حذف 4200 تنی به اقتصاد کشور کمک می کند/ سیاست ارز ترجیحی معیوب تورم را کنترل نکرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر علی اکبر نظری استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در گفت و گو با صبح توس ; با بیان اینکه حذف 4200 تن به اقتصاد کشور کمک می کند. وی گفت: با موافقت دولت و مجلس پس از هدف گذاری ارز 4200 تنی، کالاهای ما از مسیرهای جایگزین مانند بن کارت یا کارت الکترونیکی روی میز گذاشته می شود و توزیع آن ارز تنها کنترل نمی شود. تورم. همچنین راه را برای فساد هموار می کند.

وی گفت: توزیع این ارز نه تنها تورم کالاها را کنترل می کند، بلکه زمینه رشد فساد را نیز فراهم می کند. وی با بیان اینکه پرداخت یارانه برای تولید کالاها و محصولات امکان فساد و سودآوری در چرخه تولید کالا را فراهم می کند، تصریح کرد: در این روش برندگان از توزیع منابع ارزی برای واردات سایت های تولیدی استفاده می کنند اما بخشی از آنها را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

آزاد تربت جام، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه اسلامی; وی گفت: تضعیف تولید در کنار قاچاق معکوس شرایط را برای کمبود کالاهایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ارز 4200 تنی در کشور استفاده می کنند، ایجاد می کند. کمبود اقلامی مانند روغن، شکر، آرد در چند هفته اخیر در شرایطی که این اقلام به اندازه کافی وارد کشور شده اند، مصداق بارز آن است.

نظری خاطرنشان کرد: تثبیت نرخ ارز در این چند سال در سطح 4200 تن باعث شده تا قیمت واردات کالاها و محصولات از خارج تغییری نداشته باشد و این در حالی است که تورم بالا در کشور باعث افزایش روزانه هزینه های تولید شده است. . و ادامه این روند صادرات مقرون به صرفه بوده و توان رقابت تولیدکنندگان داخلی را با تولیدکنندگان خارجی که حاصل توزیع 4200 جلد کالا، ورشکستگی و فلج شدن تولید داخلی است، از بین می برد.

وی در پایان گفت: سیاست ارزی 4200 تنی از همان ابتدا کشور را با مشکل مواجه کرده است. مشکلات از تولید تا رسیدن کالا به مصرف کننده و در این میان بخشی از این سیاست سودهای کلانی را به همراه داشته است و هم اکنون دولت سیزدهم مردم با تولید 4200 تن برخی از کالاها در صدد اصلاح این سیاست معیوب است تا مردم منفعت اصلی را ببرند. 4200 تن و از طرفی اقتصاد کشور مشکل دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید