حضور رسمی نظامی در دانشگاه

حضور رسمی نظامی در دانشگاه

بعد از آن بارها این کار تکرار شد. تا اینکه بالاخره در دهه هفتاد، نمایندگان مجلس ششم با تصویب قانونی، ورود مجدد سربازان به دانشگاه را ممنوع کردند. اما اکنون به نظر می رسد عده ای با وجود نگرانی های ورود نظامیان به دانشگاه در صدد ارائه راه های جدیدی برای دور زدن این قانون هستند. به خصوص که سید ابراهیم رئیسی وزیر علوم در تازه ترین اظهار نظر خود از اختصاص دفتر نیروهای نظامی در دانشگاه ها خبر داد.
محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم چهارشنبه هفته گذشته در پنجاه و هفتمین نشست معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری درباره حضور نظامیان در دانشگاه ها صحبت کرد. البته محور صحبت های ایشان این نبود که نظامیان وارد دانشگاه ها شوند و با دانشجویان صحبت کنند. وی در خصوص تعامل با ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بر اساس تعامل صورت گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر شد تا احکام فوق دکتری و نظامی در پارک های علم و فناوری از ستاد کل نیروهای مسلح دریافت شود. نیروهای ولی فقیه همچنین قرار شد در هر دانشگاه نماینده ای از ستاد کل نیروهای مسلح برای نظارت بر قراردادها با نیروهای مسلح و فعالیت علمی حضور داشته باشد.
ذوالفیگل تاکید کرد: همچنین مقرر شد در صورت ارتباط با نیازهای نیروهای مسلح، پایان نامه دکتری و پایان نامه دکتری با کمبود مواجه شویم.
این اظهارنظر ذوالفیگل بازتاب زیادی در فضای دانشگاهی کشور داشت. بسیاری تصمیم زلفی گل را به ایجاد خلاء در قانون منع ورود پرسنل نظامی به دانشگاه ها تعبیر کردند. برخی رسانه ها نوشتند با این اقدام حضور نظامیان در دانشگاه ها رسمی می شود. این اظهارنظر ذوالفیگل در حالی مطرح شد که اخیراً درگیری ها در دانشگاه شریف با واکنش های زیادی همراه بود. در تاریخچه اعتراضات دانشجویان دانشگاه شریف برخی منابع از ورود نیروهای نظامی و امنیتی به محوطه دانشگاه و مقابله با دانشجویان خبر دادند. اگرچه برخی منابع از جمله رسانه های اصولگرا وقوع این اتفاق را تکذیب کرده اند، اما عکس های منتشر شده نشان می دهد که نظامیان حداقل در ورودی دانشگاه با دانشجویان دیدار کرده اند. همزمان وزیر علوم نیز در جمع دانشجویان حضور داشت اما لحن و زبان نامناسب وزیر علوم در گفتگو با دانشجویان اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.
طرح «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه ها و مراکز آموزشی» در تیرماه 1379 به مجلس ارائه و یک ماه بعد در 30 مردادماه به تصویب رسید. بر اساس این قانون، ورود نیروهای مسلح اعم از نظامی، انتظامی و اطلاعاتی برای انجام مأموریت های امنیتی، حمل و نگهداری سلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور. البته در این قانون تبصره ای نیز وجود دارد که بر اساس آن نیروهای مسلح در مواقع ضروری تنها با درخواست رئیس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و با موافقت وزیر علوم می توانند وارد دانشگاه شوند. تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب مقررات. قانوناً امکان پذیر است و در صورت عدم حضور هر یک از افراد مذکور این مسئولیت طبق قانون بر عهده معاون وی خواهد بود.»
سابقه طرح ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه به درگیری تیرماه ۱۳۹۷ برمی گردد.این طرح در مجلس پنجم مطرح شد؛ اما تایید نشد. با اصرار نمایندگان مردم این طرح دوباره تقدیم مجلس ششم شد. نمایندگان هدف از ارائه مجدد این طرح را جلوگیری از تنش در فضای آموزشی و حفظ شان و منزلت دانشگاه عنوان کردند.
مصطفی معین، وزیر علوم وقت، یکی از حامیان طرح «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه» بود که حمله به مراکز علمی را از آن اتفاقاتی دانست که در اذهان و اراده مردم باقی مانده است. به مرور زمان فراموش نشود تجربیات تلخ 25 دی 1332 مؤید این مطلب است.
با این حال، به نظر می رسد که در مقاطع مختلف از آن زمان، به ویژه زمانی که دانشجویان معترض به میدان آمده اند، نیروهای امنیتی بر ورود به دانشگاه ها و برخورد با دانشجویان اصرار داشته اند. این سوال را نظر مدیران یکی از دانشگاه های مهم ایران نشان می دهد. سعدالله نصیری خدری رئیس دانشگاه شهید بهشتی اخیرا با استناد به قانون ممنوعیت حضور نظامی در دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه دارای امنیت و شرایط تحت کنترل است. به مدیر حراست دستور اکید دادم که به جز دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی وارد دانشگاه نشوند. اما یک روز دانشجویان شکایت کردند که عده ای غیر دانشجو وارد دانشگاه شدند و آنها را کتک زدند. وقتی مشکل را از رئیس حراست پرسیدم، گفت چون در محوطه دانشگاه دانشکده دندانپزشکی وجود دارد، مردم به عنوان بیمار مراجعه می کنند. علاوه بر این، استخرها و زمین فوتبال و همچنین مرکز رشد، پارک علم و فناوری و سالن کنفرانس به مشتریان غیر دانشجو اجاره داده می شود. به دلیل حساسیتی که نسبت به این موضوع دارم، از ریاست دانشکده دندانپزشکی درخواست کرده ام که نوبت بیماران دندانپزشکی را به تعویق بیندازند و از ورود مراجعین به چمن، استخر و مرکز رشد داخل دانشگاه جلوگیری کنند. بدیهی است که تعطیلی چهار هفته ای تأسیسات مذکور، تحولات زیادی را در نظام دانشگاهی ایجاد کرده است. با این حال، من از این ایده حمایت می کنم که پلیس نباید وارد دانشگاه شود، زیرا از نظر قانونی این وظیفه من است.
نصیری با تشریح غیرقانونی بودن ورود نیروهای نظامی به دانشگاه، گفت: ما اساتید و مسئولین دانشگاه برای حراست، کمیته انضباطی و کمیته انضباطی داریم و دلیل همه اینها حفظ شأن و منزلت دانشگاهیان است، اکنون که همه این سازوکارها به وجود آمده است. در دانشگاه دیگر نیازی به حضور پلیس نیست.»
با این حال به نظر می رسد مسئولان وزارت علوم و دانشگاه ها در حال بررسی راه های جدیدی برای برخورد با دانشجویان هستند. رئیس دانشگاه شهید بهشتی روز پنجشنبه گفت: همانطور که اصل ۲۷ قانون اساسی به مردم اجازه اعتراض داده است، دانشجویان نیز در چارچوب قوانین و مقررات حق اعتراض دارند، اما نباید از حضور در کلاس خودداری کنند. با این نگاه به تشکل‌ها اجازه اعتراض می‌دهیم، اما این نباید در کار دانشگاه خللی ایجاد کند».
به گزارش ایسنا، نصیری قیدری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نشست گفتگو با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری گفت: تاکنون تمامی جلسات بحث با احترام و درک متقابل برگزار شده و نتایج خوبی حاصل شده است. و من شخصا از تمام جلسات راضی هستم.” دلیل این امر این است که حتی اگر مجبور به معرفی دانشجو به کمیته انضباطی باشیم، اساتید این دانشگاه که نقش پدرانه نسبت به دانشجویان دارند در کمیته حضور دارند و کمیته انضباطی قصد آسیب رساندن به دانشجویان را ندارد. ممکن است مجبور شویم دانش آموزی را به مشاور یا روانپزشک ارجاع دهیم، زیرا به دلیل حداقل تعداد دانش آموزانی که مقصر هستند، امنیت 20000 دانش آموز را به خطر نمی اندازیم.
حال این سوال پیش می آید که منظور وزیر علوم از «استقرار سربازی در دانشگاه ها» چیست؟ به گفته وی، آیا نیاز به راه اندازی دفتری برای رسیدگی به امور «دانشجویان» و پیگیری «قراردادهای تحقیقاتی مربوط به نیروهای مسلح» وجود دارد؟ اگرچه حساسیت به حضور نظامی در محوطه دانشگاه برای دهه‌ها در میان اساتید، دانشجویان و نیروهای فرهنگی و اجتماعی وجود داشته است، اما می‌تواند بحث‌برانگیز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید