حرکتی از تاریکی به قهرمانی دو هت تریک / حذف نیک از لیگ قهرمانان آسیا!


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1815252

بررسی شرایط باشگاه پرسپولیس در یک سال گذشته;

باشگاه پرسپولیس به عنوان یکی از قطب های فوتبال ایران در سال گذشته؛ سایه ها و رنگ های زیادی در دلش بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا; سال گذشته بر خلاف حداقل شش سال گذشته، تیم فوتبال پرسپولیس شرایط خوبی نداشت و با گذشت ماه ها از سال به زمستان این روند تشدید شد. سرخپوشان که نیم دهه به سلطه بر فوتبال ایران عادت کرده بودند و قهرمانی های پیاپی را کسب کرده بودند، در سال 1400 روزهای خوبی را سپری نکردند.

قرمزهای فوتبال ایران سال گذشته روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. بسته شدن مداوم پنجره های نقل و انتقالات، ناکارآمدی مدیریتی، بحران مالی، از دست دادن جام و افت ستاره ها از کوچکترین بلاهایی بود که از پرسپولیس بر سر باشگاه آمد. با این حال سرخپوشان فوتبال ایران در روزهای پایانی دهه 1400 با وجود فشارهای زیاد همچنان سرپا مانده بودند و امیدوار بودند که سحر با آغاز روزهای بدشان همراه باشد. در ادامه به بررسی اتفاقاتی که برای سرخپوشان افتاد می پردازیم.


روی فنجان بیستم رنگ قرمز بپاشید

با توجه به چهار فصل اخیر لیگ برتر که پرسپولیس در پایان فصل قهرمان جام حذفی لیگ برتر شد، این رکورد به پنجمین فصل متوالی رسید تا سیدجلال حسینی پس از دیدار مقابل پیکان سرود قهرمانی را بخواند و قهرمان شود. جام زیبای فوتبال ایران برنده شدن یحیی گل محمدی با کسب این قهرمانی به دومین قهرمانی متوالی خود در فوتبال باشگاهی ایران رسید و پرسپولیس را نیز به گالاتاسرای تاریخی رساند.

در لیگی که فصل گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بارها تحت الشعاع تاخیرها قرار گرفت، سرانجام پرسپولیس در مرداد 1400 از سد رقبای سرسختی همچون سپاهان و استقلال عبور کرد و با شایستگی فراوان قهرمان جام پنجم شد. بی انصافی است که درخشش ستارگان و برابری تیم را در این قهرمانی تاریخی دست کم بگیریم. اتفاقی که ضرورت وجود آن را برای ادامه سلطه بیشتر ثابت کرد.


تابستان گرم

بعد از این قهرمانی بود که حسرت دو هت تریک و قهرمانی ششم باعث شد پرسپولیس برای تقویت تیم تلاش کند، اما سیاست های اشتباه کادرفنی و شرایط نابسامان باشگاه دست به دست هم داد تا ستاره ها را پر کند. توسط یک بازیکن معمولی در پرسپولیس جولان. شرایط منفعل و نامطلوب مدیریت باشگاه از یک سو، استرس بدهی های ارزی از سوی دیگر و بازار حیله گر ایستگاه آخر؛ او در اولین گام با ناکامی مقابل پرسپولیس قرار گرفت.

قیمت های گزاف پیشنهادی باشگاه های صنعتی و حتی باشگاه های عربی ستارگان پرسپولیس، ستارگان را وادار به کوچ به شهرهایی مانند اصفهان و دبی کرده و یحیی را با استخر خود رها کرده است. از این رو با مسئولیت کادرفنی چند بازیکن با قیمت های عمدتاً غیرعادی در تیم حضور داشتند که در همان روزهای ابتدایی صدای اعتراض منتقدان و هواداران را نسبت به تصمیمات نقل و انتقالاتی باشگاه و گل محمدی درآورد.

جای خالی بازیکنان مهمی چون محمدحسین کنعانی زادگان، احمد نورالهی و شهریار مغانلو در این مسیر هیچ گاه به درستی پر نشده و خریدهایی مانند رضا اسدی، حامد پاکدل یا علیرضا ابراهیمی هرگز آنطور که انتظار می رفت ظاهر نشده است. برای سفیدپوستان، این روند نوید یک فصل سخت را می دهد. او در شرایطی قرار داشت که رقبا تا دندان مسلح بودند.


اولین بازمانده در لیگ قهرمانان اروپا

اولین اجرای ترکیب جدید یحیی گل محمدی برای فصل جدید در لیگ قهرمانان آسیا و مرحله یک چهارم نهایی انجام شد. پرسپولیس که پس از پیروزی مقابل استقلال تاجیکستان به آن مرحله رسیده بود، در یک دیدار فینال زودهنگام غرب آسیا را در عربستان برگزار کرد تا از شانس سرخ ها برای صعود بکاهد.

پرسپولیس که در لیگ بیست و یکم به میدان نرفت و تنها به دو بازی دوستانه مقابل الهلال تکیه داشت، با شکست سنگین 3 بر صفر مقابل آبی های ریاضی، به سختی از لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کرد. اولین نمایش پسران سرخ در فصل جدید با ابهامات و ایده های شوم فراوانی همراه بود و این روند متزلزل برای کمپ سرخ نشانی از سلطه سابق و برتری پایدار نبود.


حرکت قفسه سینه از نیمه تاریک

تاریکی در آسمان اردوی پرسپولیس در نیمه اول پس از شکست دردناک مقابل الهلال در حالی ادامه داشت که آبی ها به عنوان رقیب سنتی با فرهاد مجیدی بی رحمانه به مدعیان حمله کردند و از همان روز اول بر بالای جدول تکیه زدند. لیگ. ناهنجاری های فنی ناشی از خریدهای ناکارآمد و اشتباه یحیی گل محمدی از یک سو و بحث بلاتکلیفی مدیریتی از سوی دیگر به سرخپوشان تا پایان نیم فصل مربوط می شد.

اما قبل از پایان نیم فصل بالاخره رضا درویش مدیرعامل باشگاه شد تا این سمت از سرپرستی کنار گذاشته شود و ترکیب جدید اعضای هیئت مدیره مشخص شود. در این شرایط وضعیت قرمزها کمی بهتر شده است تا امتیازات از دست رفته کم کم با ضعف رقبا کسب شود و پرسپولیس نزدیک دربی پایتخت مستقیما در رده دوم و زیر استقلال قرار بگیرد. این در حالی است که خریدهایی مانند شیرزد تمیروف یا رامین رضایان به لیست قرمزها اضافه شده است تا پرسپولیس برای رقابت با استقلال برای جام حذفی آماده شود.

با این حال حرکت سرخپوشان در این راه طولانی و سخت به سرعت انجام می شود و این پرسپولیس هیچگاه خود را مدعی قهرمانی نشان نداده است. همانطور که جدایی طلبان با هزینه چند صد میلیاردی جز چند مدعی برای قهرمانی هیچ هزینه ای نداشتند. عدم اعتماد به نتیجه گیری هواداران قرمزها باعث محبوبیت بیشتر یحیی و کادرش شد.


اجتناب ناپذیری را که انجام شده است حذف کنید

یکی دیگر از نقاط عطف دهه 1400 برای سرخابی ها موضوع صدور مجوز غیرحرفه ای از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته های رسیدگی به شکایات AFC بود که حواشی زیادی را ایجاد کرد. کمبودهای زیرساختی، بدهی های مالیاتی بالا، ارزیابی های بی شمار و در نهایت مالکیت مشترک، مانع از صدور مجوز شده است.

سرانجام پس از تاخیرها و ضرب الاجل های غیرواقعی فراوان، سرخابی رسما از حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 محروم شد تا تنها سپاهان و فولاد به عنوان بازیکنان باشگاهی ایران در آن رقابت ها معرفی شوند. این اتفاق بی‌سابقه در حالی رخ داد که در نهایت مدیران ورزشی و دولت مجبور شدند موضوع نقل و انتقالات را جدی بگیرند.


و بالاخره خصوصی سازی!

بی جهت نیست که انتقال سرخابی ها در پایتخت و فرابورس را مهم ترین اقدام و اتفاق سال 1400 بدانیم. 25 سال پس از طی مراحل آموزشی واگذاری دو باشگاه دولتی به بورس و بازار سرمایه. آغاز شد، این رویداد به اوج خود رسید. اوج پانزدهمین روز محرومیت کنفدراسیون فوتبال آسیا از استقلال و پرسپولیس از سال 2022. لیگ قهرمانان آسیا اسفندماه، سهام دو باشگاه عرضه می شود.

البته تسخیر سرخابی ها تا سال 1401 ادامه داشت، اما پیدایش این حرکت بزرگ اتفاقی است که می توان آن را مهم ترین بحث سال 1400 دانست. نتایج را البته باید در کوتاه مدت حداقل 1 مشاهده کرد. سال و در بلندمدت حداقل 5 سال. به این ترتیب اما بدهی باشگاه ها پرداخت شد و تا پایان شهریور 1401 باید 51 درصد از سهام سرخابی ها به مردم واگذار می شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید