حداقل 50000 پرستار باید در سال آینده جذب شوند


ساعت: 09:12
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908029

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در سال آینده حداقل 50 هزار پرستار نیاز به جذب دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در هفدهمین جلسه شورای عالی نظام پرستاری افزود: در سال های 1399 و 1400 حدود 17 هزار پرستار بازنشسته شدند و 10 هزار تخت بیمارستانی به تخت های موجود اضافه شد. همچنین وضعیت استاندارد پرسنل پرستاری ما 80 یا 90 تخت در کشور است و حداقل استانداردی که باید ارائه کنیم 170 تخت است، با توجه به 10000 تخت افزایش یافته و 17000 پرستاری که بازنشسته شده اند، 45 نفر کمبود پرستار داریم. کارکنان نسبت به وضعیت فعلی

وی ادامه داد: در حال حاضر برای استخدام حداقل 50 هزار پرستار برای سال 1402 از سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه کشور نیازمند اخذ مجوز هستیم. با توجه به اینکه تامین نیروی انسانی در حوزه نظام سلامت به ویژه پرستاران یک ضرورت است، با توجه به وجود 17 هزار پرستار بازنشسته و افزایش 10 هزار تخت بیمارستانی و همچنین کمبود نیروی پرستاری، ایجاد اشتغال ضروری است. مجوز سال آینده

پاک مهر درباره اجرای قانون تعرفه خدمات پزشکی گفت: تعرفه خدمات پزشکی یکی از مطالبات اصلی ماست و در ابتدا موانع زیادی برای اجرای این قانون وجود داشت. برای اجرای قانون تعرفه خدمات درمانی پنج هزار میلیارد تومان ردیف بودجه تعیین کرده ایم. اگر این ردیف بودجه در قانون تعرفه لحاظ نمی شد الان به مشکل می خوردیم.

وی ادامه داد: برای تامین اعتبار برای اجرای قانون حق پرستاری نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردیم و درخواست اکید کمیته بهداشت و درمان از رئیس جمهور این بود که پنج هزار میلیارد برای اجرای قانون حق پرستاری بررسی شود.

وی گفت: در بحث اجرای قانون نرخ خدمات درمانی با تمام تلاشم به عنوان نماینده به وظیفه خود عمل کرده ام زیرا کمک به پرستار کمک به نظام سلامت جامعه است و وظیفه داریم نشاط و انگیزه ایجاد کنیم. برای پرسنل پرستاری

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قانون عوارض پرستاری در سال 1385 تصویب شد و بیش از 15 سال از اجرای آن می گذرد. این حق آنهاست. حل نشده باقی مانده است، بنابراین باید در جامعه پرستاری نیز اعمال شود.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مانعی ایجاد نمی کند اما مصمم به اجرای این قانون است و قطعا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مدت زمان کوتاهی اجرایی می شود. علاوه بر این، دفاع از حق و کسب حق، حق است و ما در آن شک نداریم; اما برای تسریع در برخی اقدامات باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

پاک مهر تصریح کرد: اکنون موضوع مهاجرت کادر پزشکی از پزشک و پرستار مهم است و شرایطی را برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری ایجاد می کند تا هم مشوقی برای پرستاران باشد و هم بتوانیم نسبت به سایر الزامات کادر درمانی اقدام موثری انجام دهیم. این انجام درخواست ها بعد از یک به این معنی نیست که ما درخواست های دیگر را نادیده می گیریم، بلکه همه موارد در اولویت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید