حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت کدام کالاها تاثیر می گذارد؟

حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت کدام کالاها تاثیر می گذارد؟

روز جدید : لیست اقلام دریافتی 4200 جلد در دو سال اخیر بسیار کوچکتر شده است و در شرایط فعلی تنها 5 مورد در این لیست وجود دارد.

اگرچه مجلس شورای اسلامی با لایحه دو فوریت تغییر نحوه مصرف ارز 4200 تنی مخالفت کرده است، اما شمارش معکوس برای تغییر شرایط آغاز شده است و گزارش ها نشان می دهد دولت از سال آینده سازوکار مخفیانه ای را در دستور کار دارد. سال است و فقط برای درمان تلاش می کند و گندم های سرپوشیده با ارز 4200 تومانی را حفظ می کند.

در حال حاضر کنجاله سویا، ذرت، جو، سویا و روغن خام اقلامی هستند که در حال حاضر 4200 تن را دارند. نگرانی از تبعات تورمی حذف ارز 4200 تومانی باعث شده تا در حذف ارز 4200 تومانی احتیاطات خاصی صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، برخی از فعالان حوزه طیور معتقدند این اقدام می‌تواند قیمت مرغ را دو برابر کند و برخی دیگر قیمت مرغ را تا مرز 90 هزار تن می‌گویند.

منتقدان ارز 4200 تنی می گویند عدم تاثیر یارانه این ارز بر گروه هدف عامل مهمی در ضرورت حذف این ارز است. پیش از این رئیس جمهور این موضوع را با کارشناسان اقتصادی در میان گذاشته بود. ماجراهای منتشر شده از این جلسه نشان می دهد که برخی از کارشناسان اقتصادی به شدت با این اقدام مخالفت کرده اند و موافقان و مخالفان ارز 4200 تومانی در این جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

محصولات اصلی

با توجه به اینکه واسطه ها در شرایط فعلی دریافت کنندگان 4200 حجم وارداتی هستند، حذف این ارز ممکن است بر قیمت نهایی محصول در سبد غذایی خانوار تاثیر بگذارد. بر اساس این گزارش، پیش از این فهرست اقلام دریافتی 4200 جلد برای واردات بسیار بیشتر از وضعیت فعلی بود. برنج، چای، شکر و سایر محصولات در این لیست بودند.

با جدی شدن موضوع حذف ارز 4200 تومانی، این سوال مطرح می شود که با تغییر شرایط، قیمت کدام اقلام مصرفی تغییر می کند؟

این اثر قیمت به طور مستقیم بر مرغ، تخم مرغ و روغن‌های گیاهی و خوراکی تأثیر می‌گذارد، اما به‌طور غیرمستقیم بسیاری از محصولات را نیز هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال تمام محصولات غذایی که در فرآیند تولید خود از روغن استفاده می کنند گران می شوند. این اقلام ممکن است شامل بیسکویت، کیک، شیرینی و شکلات و سایر غذاهای بسته بندی شده و غیره باشد.

گوشت گاو و لبنیات نیز با تغییرات مستقیم و غیرمستقیم قیمت مواجه خواهند شد.

با افزایش قیمت گوشت گاو، مرغ و تخم مرغ، قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت گاو و گوسفند و سایر دام ها نیز افزایش می یابد. همچنین محصولات پروتئینی مانند سوسیس و کالباس و غیره. با افزایش قیمت ها مواجه هستند.

گفته می شود دولت قصد دارد با حذف ارز 4200 تنی، یارانه جدید 110 هزار تنی را به جمعیت هدف 40 میلیونی پرداخت کند. البته باید در نظر داشت که گندم نیز در فهرست دریافت کنندگان 4200 تنی قرار دارد چرا که این محصول فقط توسط دولت وارد می شود. این جدول حاوی عناصری است که با حذف ارز 4200 تنی به طور مستقیم یا غیرمستقیم شاهد تغییر در هزینه های تولید خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید