حداقل دستمزد در سال 1401 چقدر خواهد بود 5.6 یا 9 میلیون تن؟

حداقل دستمزد در سال 1401 چقدر خواهد بود  5.6 یا 9 میلیون تن؟

روز جدید : حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری با اشاره به دو سناریو برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: در حالی که دولت این رقم را 4 میلیون و 500 هزار تن تعیین کرده است، می توان انتظار داشت حداقل دستمزد در سال آینده برابر با 4 میلیون و 500 هزار تن باشد. مبلغ تعیین شده توسط مجلس

در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی کار، سبد زندگی خانوار کارگری 8 میلیون و 979 هزار تن برای خانوار کارگری با میانگین 3.3 نفر در ماه تعیین شده است. به نظر می رسد بر اساس تعیین 5.6 میلیون تن حداقل دستمزد کارکنان در سال آینده توسط کمیسیون تلفیق، حداقل دستمزد سال 1401 نیز به همین میزان تعیین شود.

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار به فرارو گفت: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به دنبال تعیین حداقل دستمزد به صورت منطقه ای هستند. قطعاً میزان دستمزد تعیین شده بر این اساس از حداقل دستمزد که به صورت متعارف و فراگیر تعیین می شود، بیشتر است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: تعیین دستمزد بر اساس محدوده جغرافیایی نیاز به زیرساخت های مختلفی دارد که در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین حداقل دستمزد در سطح جهانی تعیین می شود، در حالی که قبل از انقلاب تلاش برای تعیین دستمزد بر مبنای جغرافیایی بود. و همچنین طبقات و حرفه، اما در این چهار دهه که دولت کار خود را انجام نداده است، هرگز شاهد تعیین دستمزد به صورت منطقه ای نبوده ایم.

توفیقی گفت: این کار مستلزم تعیین سبد معیشتی بر اساس نوع مساحت و نوع کارگاه های این مناطق، قدرت خرید مردم این منطقه، قیمت کالا و خدمات در این منطقه، پراکندگی و پراکندگی است. جمعیت، مشاغل و اطلاعاتی از این دست. چنین اطلاعاتی اصلاً در دسترس نیست.

حمید حاجی اسماعیلی کارشناس کار و عضو سابق شورای عالی کار دو سناریو برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را تشریح کرد و گفت: هزار تن در حال بررسی است در حالی که دولت این رقم را 4 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرده است. تن می توان انتظار داشت که حداقل دستمزد سال آینده برابر با میزان تعیین شده توسط مجلس باشد.

وی افزود: بنابراین تعیین رقم پنج میلیون و ششصد هزار تن به عنوان حداقل دستمزد کارگران در سال آینده قابل تامل است، از سوی دیگر با توجه به اینکه در کمیته دستمزد شورای عالی کار در سال آینده بر اساس آمار در رابطه بین تورم و افزایش قیمت ها حدود 9 میلیون تن تعیین شده است، در حالی که طبق ماده 41 قانون کار، دولت باید حداقل دستمزد را بر اساس سبد معیشت تعیین کند.

حاج اسماعیلی گفت: متأسفانه سال ها شاهد هستیم که دولت در تعیین حداقل دستمزد کارگران مطابق قانون عمل نکرده و دستمزد تعیین شده برای کارگران همواره کمتر از تورم اعلام شده از سوی مسئولان است.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه حداقل دستمزد کارگران باید بیشتر از شاغلان باشد، افزود: با توجه به دسترسی کارگران به آموزش، بهداشت، اجتماعی و غیره. تسهیلات بسیار کمتر از حقوق کارمندان است، حقوق پایه باید مدنظر کارگران باشد، اما متأسفانه می بینیم که این مسائل از سوی دولت اصلا رعایت نمی شود.

حاجی اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون، مذاکره و مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد سالانه باید سه جانبه باشد، ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که دولت به عنوان بزرگترین کارفرما همیشه در این زمینه حرف خود را می زند، نمی توانند یک نظر داشته باشند. از طرفی عدم امضای صورتجلسه مصوبه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سالانه که به امضای نمایندگان کارگران نرسیده است صرفا نمادین بوده و تاثیری در تعیین حداقل دستمزد ندارد. . . در چنین شرایطی، نمایندگان کارگران باید فعالانه مذاکره کنند تا بتوانند واقعاً از حقوق کارگران حمایت کنند.

این کارشناس کارگری با اشاره به بهانه هایی که از سوی مدیران ارشد اقتصادی دولت مطرح می شود مبنی بر اینکه حقوق کارمندان متناسب با افزایش واقعی تورم افزایش نمی یابد، خاطرنشان کرد: تورم افزایش می یابد، تورم دوباره افزایش می یابد، پاسخ این است که اگر دولت بخواهد. برای در دستور کار قرار دادن تورم، با توجه به کسری بودجه ای که دولت با آن مواجه است، باید از صفر شروع کرد. باید هزینه های اضافی و ضایعات خود را کاهش دهد، اما شاهدیم که چنین رویکردی از سوی دولت دنبال نمی شود، بنابراین افزایش حداقل دستمزد در سال آینده کافی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید