حسابداری یک درس زندگی است/ هر سازمانی که به دنبال خودکنترلی است باید به دنبال حسابرسی باشد


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916114

آذر روز حسابدار است و به همین دلیل با یکی از حسابداران جوان اما با تجربه تبریزی به گفتگو نشستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی: امروزه هر خانواده ای حسابدار مخصوص به خود را دارد و به دلیل شرایط اقتصادی باید دو تا چهار حساب داشت تا در آخر ماه دچار مشکل نشویم. اما حسابداری، همانطور که گفته شد یا آنچه مشاوران تحصیلی به دانشجویان توصیه می کنند، کار آسانی نیست. به همین منظور و به مناسبت روز حسابدار با یک حسابدار جوان اما با تجربه به گفتگو نشستیم تا بیشتر با این شغل آشنا شویم. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

غلات: لطفا به پسندیدن کوتاه خودم ذره مکمل مستقیم مقدمه انجام دادن و چی بلند شد چه به این رشته علاقه مند سنگین

خانلری: ابتدا روز حسابدار را به همه حسابداران تبریک می گویم. من مرتضی خانلری متولد 1364 در تبریز هستم. من در رشته حسابداری در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کردم و 13 سال است که مشغول به کار و تدریس این حرفه هستم.

دلیل علاقه من به رشته حسابداری این بود که ابتدا فکر کردم اگر وارد این رشته شوم این توانایی را دارم که حسابداری را تا سطوح بالاتر ادامه دهم و در نهایت پس از اتمام تحصیلاتم فردی مفید در این حرفه باشم. .

به عنوان دلیل دوم، فکر می کنم یادگیری حسابداری برای هر انسانی ضروری است، امروزه افراد باید رفتار، تعاملات و شرایط مادی و معنوی خود را حساب کنند. در حسابداری عنوانی به نام تعادل داریم، یعنی رفتار ما باید همیشه حساب شده و متعادل باشد، چه در عرصه مادی، معنوی و یا اجتماعی و فرهنگی. به همین دلیل است که معتقدم حسابداری درس زندگی است و همه انسان ها باید حسابداری را ذاتاً بیاموزند. همانطور که ممکن است در مرحله ای از زندگی مان نیاز داشته باشیم شرایط مالی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که مجبور به تصمیم گیری برای سرمایه گذاری باشیم و در این مراحل به عنوان حسابدار شخصی خود عمل کنیم، همه ما تجربیاتی در زندگی داریم که ما نقش یک حسابدار را برای تصمیم گیری های مالی و غیر مالی بازی می کنیم.

غلات، از جانب مشکلات از این کار کردن خوش آمدی

حنلری: علاوه بر ماهیت ذهنی حسابداری، چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد، فشار کاری است. حسابداران و حسابرسان همیشه دغدغه ذهنی دارند، فرض کنید کار یدی انجام می دهید که کار بدن شما را خسته می کند اما کار مالی و محاسباتی علاوه بر بدن شما را از لحاظ روحی خسته می کند و همیشه تا آخر نگران مشکلات مالی هستید. که در ذهن بنابراین حرفه حسابداری نیاز به هوش و ذهن بالایی دارد و برای طبقه بندی و در نظر گرفتن مطالب در ذهن خود نیاز به آموزش ذهنی بالایی دارید.

حسابداران و حسابرسان موظفند وظایف خاصی را در مهلت های معین انجام دهند، به عنوان مثال حسابداران موظفند اظهارنامه مالیات خروجی سالانه، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، صورت مالی و فهرست بیمه را در تاریخ های مقرر در قانون تنظیم و به مراجع ذیربط ارائه کنند. از سوی دیگر، حسابرسان باید ضرب الاجل را رعایت کنند، که حسابداران و حسابرسان را تحت فشار قرار می دهد و در زمان های خاصی حجم کار آنها افزایش می یابد.

حنلری: نتایج کار حسابداران و حسابرسان بر وضعیت مالی و اجتماعی افراد تأثیر دارد. به این معنا که اکثر افراد در شرکت ها، بانک ها و مکان های مختلف سرمایه گذاری کرده اند، نتیجه کار حسابداران که در تهیه صورت های مالی و در قالب گزارش نمود پیدا می کند، در تصمیم گیری این افراد تاثیرگذار است. در مورد ادامه، توقف، تقویت و کاهش سرمایه گذاری. به همین دلیل کوچکترین اشتباه نیز می تواند افراد را به سمت تصمیمات اشتباه سوق دهد، به همین دلیل حسابداران و حسابرسان باید در امور خود نهایت دقت و کوشا را داشته باشند.

غلات: مشاوره به آیا شما علاقمندید؟

خانلری: برای ورود به هر حوزه ای اولین عامل علاقه است. اگر یک کار ساده را با عشق و علاقه انجام دهید، نتیجه خوبی خواهد داشت، اما اگر مهم ترین کار را بدون علاقه انجام دهید، نتیجه خوبی نخواهد داشت. کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند باید با علاقه وارد آن شوند و ثانیا در کنار این رشته مهارت های مورد نیاز این رشته را بیاموزند. برای اینکه حسابدار خوبی باشید باید با نرم افزارهای حسابداری آشنا باشید، بتوانید با کامپیوتر از جمله برنامه های آفیس و اکسل کار کنید.

اگر علاقه مند به یادگیری در سطوح بالاتر هستند باید نرم افزارهای آماری مرتبط را بیاموزند. از طرفی امروزه یادگیری زبان های بین المللی برای یادگیری مطالب جاری هر حرفه ای ضروری است، همچنین حرفه حسابداری مربوط به رشته های دیگر است و حسابدار باید قوانین را بداند و با مدیریت و کامپیوتر آشنا باشد تا حسابدار خوبی باشد.

غلات: اشتباه دآیا شما گرسنه هستید

حنلری: تمام کارهایی که توسط یک عامل انسانی انجام می شود دارای احتمال خطا و اشتباه است، به همین دلیل در حسابداری اشتباه و خطا وجود دارد زیرا وقتی کار توسط یک عامل انسانی انجام می شود، احتمال اشتباه وجود دارد و از طرفی دیگر خطا و اشتباه وجود دارد. دست، کار قضاوت است. آنچه از دیدگاه حسابرس من درست است ممکن است از نظر حسابرس درست نباشد، بنابراین در آن موارد قضاوت وجود دارد، اما مهم این است که ما تا جایی که می توانیم کارها را سیستماتیک انجام دهیم. هرچه بتوانیم تأثیر عامل انسانی در محاسبات را کاهش دهیم، خطا کمتر خواهد بود.

غلات: نکته نهایی

حنلری: حسابداران را نباید به عنوان حسابدار سازمان ها و شرکت ها نگاه کرد، بلکه حسابداران مشاور مالی بالایی هستند به این معنا که مدیران سازمان ها درگیر امور دیگر هستند و افرادی که می توانند در زمینه امور مالی به مدیران مشاوره خوبی بدهند، حسابداران هستند. از طرفی حسابرسان را نباید افرادی که مچ می گیرند نگاه کرد، بلکه این افراد هستند که اشتباهات پیش آمده را به مدیران ارشد ارائه می کنند و عملاً توصیه هایی برای اصلاح این اشتباه می کنند و به نوعی شرکت و سازمان را در برابر آن بیمه می کنند. ادعاهای دیگر..

این نشان می دهد که حسابرسی می تواند به عنوان یک مکانیسم مشاوره برای هر سازمانی که در آن خودکنترلی و اصلاح در اولویت است عمل کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید