حسین شریعتمداری خطاب به علی باقری: گفتن تحریم های غیرقانونی آمریکا تصور اشتباهی است

حسین شریعتمداری خطاب به علی بهاگری: که گفتی

روز جدید : حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان برادری با دکتر باقری می نویسد این روزها برخی از مقامات وزارت امور خارجه از واژه ها و عباراتی برای مذاکرات هسته ای استفاده می کنند که شاید بیش از یک معنا داشته باشد. این واژه ها که در ادبیات سیاسی به «کلمات مبهم» معروف است، زمینه خوبی برای تحریف فراهم می کند.

متن یادداشت شریعتمداری به شرح زیر است:

1- این روزها برخی از کارکنان وزارت امور خارجه کشورمان از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که ممکن است بیش از یک معنا در معنا و مفهوم مذاکرات هسته ای داشته باشد. این واژه ها که در ادبیات سیاسی به «کلمات مبهم» معروف است، زمینه مناسبی را برای تحریف فراهم می کند و از این رو دقت در انتخاب کلمات و عبارات، به ویژه در زمان مذاکره، از اهمیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که ایالات متحده در محافل حقوقی شناخته می شود. به دلیل استفاده گسترده از واژه جنگ، و توجه به این نکته و دقت در استفاده از کلمات ضروری است. آمریکایی ها بارها در مذاکرات حول برجام از این ترفند استفاده کرده اند و از این طریق کلاه باز برای برنامه هسته ای کشورمان آماده کرده و در متن برجام آورده اند! مثلا خانم وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد در آمریکا، 21 ماه پس از تایید شورای امنیت سازمان ملل، طی سخنرانی در موسسه وودرو ویلسون در حضور کاترین اشتون! طرف ایرانی می خواست تحریم ها برداشته شود و ما در متن توافق از کلمه LIFT به معنای تعلیق استفاده کردیم، اما طرف ایرانی معتقد است که LIFT به معنای تعلیق است. تنها به حالت تعلیق درآمدند و همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های ضد تروریسم، تحریم‌های نقض حقوق بشر و تحریم‌های تکثیر یا انتقال تسلیحات باقی نمی‌مانند. وندی شرمن با لبخندی شیطنت آمیز گفت: یکی از کارهایی که در دیپلماسی انجام می دهید، توجه به زبان است.

2- روز گذشته دکتر باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح اهداف ایران در مذاکرات آتی (8 آذر) تاکید کرد: «رفع موثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت اساسی و اولویت مذاکرات آتی است. “! استفاده جناب عالی از تعبیر “تحریم های غیرقانونی آمریکا”! این امر می تواند منجر به سوء برداشت و سوء استفاده از طرف دشمن شود، گویی تحریم های آمریکا علیه ایران شامل دو بخش “قانونی” است! و “غیرقانونی” است! زیرا وقتی اصطلاح ” غیرقانونی است، شاید این بدان معنا باشد که برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران قانونی است! و لغو آنها در دستور کار تیم هسته ای کشورمان نیست! بدون شک دکتر باقری چنین قصدی نداشته و با توجه به اظهارات مکرر رهبر معظم انقلاب برای لغو همه تحریم ها، هدف دیگری نمی توانند داشته باشند، اما از دکتر باقری نیز انتظار می رود که از عبارت «رفع همه تحریم ها» برای جلوگیری از سوء استفاده مخالفان استفاده کنند. و

3- در پایان لازم است به برخی از نظرات صریح حضرت آقا در این زمینه اشاره شود. وی گفت: طرفی که حق دارد برای ادامه کار برجام شرط بگذارد ایران است. دلیلش این است که ایران از همان ابتدا به همه تعهدات خود عمل کرده است، جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کرده است. شکستند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و آن شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچکس از آن عدول نمی کند; یعنی اگر بخواهند ایران به تعهداتش در قبال برجام بازگردد که چندین تعهدش را لغو کرده است، آمریکا باید تحریم ها را به طور کلی لغو کند. ما آن را نه به زبان یا روی کاغذ لغو کردیم. خیر، آنها باید در عمل تحریم ها را حذف کنند و ما واقعاً باید بررسی کنیم و احساس کنیم که تحریم ها به درستی برداشته شده است و سپس به این تعهدات برمی گردیم. این سیاست قاطعانه جمهوری اسلامی است و مورد موافقت مسئولان کشور است و ما از این سیاست کوتاه نخواهیم آمد.

طرفی که حق دارد برای ادامه کار برجام شرط بگذارد ایران است. دلیلش این است که ایران از همان ابتدا به همه تعهدات خود عمل کرده است، جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کرده است. شکستند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و آن شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچکس از آن عدول نمی کند; و آن این است که اگر بخواهند ایران به تعهدات خود در برجام – که چندین تعهد خود را لغو کرده – بازگردد، آمریکا باید تحریم‌ها را به طور کامل لغو کند. ما آن را نه به زبان یا روی کاغذ لغو کردیم. نه، آنها باید در عمل تحریم ها را لغو کنند و ما باید واقعا بررسی کنیم و احساس کنیم که تحریم ها درست برداشته شده است و بعد به آن تعهدات برمی گردیم. این سیاست قاطعانه جمهوری اسلامی است و مورد موافقت مسئولان کشور است و ما از این سیاست کوتاه نخواهیم آمد.

دیدگاهتان را بنویسید