حدود صدای مجاز موتورسیکلت ها به زودی مشخص و اعلام می شود


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806016

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس قانون هوای پاک، استانداردهای مجاز صدای موتورسیکلت را تعیین می کنیم که به زودی نهایی و اعلام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاید بارها برایتان پیش آمده باشد که در روزهای تعطیل مثلا ظهر بخواهید استراحت کنید یا صبح ها ساعات بیشتری بخوابید، اما ناگهان صدای ماشین یا موتورسیکلت ذهنتان را پاره می کند، همراه با این صداها، یک سری جیغ ها. دست فروشان دوره گرد، صدای فعالیت های ساختمانی و هزاران صدای دیگر را اضافه کنید که در کنار هم آرامش شهر به خصوص تهران را بر هم می زنند.

در واقع امروزه شلوغی و شلوغی در اکثر شهرهای کشور به یکی از ویژگی های اصلی تبدیل شده است، جایی که تهران به عنوان پایتخت و شلوغ ترین شهر در وضعیت بدتری نسبت به سایر شهرها قرار دارد، آمارها نشان می دهد که تهران از نظر آلودگی صوتی در سطح بالایی قرار دارد. در بالای جدول و در برخی از مناطق پایتخت این وضعیت به وضعیت اضطراری رسیده است که باید به آن رسیدگی شود، در غیر این صورت عواقب بسیار بدی برای سلامت روان مردم خواهد داشت.

آلودگی صوتی می تواند عوارضی مانند کم شنوایی، اختلال عملکرد، اختلالات خواب، افزایش ترشح هورمون های استرس، اختلالات قلبی عروقی و مشکلات روحی و روانی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، آلودگی صوتی بر محیط زیست و موجودات آن تأثیر می گذارد. منفی است، بنابراین منجر به تغییر در رفتار و سبک زندگی پرندگان و حیواناتی مانند موش می شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه موتوری، فعالیت‌های ساختمانی و کارهای ساختمانی از عوامل اصلی آلودگی صوتی در شهرها هستند که به گفته موتورسواران ۴۹۹ درصد، وسایل نقلیه سبک ۴ درصد، وسایل نقلیه سنگین ۴ درصد و اتوبوس‌های شرکتی ۱ درصد است. آنها نشان دهنده آلودگی صوتی در تهران هستند.

شاخص صوت بین 65 تا 70 دسی بل صدای آزاردهنده ای برای همه افراد است، صدای بالاتر از 65 دسی بل برای کودکان و بیماران نامناسب است اما اکنون در بیشتر بزرگراه های تهران که نزدیک به مناطق مسکونی هستند صدا بین 70 تا 80 دسی بل است. بر اساس آخرین بررسی وضعیت آلودگی صوتی پایتخت، آلوده ترین نقطه شهر از نظر آلودگی صوتی در مناطق مرکزی (پرتردد) و جنوبی (پرتراکم) که راه آهن وجود دارد، می باشد. و فرودگاه علاوه بر این، منابع اصلی آلودگی صوتی در تهران، شبکه راه آهن در جنوب پایتخت و استفاده از وسایل نقلیه مانند خودرو، اتوبوس، کامیون و موتور سیکلت است.

با توجه به اهمیت موضوع هوای پاک در سال 1396 قانونی تصویب شد که در آن بر رفع آلودگی صوتی تاکید شده است، بر اساس ماده 29 قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است منابع و کانون های صوتی را شناسایی کند. آلودگي و آلودگي آنها با توجه به حدود مجاز علت آلودگي و مدت رفع آلودگي مذكور از عامل آلاينده صوتي را اعلام كنيد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، دستورالعمل کنترل و کاهش، ماده (33) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان – مصوب 1374 – را اجرا کند. آلودگي صوتي ناشي از فعاليتهاي ساختماني و غيره توسعه ساخت و سازها در شهرها و روستاها از نظر نوع، كميت و محدوده زماني و اعلام آنها در قالب مقررات ملي ساختمان.

بر این اساس، سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس تکلیف تعیین شده در قانون هوای پاک این سازمان با همکاری دانشگاه‌ها، محدودیت صدا را برای وسایل نقلیه موتوری مانند موتورسیکلت، خودرو و وسایل نقلیه سنگین و سبک سنگین تعیین کرده است.

داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون هوای پاک با همکاری برخی از دانشگاه ها محدودیت صدا برای وسایل نقلیه موتوری از جمله موتورسیکلت اعمال می شود. وی افزود: ما خودروهای سواری و سبک و سنگین هستیم، محدودیت صوتی برای سفرهای سبک تعیین و اعلام شده و اکنون در حال آماده‌سازی آن‌ها برای موتورسیکلت‌ها هستیم و در مرحله بعد محدودیت‌های خودروهای سنگین و نیمه سنگین مشخص می‌شود.

وی درباره نحوه تعیین حد مجاز صدا در وسایل نقلیه موتوری گفت: برای این کار ابتدا با دانشگاه ها تماس گرفته و سپس با ارائه برنامه های تحقیقاتی و میدانی خود، انتخاب و سپس در قالب پروژه تحقیق می کنیم. صدای تعداد معینی موتورسیکلت یا ماشین برای رسیدن به یک عدد واقعی یعنی اینکه بفهمیم چند درصد از ماشین ها یا موتورسیکلت های موجود می توانند صدا را پاس کنند و از معیارهای مشابه استفاده کنند. دادن به این معنی است که سعی می کند یک عدد واقعی باشد و وسیله نقلیه بتواند در شرایط عادی از آن عبور کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از اتمام کار میدانی برای تعیین حدود مجاز، کارگروه های تخصصی با دستگاه های ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی تشکیل جلسه خواهند داد. وزارتخانه به دولت ارسال و پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی مورد تایید قرار می گیرد و سپس به مراجع ذیربط از جمله مراکز معاینه فنی اعلام می شود که تمامی مراحل در تعیین تلورانس برای پیاده روی سبک انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت کاهش آلودگی صوتی به ویژه در کلان شهر تهران، تلاش می شود تا در اسرع وقت در مراکز معاینه فنی مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلت هایی باشیم که نقش اساسی دارند. نقش در آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا در تهران هستند.

گل علیزاده گفت: زمانی که این حدود به مراکز معاینه فنی ابلاغ می شود، موظفند وی را مشمول معاینه کنند و اگر خودرو یا موتورسیکلتی نتواند از آن عبور کند، نمی توانند معاینه فنی خودرو را تایید کنند. پلیس نیز موظف است با این گونه تخلفات در سطح شهر برخورد قانونی کند تا با تلفیق این قوانین شاهد کاهش آلودگی صوتی در کلانشهر تهران و آرامش در بین شهروندان باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید