حذف ناگهانی ارز ترجیحی اشتباه بود

حذف ناگهانی ارز ترجیحی اشتباه بود

روز جدید : ارز ترجیحی یک سیاست اقتصادی بود که در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ توسط دولت دوازدهم در چرخه اقتصادی مطرح شد و در ابتدا این ارز بین تمامی اقلام وارداتی توزیع می شد که این رویه به سرعت تعدیل شد و در سال های گذشته ارز ترجیحی پرداخت می شد. فقط برای اقلام هفتگی مانند گندم، جو، کنجاله سویا، ذرت، روغن، دانه های روغنی و داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی. موضوع حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم جدی شده و امروز در حال اجراست. با وجود تمرکز کارشناسان بر پیامدهای لغو ناگهانی این ارز، دولت مصمم به اجرای این طرح است. وی در این رابطه با آلبرت بزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خواند:

نظر شما درباره حذف ارز ترجیحی و روند اجرای این طرح چیست؟

توزیع ارز 4200 تنی از همان ابتدا اشتباه و غیرقانونی بود. این تصمیم تنها زمانی توجیه شد که نرخ ارز به بیش از 6 یا 7 هزار تن رسید. امروز کاهش رشد نقدینگی یکی از آثار مثبت حذف ارز 4200 تومانی خواهد بود، البته حذف ارز ترجیحی باید تدریجی باشد و برنامه ریزی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه اجرایی شود. حذف ناگهانی ارز ترجیحی اشتباه بود. این تمایز از همان ابتدا نباید روی 25000 تومان انجام می شد. در اجرای این طرح 99 درصد اقتصاددانان با برنامه توزیع ارز 4200 تنی مخالفت کردند. اما دولت کارشناسان را نادیده گرفت زیرا این طرح در آن زمان تا حدودی پاسخگو بود. اما نباید اجازه داد این تفاوت بین ارز ترجیحی و دلار در بازار آزاد افزایش یابد. مهمترین چیز برای درمانگر این است که چه زمانی درمان را شروع کند.

آیا پیامدهایی که در پی اجرای این پیش بینی به وجود می آید می تواند از اثرات مثبت این برنامه بکاهد؟

امروز باید توجه داشته باشیم که وقتی نرخ ارز که احتمال افزایش آن به 50 هزار حجم می‌رود، سیاست‌گذاری می‌کند، باید در شرایطی که کشور در بحران ارزی و تحریمی نیست و نه در شرایط فعلی، برنامه‌ریزی مناسبی را برای اصلاحات اقتصادی آغاز کنیم. کشور تحت تحریم است زیرا هر اقدامی در جهت اصلاح قیمت بر خلاف رفاه جامعه خواهد بود. اگر ارز 4200 را افزایش یا حذف کنیم، این تفاوت با کسری بودجه و چاپ پول جبران می شود. در نتیجه تورم ایجاد می شود و نقدینگی را مقصر آن می دانیم.

امروز عواقب حذف ارز 4200 تومانی و برداشتن آن بر توده مردم تحمیل شده است. امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که خانه و ماشین برای جوانان به آرزو تبدیل شده است.

مسیر راه حل علمی مشکلات اقتصادی کشور چیست؟

تولید اصلی ترین راه حل اقتصادی مشکل است. منابع دامی کشور باید به درستی تخصیص یابد. زمانی که ارز خوب و نفت گران داشتیم، باید ثروت کشور را به دارایی های مولد تبدیل می کردیم.

بسیاری از کارشناسان معتقدند احیای توافق برجام می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور یا تسهیل این دستور کار اصلاحات اقتصادی موثر باشد، نظر شما چیست؟

موافقم. اگر موضوع احیای برجام هنوز حل نشود، موضوع FATF حل نشود و مهمتر از آن اقناع لازم افکار عمومی صورت نگیرد، وضعیت بهتر می شود. با 300 یا 400 هزار تن کمک معیشتی نمی توان تبعات آزادسازی قیمت ها را جبران کرد. حذف 4200 تن ارز را گرانتر و در نهایت قیمت تمام شده طیفی از اقلام و خدمات را در کشور افزایش می دهد.

طبیعی است که با یارانه 300 هزار تنی نمی توان پاسخگوی این حجم از نوسانات قیمتی بود. این روند فشار بی موردی را بر زندگی دهک های متوسط ​​و فقیر جامعه وارد می کند که آثار آن بی شک در سایر حوزه ها اعم از اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید