حذف قیمت گذاری اجباری از محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال


ساعت: 19:00
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914593

تهران – ایرنا – رئیس سازمان خصوصی سازی از تصمیم برای واگذاری سهام مدیریتی باشگاه های استقلال و پرسپولیس در جلسه آتی هیات واگذاری خبر داد و گفت: قرار شد خودروهای تولید انبوه به لیست خودروهای تولیدی اضافه شود. خودروهای تحویلی به بورس و تا پایان سال حذف خواهند شد.” بیایید قیمت گذاری در محصولات ایران خودرو و سایپا را سفارش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین قربان زاده امروز در نشست خبری مراسم رسمی مبادله قرارداد بزرگترین مناقصه تاریخ ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سومین روز مهر ماه سال 1400 و در 440 روزی که از ریاست جدید یک سازمان خصوصی سازی می گذرد. آزادی بیش از 60 شرکتی که مشارکت آنها جمع آوری و آماده واگذاری شده بود در ماه های اخیر انجام شد.

وی با بیان اینکه این اقدام برای اطمینان بخشی به بخش خصوصی انجام شده است، گفت: دولت و وزارت حراست پس از دریافت مشارکت، سازمان خصوصی سازی را همراهی می کنند تا هر چه سریعتر مالکیت خصوصی این شرکت ها شناسایی و آزاد شوند. اوراق قرضه آنها تایید شده است.

300 شرکت به لیست واگذاری اضافه شد

قربان زاده خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از 300 شرکت برای واگذاری با تکلیف بند «ن» تبصره 2 قانون بودجه به فهرست گروه های 1 و 2 اضافه شدند.

وی اعلام کرد: این شرکت ها پیش از این با مصوبات مختلف از فهرست فروش خارج شده اند اما تکلیف صریح و روشن قانون بودجه 1401 سه ماه به دولت و وزارت اقتصاد مهلت داد تا شرکت های حذف شده از فهرست را مجدداً اضافه کنند. در کمیسیون تخصصی، فرعی و اصلی اقتصادی دولت انجام شد و در شورای دولت تصویب شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: علاوه بر مزایده گذشته در ماه های آینده مزایده های دیگری از لیست واگذاری خواهیم داشت.

تصمیم گیری درباره واگذاری سهام مدیریتی استقلال و پرسپولیس

قربان زاده گفت: بحث واگذاری بلوک سهام استقلال و پرسپولیس یکی از واگذاری های مهم است که پیشنهاد ما برای واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه در جلسه بعدی کمیته نقل و انتقالات مطرح می شود و در صورت تایید کمیته واگذاری. ما شاهد حراج بلوک مدیریتی این دو باشگاه در دی ماه هستیم.» به گونه ای که سهام دولت به اقلیت برسد.

به گفته وی پنجره بارگذاری مدارک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از 24 آذرماه باز است و تا پایان سال مهلت بارگذاری مدارک وجود دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه دولت به دنبال تامین اعتبار برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نیست، اعلام کرد: در تلاش هستیم تا مشوق هایی ایجاد کنیم تا شاهد مشارکت بیشتر متقاضیان و خریداران بلوک استقلال و پرسپولیس باشیم.

لغو قیمت گذاری دستوری و واگذاری سهام خودروسازان

معاون وزیر اقتصاد به واگذاری سهام خودروسازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه سه جلسه متوالی با حضور وزیر اقتصاد، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. بخش صنعت خودرو و موضوعات مرتبط مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: اتفاق نظر بر این بود که بیش از هر چیز باید پیش بینی پذیری مقررات صنعت خودرو برای خریداران این بازار روشن و شفاف باشد تا منافع بخش خصوصی تا پنج سال آینده تضمین شود. .

قربان زاده بر حذف قیمت گذاری دستوری تاکید کرد و اعلام کرد: این موضوع به اتفاق نظر کارشناسان رسیده و توافق شده است که خودروهای پرتیراژ به لیست تحویل خودرو در بورس کالا اضافه شود و تا پایان سال شاهد باشیم. حذف اجباری قیمت گذاری در محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی این حذف را مقدمه ای برای بهره مندی این دو شرکت خودروسازی از مدیریت بخش خصوصی اعلام کرد.

وی گفت: باید آستانه تحملی برای دولت برای اداره بخش خصوصی در این 2 شرکت وجود داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد، دولت می تواند حتی با سهام 1000 درصدی اداره کند.

قربان زاده وضعیت شرکت های مس و فولاد را مشابه وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو دانست و گفت: با توجه به چنین مشکلی با توجه به مصوبه اصل 44 شورای عالی سیاست گذاری، وزارتخانه های ذیربط و به شرکت های مادر تخصصی یک ماه فرصت داده شد تا اقدامات لازم را مطابق با بورس اوراق بهادار انجام دهند.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: پس از یک ماه وزارت اقتصاد این اختیار را دارد که از سایر سهام دولتی در لیست واگذاری استفاده کند.

پرداخت فاز اول سود سهام سرمایه تا پایان آذرماه

وی در ادامه به اولین مرحله از پرداخت سود سرمایه طی چند روز آینده اشاره کرد و افزود: طبق بحث های انجام شده سود سهام نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش می یابد.

قربان زاده خاطرنشان کرد: قرار است سود سهام عدالت در دو مرحله به حساب مشمولان واریز شود که مرحله اول این واریز تا پایان آذر یا اوایل دی ماه انجام می شود. مرحله دوم تا پایان سال

به زودی جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی برگزار می شود

رئیس سازمان خصوصی سازی بر برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس مدل جدیدی که در ماه آینده به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید، به زودی مجامع این شرکت ها برگزار می شود.

وی در مورد بازماندگان عدالت نیز توضیح داد: بر اساس برآوردها تعداد بازماندگان سهام عدالت 3.5 میلیون نفر گزارش شده است.

قربان زاده در پایان گفت: برای هر نفر عددی معادل 10 میلیون تومان سهم در نظر گرفته شده است اما پرتفوی سهم هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

در ادامه این نشست خبری «محمود کمات» معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی در خصوص جزئیات واگذاری بخشی از شرکت هلدینگ خلیج فارس، اظهار داشت: واگذاری 12 درصد از سهام پرشین. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت مزایده و بلوکی انجام شد. این رقابت بین دو خریدار (شرکت اهداف مرتبط با صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایش نفت تهران) شکل گرفت که صلاحیت آنها توسط کارگروه نظارت بر صلاحیت سازمان خصوصی سازی تایید شد.

وی افزود: طی مراحل این واگذاری، طی 3 روز معاملاتی 270 پیشنهاد قیمت انجام شد که در نهایت منجر به افزایش 32.5 درصدی قیمت نسبت به قیمت پایه شد.

کامات همچنین گفت: تامین مالی غیرتورمی از نکات قابل توجه دولت است و امروز 32 هزار میلیارد تومان به خزانه کشور واریز شد.

وی افزود: پیشنهاد بلوکی به جای عرضه تدریجی سهام در نظر گرفته شد که نه تنها آسیبی به بازار سرمایه وارد نکرد، بلکه خریدار توانست تاثیر مثبتی در بازار ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید