شد. توافقات خوبی در زمینه حمل و نقل، ترانزیت، انرژی، نفت و تجارت صورت گرفته است. در زمینه ارتباطات، بسیاری از ابتکارات متوقف شده به یک سند الزام آور تبدیل شده است. سلطان عمان میزبانی شایسته از رئیس جمهور کشورمان داشت.

وی ادامه داد: سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر بسیار موفقی بود و 17 سند بین دو کشور به امضا رسید. بنابراین تمرکز سیاست خارجی دولت بر منطقه در این سفرها مشهود است. آقای امیر عبداللهیان طی روزهای آینده یک سری سفرها برای آشنایی با دیگر سفرهای رهبری خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های ایران گفت: متاسفانه این گزارش منعکس کننده مذاکرات ایران و آژانس نیست. پس از توافق دو کشور، ایران پاسخ‌های کتبی به این نهاد داد و چندین دور گفت‌وگوی حضوری انجام شد، اما این گزارش موضوع جدیدی را مطرح نکرد و مشابه گزارشی است که آقای گروسی به اروپایی‌ها ارائه کرد. مجلس. این گزارش ناعادلانه است و بیم آن دارد که فشار سیاسی رژیم اشغالگر قدس، گزارش آژانس را از فنی به سیاسی تغییر داده است.

حاتب زاده در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات جدید رابرت مالی نشانه شکست مذاکرات است، گفت: اظهارات برخی از مقامات آمریکایی برای تصور یا پاسخ به مشکلات داخلی ملاک ما برای اظهار نظر نیست. در حوزه مذاکرات وین، اقدام ما کاملاً مشخص است و نسبت به اظهارات مصرف داخلی واکنشی نشان نمی دهیم. آنچه برای ما مهم است پیام هایی است که از کانال های سنتی بین ما و آمریکا می آید و می رود و ایران نیز ابتکارات خود را در این راستا ارائه کرده است.

وی افزود: سفرهای دو طرفه بوده و آمریکا پاسخ های مورد انتظار را ارائه نکرده است. اگر آمریکا تصمیم سیاسی بگیرد و اعلام کند که بن بست وجود ندارد، درصد باقی مانده از توافق نهایی می شود. توقف مذاکرات به دلیل پاسخ ندادن به ابتکارات ایران و اروپا است و باید دید آمریکا چه زمانی می خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نگرانی های مشترک ایران و تاجیکستان در مورد افغانستان چیست و آیا اقدامات مشترکی انجام خواهد شد، گفت: ما در بسیاری از مسائل با همسایگان خود شریک هستیم و مهمتر از همه این است که آینده افغانستان در دست مردم است. «این کشور باید تشکیل شود. مقام معظم رهبری همچنین گفتند که باید یک حکومت فراگیر تشکیل شود که شامل همه گروه های افغان باشد. یقینا افغانستان نمی تواند تهدیدی برای همسایگان خود باشد و امیدواریم که نهاد حکومتی افغانستان از این مسئولیت آگاه باشد.

حاتب زاده در پاسخ به این سوال که پاسخ متقابل ایران به توقیف نفت ایران از یونان چه بوده است، گفت: همه پاسخ های قانونی در داخل سازمان بین المللی دریانوردی مشترک است. ما باید ببینیم که این نفت متعلق به کدام بخش خصوصی یا شخصی است و ایران تمام تلاش خود را برای حفظ حقوق شهروندان خود انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه چه زمانی درباره احتمال دیدار با همتای سعودی خود صحبت کرد، گفت: زمان برگزاری دور ششم مذاکرات با عربستان مشخص نشده است و باید دید توافقات تا کجا پیش خواهد رفت. وی ادامه داد: توافقاتی در زمینه حج انجام شده است و امیدواریم که حج مسالمت آمیز داشته باشد و وزارت امور خارجه به همراه نهادهای ذیربط تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا حج مسالمت آمیز را برای نمازگزاران ما فراهم کند. با وجود محدودیت‌های زمانی، در همکاری در بخش‌های مختلف عربستان سعودی، باید ببینیم در سایر زمینه‌های توافق چگونه پیش می‌رویم و سپس درباره آن صحبت کنیم.

حاتب زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دلیل تصمیم آمریکا مبنی بر عدم حذف سپاه از لیست FTO از این درخواست صرف نظر می کند، گفت: آنچه در رسانه های آمریکایی و غربی از روی طراحی گفته می شود یک تاکتیک قدیمی است که «آنچه در حال مذاکره است» نیست. ایران و آمریکا موضوعاتی است که به چرخه استثمار اقتصادی ایران و باز شدن همه مولفه های فشار حداکثری آمریکا مربوط می شود، موضوع FTO از آن زمان تاکنون مورد تاکید رژیم صهیونیستی و برخی رسانه های آمریکایی قرار گرفته است و پاسخ ما روشن بود که کاهش آن به این حد است. موضوع موضع ایران نبود.

وی ادامه داد: هدف ما از این توافق، منفعت نهایی برای مردم ایران است. اگر برخی مسائل به مصلحت آشکار مردم ایران باشد، فقط در میز مذاکره و تصویر نهایی که در ذهن داریم و پستی و بلندی هایی که خط قرمزهای خود را گذاشته ایم و گفته ایم و لذا این حلقه ها ایجاد می شود. مشکلاتی که بین ما و آمریکا از نظر ضمانت ها، افراد و چرخه استفاده اقتصادی ایران باقی مانده است باید به طور کامل برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید