حدود 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913748

معاون دریایی و تالاب های سازمان ملی محیط زیست:

لاهیجان زاده گفت: در دهه 50 تنها 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت که اکنون به 800 هزار حلقه رسیده است و حدود 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست امروز پیش از صرف ناهار در شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میانگین بارندگی طی 53 سال گذشته کاهش محسوس بارندگی ها در کشور را نشان می دهد، اظهار داشت: میزان بارندگی در کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.


وی افزود: منابع آب تجدیدپذیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال 73 به 103 میلیارد مترمکعب در سال 99 رسید که 30 میلیارد مترمکعب کاهش را نشان می دهد.


معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور میانگین کاهش سالانه آب های زیرزمینی در کشور را 55 سانتی متر عنوان کرد و ادامه داد: 304 شهر و مرکز استان در سال 1400 تنش آبی را تجربه کردند که بیش از این رقم برای تابستان 1401. این مجموع بود.


لاهیجان زاده تصریح کرد: در اکثر استان ها به تنش آبی نزدیک شده و یا از آن عبور کرده ایم و در نیمه شرقی کشور وضعیت بحرانی تر است، در حال حاضر کسری منابع در کشور به 130 میلیارد مترمکعب رسیده است.


وی خاطرنشان کرد: در دهه 50 تنها 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت اما اکنون 800 هزار حلقه چاه وجود دارد که حدود 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است.


معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور پدیده فرونشست را ناشی از پایین آمدن سفره های زیرزمینی دانست و افزود: میانگین فرونشست در دشت های کشور 25 سانتی متر است.


لاهیجان زاده تصریح کرد: در 8 هزار سال گذشته زمین تنها 0.6 درجه سانتیگراد گرم شده است اما در 100 سال گذشته جهان یک درجه سانتیگراد افزایش دما را ثبت کرده است.


وی یادآور شد: بیش از 56 میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد تشکیل گرد و غبار است.


معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 15 هزار و 500 مگاوات برق و نیروگاه خورشیدی در ایران تولید می شود، افزود: شدت مصرف برق در دنیا رو به کاهش است در حالی که مصرف برق در ایران رو به افزایش است. افزایش می یابد


لاهیجان زاده ادامه داد: ایران یکی از 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای و انتشار 535 میلیون تن گازهای گلخانه ای در جو است.


وی بیان کرد: بیشتر تالاب های کشور از جمله خشکسالی آسیب جدی دیده اند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید