حجاب اجباری نیست حتی با یک سومبای قوی

حجاب اجباری نیست حتی با یک سومبای قوی

روز جدید این روزها و در آستانه سیزدهمین سالگرد دولت سیزدهم، عملکرد دولت رئیس جمهور در حوزه های مختلف مورد توجه محافل به ویژه رسانه ها قرار گرفته است.تالاب و نماینده مجلس آدر به بررسی عملکرد یکساله دولت سیزدهم پرداختند. در حوزه امور عمومی به شرح زیر است:

در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستیم، عملکرد دولت آقای رایضی را در حوزه زنان در یک سال گذشته چگونه می بینید؟

در سالی که گذشت بسیاری از مسائل هم برای مردم و هم برای فعالان سیاسی روشن شد و تا حد زیادی باعث شکسته شدن دیوار اعتماد مردم شد، بالاخره این انقلاب یک انقلاب اسلامی بود و مردم این روزها با مشکل مواجه هستند. که برای آنها برای مردم توضیح داده نمی شود، بلکه خود مردم با درک بالایی که دارند این موارد را مطرح و جمع بندی می کنند و اعتماد آنها به دولت خدشه دار می شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که از منظر اجتماعی ناشی می شود، عدم اعتماد به کارهای اجرایی دولت است، مثلاً قرار بود یک میلیون خانه بسازد و شغل های زیادی ایجاد کند، اما آیا تاکنون این وعده ها محقق شده است؟ دولت ها همیشه میلیاردها دلار برای ایجاد اعتماد به دولت در میان مردم خرج می کنند و ما این اعتماد را از جهات مختلف از بین برده ایم. مردم قبل از انقلاب هیچ توقعی از دولت ها نداشتند و آستین ها را بالا زدند تا خودشان مشکلات را حل کنند، اما بعد از انقلاب محرومان و مستضعفان به عنوان تکیه گاه انقلاب به درستی منتظرند تا دولت برایشان کاری انجام دهد. توقعات از دولت خیلی زیاد شده و از طرفی دولت هم مشکلات زیادی دارد، اشتغال که یکی از ضروری ترین نیازهای اساسی افراد برای کسب درآمد و رفع نیازهای خود است، آسیب های زیادی دیده است و آقای رئیسی قول داد که جبران کند اما به قولش عمل نکرد.

کار یکساله دولت در حوزه زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حوزه زنان چه بگویم که بهتر است ناگفته بماند. در سال های اخیر تلاش شده است تا فتوای امام (ره) در مورد آزادی فعالیت زنان، حق ارتقای شغلی، سمت های رهبری و… اجرا شود تا ثابت شود اسلام مخالف آزادی و فعالیت زنان نیست. اما اکنون به فراموشی سپرده شده اند یا کنار گذاشته شده اند.در خصوص افزایش تعداد ولادت ها که حرفی درست و البته مستلزم شرایط اقتصادی و فرهنگی مناسب است، آمار و ارقامی وجود ندارد که نشان دهنده افزایش تعداد ولادت های مشاهده شده در این مدت باشد. این یک سال

به نظر شما تعداد تولدها در سال گذشته کاهش یافته است؟

من نمی گویم کم شده، اما افزایش نداریم چون فکر نمی کنند، فکر نمی کنند دلیل اصلی کاهش زاد و ولد چیست. اگر می خواهند مشکل ناباروری و سقط جنین را حل کنند، باید به طور اساسی با آن برخورد کنند.

عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در زمینه حجاب و عفاف چگونه بود؟

خلاصه خیلی راحت می توان فهمید که انسان موجودی قائم است و مغز و فکر و اندیشه او در بالاترین نقطه وجودش قرار دارد و از نظر عمل و رفتار نیز همین جایگاه را دارد یعنی زمانی که می خواهد تصمیم بگیر.اون فکر میکنه و انتخاب میکنه و اون تصمیم رو تبدیل به رفتار میکنه.حالا چطور فکر میکنیم آدمو میتونن به زور مجبور به انجام کاری کنن.مگه سمبه خیلی قوی باشه کاری نمیکنه. حالا اگر خدای ناکرده مثل طالبان و بعضی از این فرقه ها بخواهیم یک کار خیلی قوی انجام دهیم، می شود، اما دیگر اسلام نیست. این که دینداری نیست «لا اکرا فی الدین» اساس کار خداست. خدا میگه بذار انتخاب کنن ببینن کی چیکار میکنه. این بدان معناست که خداوند بارها و بارها انسان را آزاد می گذارد، سپس سعی می کند آن پاک را به جلو برساند. در واقع شیطان آفریده شده تا بندگان خالص و مخلص را از بندگان فریبکار جدا کند، اگر بخواهیم حجاب را در جامعه تحمیل کنیم قطعاً این اتفاق نمی افتد و به نتیجه ای نمی رسیم.

یعنی شما معتقدید که هرچقدر هم قوی باشد، موفق نمی شود…
نه، پس چیزی شبیه به کسانی که می خواهند با چوب تکلیفی را بر رفتار مردم تحمیل کنند، اما فایده ای ندارد چون دیگر دین نیست.

دیدگاهتان را بنویسید