حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد رقابت بین کشاورزان و افزایش کیفیت محصول می شود


ساعت: 20:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839371

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: کشاورزان تا سال گذشته به دلیل ناتوانی در رقابت با واردکنندگانی که 4200 گوجه فرنگی وارد کرده بودند، تمایلی به کاشت گندم، ذرت، علوفه و سایر محصولات نداشتند. آنها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; روح الله حسنی ظهر امروز در نشست صمیمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با اصحاب رسانه و مطبوعات استان زنجان با محوریت مردمی‌سازی و اصلاح یارانه‌ها، با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها دو بخش دارد، گفت: بخش اول. مربوط به نان است که طرح پایلوت آن در استان زنجان در حال اجراست، بنابراین یارانه آرد به جای ابتدای زنجیره در انتهای نانوایی پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: قسمت دوم مربوط به سایر کالاهای عمده ناشی از حذف ارز ترجیحی است که علل مختلفی از جمله اقتصادی و سیستمی دارد که هم تامین مواد اولیه تولید، هم تورم است و هم باعث افزایش قیمت: یک سیستم کنترل و دسترسی به داده های مستقر که از هدر رفتن منابع جلوگیری می کند، بازار را رقابتی تر می کند و یارانه ها را به طور عادلانه توزیع می کند.

حسنی با بیان اینکه دولت با اصلاح نحوه پرداخت یارانه نان سهم افزایش قیمت را مستقیما به حساب نانوایان واریز می کند، افزود: این امر تاثیر مثبتی خواهد داشت چرا که فروش آرد به صورت سامانه ای در حال اصلاح است. که از قاچاق جلوگیری می کند.«برای سایر کالاها کاربرگ الکترونیکی ایجاد می شود.


* استقرار بیش از 100 تیم بازرسی در استان زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه چند مورد مرتبط با بازار را دنبال می کنیم، گفت: جریان تولید و ارزیابی زنجیره تولید را داریم که قبلا مفهوم خاصی نداشت.

وی با اشاره به اینکه دومین مورد نظارت بر قیمت بازار است، افزود: مورد سوم بازرسی بازار و رسیدگی به تخلفات است که بیش از 100 تیم بازرسی در منطقه تشکیل شده و روزانه بیش از 1000 پرونده (هزار مورد) بررسی می شود. . . انجام و طبق روال قانونی با تخلفات برخورد شود.

حسنی گفت: سال گذشته 15 هزار بازرسی از بازار و امسال بیش از 1000 بازرسی در روز انجام شده است. روال قانونی افزایش قیمت ها باید طی شود که شامل درخواست اصناف، کارشناسی و طرح در کارگروه تنظیم بازار است.


* تثبیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است

وی با بیان اینکه موضوع بعدی تثبیت قیمت ها است، گفت: این سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا است و با عبور از موج تورم این نوع سیستم ها به وجود می آید. مثلا؛ مرغ دیروز با حداکثر قیمت عرضه می شد اما امروز کمی کاهش یافته است زیرا عرضه و تقاضا بر قیمت ها تاثیر می گذارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص الزام استفاده از کارت بانکی برای خرید نان به روش جدید، گفت: برای محاسبه و پرداخت یارانه نانوایان راه دیگری وجود ندارد، این در حالی است که گزارش های ماه های اخیر نشان می دهد که اکثرا شهروندان با کارت بانکی از نان استفاده می کنند.«آنها خرید می کنند و حتی افراد مسن از دیگران می خواهند که کارت خود را به دستگاه کارتخوان بیاورند.

وی در خصوص کمبود کالا در بازار گفت: بخشی از این امر طبیعی است چرا که یک مرحله قیمتی وجود دارد و قیمت های قبلی فروخته می شود تا زمانی که کالا به قیمت جدید بیاید ممکن است چندین روز طول بکشد.


* افزایش قیمت سایر کالاها باید طبق روال قانونی باشد

حسنی گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی به سایر کالاها طبیعی است، اما مهم این است که چقدر افزایش یابد که یک روال قانونی است و باید بر این اساس انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اتفاقات جهانی و جنگ روسیه و اوکراین گفت: اوکراین 70 درصد نفت خام جهان را تامین می کند و با توجه به تجارت ایران با این کشور، این امر بر بازار ایران نیز تاثیر می گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه دولتی برای تامین هزینه ها کافی است، گفت: هیچکس نمی تواند محاسبه دقیقی انجام دهد و سبد خانوار را محاسبه کند و تغییرات آن را ببیند و طبیعی است که تغییرات قیمت ها اندازه گیری و مطالعه شود. امیدواریم. کار با ایجاد یک کاربرگ انجام می شود تا ببینیم آیا یارانه ها بر زندگی مردم تأثیر گذاشته است یا خیر.

حسنی با تاکید بر اینکه تغییری در قیمت و سهمیه نان ایجاد نمی شود، گفت: تغییری در نحوه خرید نان ایجاد نمی شود و تنها تغییر خرید با کارت بانکی است.

وی در خصوص برخی مسائل از جمله عدم فروش بیش از یک مرحله نان توسط برخی نانوایی ها، گفت: در این موارد از این قبیل مشکلات که بهانه ای برای نانوایان است، زیاد است و این مشکلات رفتاری و اجتماعی است که باید تنظیم شود.»

حسنی گفت: کشاورزان تا سال گذشته رغبتی به کاشت گندم به ویژه ذرت علوفه ای و سایر غلات نداشتند که این امر نه تنها از نظر کمی با حذف ارز ترجیحی، بلکه به دلیل رقابت پذیری آن بر کیفیت تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید