حج 1402 چقدر است؟

پس از آن انتظار می رفت هزینه حج نیز کاهش یابد. چرا که سعودی ها نیز به رفع محدودیت های تاج در حج آینده اشاره کردند اما خبری از کاهش قیمت حج منتشر نشد.

اکنون در حالی که مدت کوتاهی از کاهش هزینه یک عمره می گذرد، به نظر می رسد عربستان برای حج آینده بخشی از هزینه هایی را که به دلیل شیوع کرونا افزایش داده بود، کاهش دهد.

به گفته یک منبع آگاه، عربستان سعودی رسما کاهش هزینه حج را در برخی کشورها اعلام کرده و حتی در نمایشگاه حج 2023 نیز به ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه های این سفر معنوی اشاره کرده و قصد دارد برخی از هزینه ها را کاهش دهد تا افزایش یابد. تعداد زائران

به خبرگزاری فارس، پس از اعلام سعودی ها مبنی بر لغو محدودیت های تاج در حج آینده، وی به کاهش قیمت حج نیز اشاره کرد.

کمترین گروه قیمت برای حج حدود 100 میلیون تومان است

اگر عربستان هزینه حج را کاهش دهد، هزینه حج نیز برای ایرانی ها کاهش می یابد. در حج گذشته به دلیل تحمیل برخی هزینه ها از سوی عربستان، هزینه حج تمتع به پنج هزار دلار برای زائران کشورمان رسید. پیش از این هزینه حج برای ایرانیان حدود 3.50 دلار بود، اما با اعمال محدودیت های کرونا و کاهش تعداد زائران در حج گذشته، عربستان سعودی به یکباره قیمت حج را برای همه کشورها افزایش داد و 1200 دلار بیشتر از قبل برای حج تمتع کرد. هزینه ای که ایام تشریک از حجاج گرفت.

بر اساس تصمیم سعودی ها برای کاهش هزینه های حج تمتع و برخی برنامه های سازمان حج و زیارت، مراسم حج تمتع آینده با هزینه ای کمتر از پنج هزار دلار برگزار می شود. البته سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام قیمت نهایی حج در روزهای آینده، پیش بینی 5 گروه قیمتی را اعلام و میزان ارز تخصیصی به عملیات حج در سال 1402 را 28 اعلام کرد. هزار 500 تومان.

به گفته یک منبع آگاه کمترین هزینه حج در سال 1402 حدود 100 میلیون تومان خواهد بود. بدیهی است افرادی که در سال 1398 ثبت نام کرده و هزینه حج تمتع را پرداخت کرده اند اما هنوز به حج تمتع نرفته اند با قیمت ارزان تری به این سفر معنوی اعزام می شوند. چرا که قیمت حاج تماتو در آن ایام 9 هزار تومان تعیین شده بود و زائران با پرداخت هزینه این سفر معنوی ارز خود را تثبیت کردند. سازمان حج و زیارت در تلاش است تا از پرداخت هزینه های اضافی این افراد جلوگیری کند.

سال ارز اختصاص یافته به عملیات حج
1402 28 هزار و 500 تومان
1399 9 هزار تومان
2018 7 هزار تومان

البته در سال 2019 که به دلیل لغو مراسم حج برای اتباع خارجی به حجاج اجازه رفتن به حج داده نشد، مسئولان وقت مدعی شدند زائرانی که هزینه کامل را پرداخت کنند مشمول افزایش هزینه حج آینده نخواهند شد. اما در حج گذشته به دلیل افزایش هزینه حج از عربستان، مسئولان کشورمان مجبور شدند بخشی از این هزینه را از زائران دریافت کنند و به این ترتیب قیمت حج تمتع از میانگین 37 میلیون نفر رسید. تومان تا میانگین 45 میلیون تومان.

این در حالی است که قیمت حج آینده دو نرخی است و افرادی که شهریه حج را پرداخت می کنند می توانند با نرخ مبادله ای 28 هزار و 500 تومان به حج مشرف شوند. سازمان حج و زیارت از سال 1402 پنج اولویت را برای تشرف به حج اعلام کرده است که زائران حج از سال 1399 که هزینه حج را پرداخت کرده اند از سال 1402 در اولویت اول برای زیارت هستند و همچنین سپرده گذاران تا پایان سال 1394 تا 31 فروردین 1395 تا 31 می 2018 و تا 1 ژوئن 2016 در اولویت های بعدی قرار دارند.

حضور پرشور زائران سالمند در حاج تماتو پیش رو

در حج آینده 87 هزار و 550 نفر از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می شوند، اما علیرغم مذاکرات مسئولان کشورمان برای افزایش سهمیه، سعودی ها به هیچ کشوری سهمیه اضافه ندادند. در حج گذشته سهمیه ایران 39 هزار و 635 نفر بود و به دلیل وضعیت تاج، عربستان از پذیرش زائران بالای 65 سال خودداری کرد و در حج 1402 این ممنوعیت برداشته شد و به نظر می رسد به دلیل رفع این محدودیت ها وجود داشته باشد. حضور گسترده زائران سالمند از کشورهای مختلف در حج آینده خواهد بود. زیرا با شیوع کرونا، عربستان از پذیرش زائران بالای 55 سال و سپس بالای 65 سال خودداری کرد.

با نوسانات نرخ ارز، هزینه حج نیز افزایش یافت. زیرا بخش قابل توجهی از هزینه این سفر معنوی از ایاب و ذهاب گرفته تا اسکان و غذا به صورت ارزی است و افزایش هزینه این سفر معنوی با نرخ بالای دلار قابل پیش بینی بود. البته سعودی ها قیمت حج را کاهش داده اند اما هنوز میزان این کاهش مشخص نیست و باید منتظر قیمت نهایی حج از سوی مردم کشورمان باشیم. البته در روزهای اخیر عربستان از کاهش 15 درصدی هزینه عمره خبر داده است.

دیدگاهتان را بنویسید